Pár héttel - tán hónap is lehet már, nem emlékszem kristálytisztán - ezelőtt kedves olvasónk, KuKori küldött egy linket. A link egy fotógyűjteményre mutatott, a képeken felfoghatatlanul sok autó áll szó szerint hegyekben. Jelentős részük úgy, hogy hozzá sem lehet férni, mert a többi kocsi elbarikádozza őket. KuKori csupán ennyi kommentárt fűzött leveléhez: hátha jó egy válságblog poszthoz. De még mennyire, pont ide való. Ez ugrott be, amikor Csepelen, a Szikratávíró utcában elhajtottam vagy ezer eladásra, behajózásra váró új Suzuki mellett. Vigyázat, sokkoló képek következnek.

Kezdjünk mindjárt egy klasszikussal, ez a fotó több hírportált is bejárt, mi is megénekeltük: a Nissan angliai gyárának próbapályáját ábrázolja. Rajta elképesztő mennyiségű, ilyen távlatból felismerhetetlenül apró, eladásra váró anglo-japo. De itt még nagyjából lehet közlekedni és az autók jelentős részéhez is hozzá lehet férni úgy, hogy legfeljebb egy másik autót kellett megmozdítani. Sunderlandben nem csupán a sok bennragadt Nissan jelzi a válságot: 1200 alkalmazottat is elbocsátottak.
Szintén angol hír, hogy a Honda Swindonban található gyára, miután karácsony előtt már tartott egy két hónapos kényszerszünetet, most áprilisban és májusban is csendes. A Honda mellett túltermelési gondokkal küzd a legnagyobb rivális Toyota is. Mindkettő becsukott szemmel, a fröcskölő vérrel nem törődve, éles sebészi pengével vagdalja gyártási kapacitásait. Elsősorban azért, hogy elkerüljék azt, amit a következő fotó ábrázol: Hondák várnak a behajózásra egy Tokió közeli kikötőben.
Ha pedig beteltek a kikötők, csordultig töltődtek a raktárak és a kereskedőknél sincs már egy talpalatnyi hely sem, akkor az autók elmennek úszni tanulni. Vagy valami hasonló. A Toyota ugyanis már tudott mit kezdeni legyártott, de gazdátlan új kocsijaival, ezért kibérelt egy 2500 férőhelyes autószállító teherhajót - raktározási céllal.
A tavalyi eladások kapcsán még arról adtunk hírt, hogy a Jaguarnak szerencséje van, a pont jókor érkező új XF limuzin miatt nem estek vissza az eladásai. Egy újdonság a válság idején azért jó, mert a nehéz gazdasági helyzet ellenére nagy rá az érdeklődés. Illetve csak volt. Íme pár milliárd forint értékű, új, gazdára váró Jaguar. A Land Roverrel közösen az indiai Tata tulajdonába került Jag nem csak az eladásain érzi a recesszió hatását: 450 ember talpa alá kötöttek útilaput.
És lassan elérkezünk az olyan lerakatokhoz, ahol már az is komoly bonyodalmakat okoz, ha egy kocsihoz hozzá szeretnének férni. Ez a szabadtéri raktár Corby, Northamponshire közelében is közel jár a teljes tárolókapacitásához.
Nem csak a magyar, de a világ összes autókereskedője számára megdrágultak és elfogytak a pénzügyi források, ezért mind kénytelen leépíteni a saját raktárkészletét. Így az eladatlan járművek a gyártók és az importőrök nyakán ragadnak. Az autók végeláthatatlan sorát felvonultató, Sheernessben található telepen is arra várnak az autók, hogy kiszállítsák őket a dealerekhez.
Minden viszonylagos: 150 hektárt soknak gondolna az ember, különösen, ha kizárólag autók tárolására használják. Pedig nem az. Bár ezen a képen nem látszik, a Toyota Long Beach, California melletti logisztikai központjának mérete ekkora. Ami viszont jól látszik, hogy közel a telt ház.
És a kedvencem, szintén Amerikából. Ez a Newark, New Jersey közeli telep tényleg olyan, hogy már egy gombostűt sem lehetne benne leejteni, nemhogy még egy autót bepasszírozni. Csak azt tudnám, hogy mit csinálnak, ha valaki pont azt a középső, fehér tetejű kocsit rendeli meg. Igen, azt ott, ni.
Egy éve még vitték őket, mint a meleg kenyeret, és még most is elég jól fogynak. Viszont ahhoz nem elég jól, hogy a teljes gyártási kapacitásra akadjon vevő. Ezt a nagy kupac Ford pick-upot hol máshol tárolnák, mint egy Detroit melletti lerakatban.
Persze a felduzzadt raktárkészlet nem kizárólag amerikai betegség: ez a spanyol Valencia mellett található kikötő is tele van egyelőre céltalan autókkal - zömében Fordokkal. Nem irigylem a mozgatásukért felelős logisztikust.
A következő képen legalább könnyen fel lehet ismerni az autókat. Na nem a hátsó sorban állókra gondolok. Az olasz Civitavecchia kikötőjében veszteglő PSA, Peugeot és Citroën termékek a továbbhajózásra és persze új gazdára várnak.
Itt legalább van még pár üres hely: eladatlan autók a Bristol melletti Avonmouth dokkban.
Igazából az sem csökkentette a jelentősre dagadt készleteket, hogy karácsony környékén szinte az összes autógyártó hosszú téli szabadságra küldte dolgozóit és a szokottnál hosszabb időre állították le a termelést. Decemberben az előző havihoz képest 47,5%-kal, 57 823-ra esett vissza az autógyártás.
Ezernyi autót halmoztak fel ezen a használaton kívüli repülőtéren is Bicester, Oxfordshire közelében. De itt legalább a többséghez hozzá lehet férni.
Persze van magyar találatunk is. A helyszín Csepel, a Szikratávíró utca kikötője és persze mi más állni itt, mint Suzukik, százasával. Nekünk (még) nincs légifelvétel készítésére alkalmas magánrepülőnk, ezért fotóink talán nem olyan drámaiak és látványosak, mint a nemzetközi képek, de higgyék el, ez a sokadalom is megdöbbentő látvány.
Akit érdekel, az a googlemaps műholdfelvételén is megnézheti a tényleg sokkoló látványt, bár nem tartom kizártnak, hogy győri raktárakban vagy az esztergomi gyár területén még nagyobb mennyiségben halmozódtak fel eladatlan autók. Ha Ön ilyet lát, kérjük, fotózza le és egy rövid leírás kíséretében küldje el nekünk. Ha nem ismer tömött lerakatokat, akkor csak azt árulja el, hogy Ön szerint vajon megoldást jelentene a gondjainkra, ha bevezetnék a roncsautó kedvezményt? Ön venne új autót, ha kapna rá 300 ezer forint állami támogatást? Kíváncsian várjuk a véleményét.
Olvasóink küldték:
Januári felvételek egy Esztergom közelében szálló repülőről. Hely nem
maradt Suzuki nélkül a gyár területén. (Kattintásra számolhatóvá válik.)
Áprilisi légi felvétel a Suzuki esztergomi gyáráról. Látszik, hogy a januárban még csurig töltött parkolók itt-ott már foghíjasak. Úgy tűnik a nyugat-európai roncsautó akciók kiszívták a készlet egy részét. És nyilván a termelést is visszafogták, a gyár nem üzemel
teljes kapacitással.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
