Az autó nem "használt", hanem "elő-birtokolt", az embereket nem "kirúgják", hanem "cégen kívülre helyezik", a ruha színe nem "gesztenyebarna", hanem "cognac", tehát autónk sem lehet "kék", minimum "távoli űr". Az autóipar marketingesei a rengeteg színárnyalat miatt időnként hihetetlen fordulatokra ragadtatják magukat - veszett vörös, balkánkék vagy freeport zöld gyöngyház, és ez még csak a jéghegy csúcsa.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Alpine |
A színek nem csak puszta fizikai valójukban
tesznek hatást a földi halandókra, hanem erős kommunikatív szerepet
is hordoznak, amellyel az eladni kívánó cég kreatív szakemberei
ruházzák fel őket. Egy
mezei piros árnyalat például a célközönség (feltételezett)
igényeinek megfelelően számos csomagolásban jelenik meg. Elég egy
pillantást vetni a nagy autógyártó cégek színpalettájára, ahol
egyből kiderül, hogy másfajta vásárlórétegnek szánják a
chianti-vörös (elegancia, kifinomultság, ízlés), mint az impulse-,
vagy victory- (győzelem) piros (fiatalság, energia, dinamizmus)
sportautót.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aruba |
Természetesen ha erőteljesebb hatást szeretnénk
elérni (és feljogosítani magunkat arra, hogy kicsit megdobjuk az
árakat), el kell feledkeznünk anyanyelvünk szavairól, és
hangzatos angol/francia kifejezésekkel kell felcserélni
azokat: bézs, piros, krém, kávé, szürke helyett beige, rouge,
crème, coffe/café, graphite a trendi.
Az egyszerű és unalomig ismert, gyakori színnevek (piros, zöld, stb.) valóban nem túl fantáziadúsak, de ki választana magának vérpiros, halálfekete, vagy akár epezöld gépkocsit? A megoldásnak a jól bevált középút ígérkezik, olyan jelzőket kell a színek mellé illeszteni, melyek pozitív és jól célzott üzenetet kommunikálnak, így a harmónia dinamikus egyensúlya érvényre juthat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Emerald |
A döntéseket komoly marketingmunka előzi meg,
melyben a kulturális hatásokat és különbségeket csak akkor lehet
figyelmen kívül hagyni, ha a piaci sikert egyenletünk
elhanyagolható tényezőjeként kezeljük. Amerikában például a
versenyek első helyezettjei kék szalagot kapnak, míg az európai
régiókban a győztesnek piros szalag jár, így ezután nem lepődünk
meg azon, ha
az amerikai piacon inkább a kék autók nevéhez társul a győzelem
fogalma.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Solar |
Egy rosszul megválasztott szín
könnyen okozhatja a termék bukását. Egy olyan hosszú
fejlesztési időt igénybe vevő árunál, mint a gépkocsi, a cég nem
engedheti meg magának a találomra történő színválasztás (vagy akár
elnevezés) kockázatát.
Ha a vállalati brainstorming és a piackutatások eredményei már nem tudják felvillanyozni a marketinges és designos kollégákat, akik egyben a reklámkampány terén is újfajta megoldások hívei, választhatják a Pontiac "játékát", ahol a potenciális vevőjelöltek feladata, hogy a 2002-ben piacra kerülő Vibe-ot kreatív színnevekkel ruházzák fel. A végső befutókból internetes szavazás útján választják majd ki az abszolút favoritokat, így találva meg a tökéletes neveket az autó külső színeinek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autószínek közül a legtöbb és
legváltozatosabb elnevezések a leggyakoribb színeket (kék, piros,
zöld) jellemzik, míg az informatív jelzők talán egyedül a fekete
(de azért noir, black) esetében hagyhatók el, mivel ez szín a
spektrumban kivételezett helyzetet élvez: a színkeverés alfája és
omegája, ezért
ha bármilyen jelzőt illesztenénk hozzá, már nem is lenne olyan
"igazi" fekete (bátortalan próbálkozások ugyan előfordulhatnak,
pl. "fekete homok", "fekete gyöngy", de inkább csak a szabályt
erősítik).
A jelzők többsége besorolható az étel-ital, egzotikus földrajzi hely, elemek (tűz, víz, levegő, föld, LeeLoo) kategóriákba:
|

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
