A boldogtalan citroenes
Sipeki úr nős, épp a tisztességben őszülés esztendeiben járó ötvenéves építőipari mérnök, két felnőtt gyermeke van. Saját magasépítő cégében dolgozik, gyakran német megrendelésre. Autóját két üzemmódban használja: vagy a fővárost szeli át budai, peremvárosi lakásától Boráros téri irodájáig és vissza, vagy pedig az országutakat, sztrádákat rója a munkák helyszínéhez. Hetente kétszer-háromszor megy vidékre, ilyenkor napi 5-600 kilométer kerül az órába.
Összegezzük csak: műszaki ember, németek veszik át a munkáját. A német megbízó időnként azt mondja neki: hibátlan pénzért hibátlan munkát vár. Csoda-e hát, ha nem tér könnyen napirendre afelett, ha egy gép cserbenhagyja?
Sipeki úr és a Citroenek
Sipeki József nevét jól ismerik a Citroen Hungáriánál. Elsőként egy Picassót hordott vissza rendszeresen, olyan apróságok miatt, hogy spontán eldurrant az oldallégzsák, pittyegéssel túlmelegedést jelzett a számítógép, ha ment a klíma, a lengéscsillapítók túl hosszúra hagyott rögzítőcsavarjai pedig a rossz magyar utakon belevertek a karosszériába. Zörgött a váltó, a szerviz súlyokat aggatott a bowdenre, amik viszont verték a karosszériát.A C4-gyel is volt gond bőven. Hősünk főként a forma miatt választotta a C4-et, egy Lagunát számíttatott be a vételárba, a különbözetet készpénzzel egyenlítette ki. Az üzlet tavaly augusztusban köttetett, a végső lökést a Citroen látványos árengedményei adták a vásárláshoz.
Az 1,6 literes HDI-motoros, SX felszereltségű, ötajtós szépség rögtön egy kellemetlen és egy kellemes meglepetéssel is szolgált: februári gyártású volt, viszont a megrendelt 90 lóerős helyett véletlenül egy 110 lóerős, menetstabilizálós változatot szállított a szalon. 4,3 millióért tehát egy erősebb, de kissé túltárolt autót kapott. Három-négy nappal a vásárlás után a kereskedő telefonált, hogy jaj, mekkora hiba történt, be kéne fizetni a diffit - viszont ekkor már kezdődtek a bajok is, Sipeki úr pedig úgy gondolta, csak akkor fizet, ha megcsinálják az autóját.
A részletes hibalistát az ítéletben megtalálják, csak nagy vonalakban: a klíma kondenzvize 1000 km után elárasztotta az utasteret. 12 000 km után hátsó lengéscsillapító, és egy motortartó bak cseréje. 20 000 km: turbójavítás, lendkerékcsere, kuplungcsere, a tükör fűtése se jó, de azt nem tudják megjavítani.
A legidegesítőbb hibát magam is megtapasztalhattam. Az autó bal eleje felől 1800-2500-as fordulatnál kuplungolásnál valami surrogó mechanikus zörej érkezik. Ez az, amiről a Citroen nem tudja, mi. Szerintük ez belefér: hanghatás, oszt jóvan. Viszont akkor a fekete C4 tesztautó ugyanezzel a motorral-váltóval miért nem produkálja? Egy biztos: így az autó alighanem eladhatatlan, én biztos nem venném meg. Sipeki úr ügyvédhez fordult, a vita jogi mederben folyik tovább.
A sok főfájást okozó C4 után most Sipeki úr a megbízhatóság egyik ikonját, a Honda Jazzt használhatta egy hétig.
- Mik voltak az előző autóid? (Bizony, Sipeki úr felajánlotta a
tegeződést - a szerző)
- Hát végig tudom mondani az összeset. Egy
Skoda S100 volt a legelső autóm, 1978-ban. Aztán volt ezerötös
Polski Fiat ,
Kispolszki , ezerötös
Lada , aztán volt egy
Citroen AX ,
Mercedes 124-es , 230-as automata. Utána hosszú ideig bérautó volt,
mindenféle,
Ford Mondeo ,
Peugeot 406 ,
Volvo S40. Aztán jött a
Picasso,
Renault Mégane ,
Renault Laguna és a
C4-es.
- Szép lista. mitől fogynak nálad ennyire az autók?
- Sokat megyek. sokat megyek, 100 000 kilométer körül pedig
lecserélem őket.
- Nézzük a Jazzt. Hogy tetszett?
- Összességében tetszett. Nem igazán országúti autó, az én
céljaimnak nem igazán megfelelő, mert a motorja egy kicsit gyenge.
Előzéseknél voltak problémák, pedig egyedül voltam benne. Városi
autónak viszont ideális. Látvány alapján kisebbnek gondolja az ember,
de belül egész nagy és kényelmes.
- Futómű?
