Tegyük fel, hogy összeszedünk 200 ezret, ez alá öngyilkosság merészkedni
Az expressz.hu keresőjébe tehát bepötyögtem a 200-300 ezres összeget. Opel Corsákon akadt meg a szemem. Még az első fajta, dundi sárvédőkkel, örök életűnek mondott mechanikával, utasterükben az olcsó Privileg háztartási gépek csikorgó célszerűségével. De ha nincs jelentős korrózió, egy ilyen kocsi sokáig használható, mindenütt szervizelhető, kevés alkatrésze van, az se szeret elromlani, a csajos utódmodell pedig ennek a kockának a sárba nyomta le az árát. Tudom, hogy a csillogó Fabiához képest visszalépés, de legalább ki lesz fizetve. 250 és 300 ezer forintért is találtam, utóbbi – állítólag – idős hölgytulajtól származik. Bár nem tudom, ez rosszat jelent-e vagy jót.
Egy mérettel feljebb, a legendásan tartós Golf II-ből is akad a horogra, húszévesen, enyhén nagy motorral (1,6-os), de eredetinek tűnő, lemezfelnis standban. Ugyanebben a méretben hat évvel fiatalabb autót is ki lehet fogni, ráadásul csak 1,4-es motorral. Renault 19, a titkos tipp, sokak szerint az utóbbi évtizedek egyik leggyűrésállóbb francia típusa. És mindössze 270 ezer. Meg az első Fiat Punto is jó kocsi hírében áll (szemben a másodikkal, ami közel sem annyira megbízható), ilyen is akad. 1994-es, tehát a széria legeleje, 290 ezer forintért ne várjunk újabbat.
Ha pedig valaki eldöntötte, hogy a híres Suzuki-megbízhatóságból nem enged, neki is akad hús a kondér alján: 1995-ös Swift, rozsdamentesnek mondják, a motor 1,3-as, a fényezés metál, az ár 290 ezer. Finom masszírozgatással még tíz évig autó. És ha valakinek mániája az évjárat, hát találtam neki egy Daewoo Ticót. Nem a bunkerszerűség mintaképe, Rembrandt sem ilyet festett volna, de a Népítélet szerint agyonüthetetlen, tűrhetően bele lehet préselődni sokan, 299 ezer az irányára. És milyen keveset eszik, el sem tudják képzelni. Ehhez képest az az új Dacia Sandero benzintemető lett volna. Na, máris szimpatikusabb.
Valljuk be, ezek a fenti kocsik azért fájdalmasan hatnak egy ujjlenyomat-mentes Loganhoz képest. Oké, ahhoz mérve talán mégsem, de esetükben az újszerűség tényleg csak korabeli prospektusokból idézhető fel. Lehet vigadni, feljebb is lehet lépni, nem is kevéssel. Hogyan?
Hunyorított szemmel szinte új, és csak 200 ezer kell hozzá
A nehezen összevakart 250-300 ezer forint ugyan még messze van az új gép 500 ezres beugrójától, és ha ennyiért oda is adnák mondjuk azt a jó kis Kia Riót, akkor sem biztos, hogy egy ilyen spórolási akció után a család tudná miből fizetni a negyvenezres részleteket és a cascót. De létezik használtautó-finanszírozás is a világon. Próbálkoztam kalkulátorokkal, minimum 200 ezret egy ilyen kocsinál is le kell tenni, tehát a kétszázezer tiszteletben tartása mellett egymilliónál drágább kocsiról szó sem lehet.
Egymillió. Hirtelen milyen jónak tűnik, mi? Ember, ezredforduló környéki autót adnak ennyiért! Ráadásul nem negyvenezerbe’ fáj a törlesztő, hanem – részben mert nincs casco, részben pedig mert kisebb összegről van szó – csupán 12-13 ezer forintokba. Nagy a különbség. Természetesen 96 hónappal számoltam, nem 120-szal, azoknak a konstrukcióknak ebben a körben is vége lesz rövidesen.
Tök jó kis kocsikat találtam. Például 900 ezerért 1999-es, gyönyörű, metálkék Nissan Almerát, a szétüthetetlent, adják mellé a jegyzőkönyvet a rétegvastagság-mérővel ellenőrzött, törésmentes karosszériáról. Szuper, még klíma is van benne! Csak ne balesetezzünk vele, mert az első Almera már a maga korában is borzalmasan rossz volt a törésteszten. Máskülönben tökéletes választás.