- A futóműve abszolúte tetszett, szerintem sokkal jobb, mint a
C4-é. Sokkal jobb a kanyarokban.
- Érdekes, fordítva is megvolt ugyanez az eredmény.
- Nekem egy futómű akkor jó, ha csöndes, elnyeli az úthibákat, a
C4 rettenetesen hangos.
(Szerintem is - a szerző.) Minden repedésen borzasztó hang
jelentkezik, a Jazz ennél szerintem lényegesen jobb. És belül sem zörög
semmi, ez egy masszívan, precízen összerakott autó.
- Mi nem tetszett?
- A beltérben volt hellyel-közzel pár dolog, ami nem tetszett.
Például a rádió. Ez nekem egy kicsit túl, túl... túl bóvlis.
- A minősége, vagy a látványa?
- A látványa. A kezelhetőség rendben van, amit tud, az is bőven
elég.
- Ergonómiai jellegű probléma nem merült fel?
- Nem, nem. Annyi, hogy a fék kicsit túl nehéz volt, nagyon
erősen kellett nyomni. A Citroené jobb. De lehet, hogy ez csak
megszokás kérdése.
(Később Péter is kipróbálta az autót. Azt mondta, a teszt-Jazz fékje
tényleg kevésbé volt hatékony, mint az ő autójában. Szóval eseti gond -
a szerző)
- Az automata váltó hogy tetszett?
- Városban nagyon tetszett, kényelmes. Országúton picit szokni
kell. Nekem soha nem volt ilyenem, négysebességes hagyományos automatám
már volt, de az másképp működött.
- Használtad a kézi funkcióját?
- Kipróbáltam, igen. (Nevet) Teljesen felesleges, de jó játék.
- A fogyasztás hogy alakult?
- Néztem a fogyasztást, de szerintem ez nem reális.
- Miért, mennyi?
- Nekem tíz litert fogyasztott, de ebben volt olyan, hogy hétfőn
mentem másfél órát a dugóban, aztán szerdán egy órát.
- Összesen hány kilométert mentél?
- Háromszázat.
- A Citroen menyit szokott fogyasztani hasonló körülmények
között?
- Csúcsforgalomban nekem a legtöbb, amit csak városi használatban
fogyasztott, az olyan nyolc liter körül volt a karácsonyi ácsorgásban,
de az sem volt annyira kedvezőtlen, mint ez a mostani csúcs.
A végső ítélet
Mi is lehetett volna az utolsó kérdés, mint az, hogy kéne? Nem kéne?
- Péter, ha megkaphatnád ezt a kocsit a Jazz helyett, de nem
adhatnád el, ezzel kéne járnod innentől kezdve, cserélnél-e?
- Az automata Jazzt mondod?
(Most én nevetek) - Nem, nem, a Citroent.
- Hát, nagy dilemma.
(Fejvakarás, tűnődés, homokóra, a fiatal programozó feje felől
határozottan hallom, ahogy beindul a processzor hűtőventilátora. Végül
sóhaj, a felelősségtudat legyőzi a 110 lóerőt.)
- Ha ötajtós lenne, akkor azt mondom, oké. De háromajtósra nem
cserélném. Nem. Nagyon számít az, hogy hogyan pakolom be a gyereket,
meg hogy ülünk be hátra.
- Sipeki úr; ha nem vesszük figyelembe a Citroened hibáit, azaz
tegyük fel, hogy tökéletesen működik, elfogadnád-e helyette a
Jazzt?
- Ezzel a motorizáltsággal, így nem. De csak a motorteljesítmény
volt kevés. Egy Honda Civicre valószínűleg elcserélném.
- Milyen lesz a következő autód?
- Francia kilencven százalék, hogy nem, esetleg egy Renault, mert
a Renault-val nincsenek rossz tapasztalataim. De most arra hajlok, hogy
kipróbálok egy japánt. Sőt, kettőt: kellene egy kisebb autó a nejemnek,
egy nagyobb pedig nekem.
- Lehet, hogy a kisebb egy Jazz lesz?
- Lehet, bár a feleségemnek a formával még barátkoznia kell. Nem
is a külsejével, inkább a belső kialakításában voltak idegen dolgok.
Lehet, hogy már idősek vagyunk hozzá?
Megjött a kedve? Írjon ítéletet!
Ön is pórul járt? Vagy a magáéval minden rendben? Írja meg tapasztalatait a Népítéletben, hogy legközelebb még pontosabb képet kaphassunk a magyar autópiac helyzetéről. Ez a tízezer ítélet rengeteg, de tapasztalatból sosem elég.Ne feledje: a jó ítélet őszinte és objektív. Nem a márkbaráti vitatkozás eszköze, hanem tapasztalatgyűjtésé. Írjon őszintén a a saját autójáról, ne minősítse másét. Csak az igazság segít jól választani.