Két évvel korábbról praktikus kombi Golf III-at is árulnak ugyanennyiért, hasonló törésmentesség-igazolással, 1,4-es, takarékos motorral, sokkal biztonságosabb utasvédelemmel. A III-as széria, tehát még tágas. Vagy 1,1 millióért parancsol egy légkondicionált, két légzsákos, szervokormányos Suzuki Ignist? Esetleg jöhet az előző Fabiából egy 1,2-es szintén 1,1-ért, azonos évjáratból? Nem, ebben nincs légkondicionáló, nem kell. Akkor talán a 2002-es Swift szedán, ABS-szel, AC-vel, négy motoros ablakkal, nem egészen százezer kilométerrel, alig kilencszázezerért?
Ha pedig új Logant szeretett volna, és kellene a nagy csomagtartó, mit szólna egy Renault Thaliához? Nem nagyon szabad nézegetni, mert az ember szájában megkeseredik a falat, de tagadhatatlanul jól használható, kényelmes, kis igényű, megbízható kocsi. Egy időben a legmegbízhatóbb Renault volt – hát ennyire. A 2002-es példány motoros ablakos elöl, klimatizált, adnak hozzá téli és nyári gumikat, és nincs 1,1 millió forint.
És van ezért a pénzért már Toyota Yaris, Nissan Micra, Ford Focus kombi, Opel Astra G Caravan is, mind 950 ezer és 1,1 millió között, az 1999-től 2001-ig terjedő időszakból, persze légkondicionálóval. Még 2000-es Corolla is akad 1,1 millióért, igaz, abban nincs klímaberendezés. Hiába, a tartósság ígéretét meg kell fizetni, ha pénzzel nem lehet, akkor egy ujjperc, alias légkondicionáló levágásával. Hűha, még egy 2004-es Dacia Logan is befigyel. 1,1 millió szintén, sajnos nem tudni, hogy képes-e hűteni – félek, hogy nem.
Újszerű használtat háromszázezerből? Nem lehetetlen
Ha már ennyire merészen beleturkáltam mások pénztárcájába, eljátszadozom a gondolattal – mi lenne, ha sikerülne valahogy összekaparni 300 ezer forintnyi indulótőkét? Az már az 1,5 milliós kategóriába visz. Igen, ennyiért már létezik lényegében vadonatúj autó is, és még mindig csak húszezres törlesztőrészleteknél járunk.
Egy Chevy Spark a kiszemelt. Nem Swift, nem is Fabia, csak egy, khm… Spark. Kicsi, egyszerű, de előttünk még csak egy tulaj gyerekei öntötték le kólával a hátsó üléseket, és nem több rétegnyi, tán’ még Bedeco-nyomot is tartalmazó kakaógumi alól kell előbányásznunk a kárpit eredeti színét. 2008-as az autó, 1,5 millióba kerül. Fehér, tehát divatos. És van rajta még bőven garancia. Istenkirályság, persze ha az egészen apró királyságok témakörében maradunk.
Ennyi pénzért kis híján hozzájutunk azokhoz a típusokhoz, amikről a hitelválság előtt álmainkat gyúrtuk. Már az új, 2005−2006 közötti Swifteket adják másfélért, és az előző Fabia legvége is előszivárog az Expressz bugyraiból. Akad 2005-ös Kia Picanto, 2004-es Ford Fiesta is ennyiért, igaz, Toyota Yarisból a hatéveset mérik a fenti áron. És persze egyikben sem kérdés a klíma megléte, mindben százezer alatti a kilométer. Ha nem töröttek, nehéz rosszul járni velük.
Hitelválság van ugyan, de az élet megy tovább, és ez így van jól. Ha nem pánikolunk, és visszük tovább a dolgainkat, talán a gazdasági utórezgések sem lesznek annyira súlyosak jövőre. Ha például nem adjuk fel azt a jó kis állást, csak mert kiköltöztünk vidékre. Vagy ha továbbra is a tíz kilométerre levő, olcsó Aldiba járunk kéthetente farhátért, a két háztömbnyire lévő, méregdrága CBA helyett. Megoldás mindig van, kétfélét is tálaltunk. Elég egy nagyot rántani a gatyaszíjon, és rögtön akad használható autó. Ha pedig az újszerűség is követelmény – nos, akkor létezik használtautó-hitel is. Ha konstrukcióként nem is a legbarátságosabb, amennyiben a THM-eket nézzük, még mindig jobb, mint a nem megvehető új autó. Aggódni nem kell, megoldás lesz.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide , autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!