Motorozás? Betiltanám
Motorozni hülyeség. Mégis mi másnak neveznéd a gyakorlatilag mindenféle védelem nélkül, az útviszonyok és a kiszámíthatatlan emberi tényező összes szeszélyének kitéve cikázást egy bivalyerős tücsökpöcsön? Ha megkérdezi tőlem valaki, hogy mivel kezdjen motorozni, konzekvensen azt válaszolom, hogy semmivel. Akit le tudok beszélni róla, az jobb is, ha nem csinálja, akit meg úgysem, annak úgyis mindegy. És vannak, akiket nem lehet. Pontosítok: vagyunk. Függő vagyok, szenvedélybeteg, szeptemberben lesz, hogy éppen 17 éve motorozok. És az a helyzet, hogy itt a tavasz: jövünk, mint a bogarak.
Motorozás? Ha rajtam múlna, a cigivel együtt betiltanám a picsába, csakhogy erről lemaradtunk, de nagyon. Már nem lehet, a szellem kint van a palackból, senki nem fogja visszatuszkolni, pedig tök egyszerű lenne, ha simán nem jutnék hozzá a szerhez. Döntési szabadság? Egyéni felelősségvállalás? Bah! Marad a reggeli óracsörgés utáni első gondolatnak, hogy a fenébe is, de jól esne a bláz a kávé mellé. És marad az ujjbegyeim irányából induló bizsergés is, ami lassan fut végig az alkarom belső oldalán, egészen vállamig, és onnan a műtéti hegek mentén a mellkasomig már a gondolatra is, hogy eltekerem a gázkart. Bármikor, bárminek, mindegy. De hiába vagyok beteg, attól még nem szeretném az aszfalton fekve várni a mentőt. Segíts, játszunk össze! Persze, ha elkottázom, és összetesszük, amink van - mármint a járműveinket -, abból én jövök ki rosszul, de attól még a te napod is elcseszem.

A “Figyelj a motorosra” és a többi pótcselekvő kampányból én mindig a konkrétumokat hiányolom, mert oké, beleképzelem magam annak a közlekedőnek a helyébe, aki komolyan veszi a felhívást, és azt mondja, oké, akkor figyelek. De hogyan? Mikor? Hol?
Először is a kanyarban. Ott elég gyakran megfordulunk, aminek egyszerűen az az oka, hogy akkor igazán élvezetes motorozni, amikor a kanyarokat fűzzük. És hol vannak kanyarok? Ahol a domborzati viszonyok miatt nem egyenesen fut az út. Mátra, Bükk, Bakony, Pilis, Mecsek, Börzsöny, ezekre a helyekre szinte biztosan kimegyünk játszani. Pláne hétvégén, amikor szépen süt a nap. Nem csak érzésre mondom, a baleseti statisztikák is alátámasztják. A KSH adatai szerint tavasztól őszig szombat délután következik be legvalószínűbben motorbaleset.
Kinyír a kanyar
Persze kezdjük ott, hogy mit tehetek én. Mondjuk nem megyek úgy, mint egy hülye. Motorosul ezt úgy mondjuk, hogy jól választom meg a kanyarbemeneti sebességet, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy viszonylag lassan megyek be a kanyarba, és csak kifelé jövök gyorsan ki belőle, amikor egyrészt nem dől (nagyot) a motor, másrészt rendesen belátom végig, és nem játszok vakrepülőset.
Cserébe pedig megtehetnéd azt, hogy nem jössz át a szembe sávba. Tudom, te is fűznéd az MX-5-tel, és amúgy is belátod a kanyart, de nem. Az van, hogy megveszem a csiricsáré sisakot, a mindenféle fényvisszaverő biszbaszt, de akkor sem lesz akkora a sziluettem, mint egy Dusternek. Egyszerűen nem úgy, nem ugyanolyan veszélyforrásként érzékel az agyad, majd jön a hoppá. Márpedig jön, mert amíg te egy kormánymozdulattal korrigálsz, addig nekem ehhez egy összetett mozdulatsort kell végigtornáznom, aminek még mindig könnyen lehet az a vége – ha nem a szélvédődön kötök ki –, hogy megyek a susnyásba. Nem jó vicc.
Országúti dzsungeltánc
Aztán ott van az a pillanat, amikor sávot váltunk. Legyen az, hogy én becsszóra megígérem, hogy nem fogok láthatatlanul cikázni, és egy kétsávos úton a felezőről kedvem szerint, az irányjelző használatának még a kósza gondolata nélkül is jobbra-balra csalinkázni. Meg aztán majd eszembe jut, hogy a szükségesnél tovább egy pillanatra se tartózkodjak a holtteredben.
A másik oldalról pedig igazán sokat segítenél azzal, ha használnád az autódban azokat a fura izéket, amiket tükröknek hívunk. Ha pedig mielőtt sávot váltasz, még azt az apróságot is megteszed, hogy az irányváltással megegyező irányba forgatod azt a kuglit a nyakadon, akkor igazán hálás leszek. Városban, gyorsforgalmi úton, hídon, repülőtéren, mindenhol. Köszi!
Ha nem erisztenek, én erisztek
Ha minden egyes alkalomért, amikor végighallgattam motoros társaimtól, hogy “kifordultak elém” grátisz leütődne egy jó billentyű a klaviatúrán, akkor hatékonyabban írnék cikket, mint a ChatGPT. Egy vezetéstechnikai instruktor cimborám szerint is bőven a legmeghatározóbb motoros baleseti szituációk egyike az, amikor egy másik járművel valaki kikanyarodik a puhatestű elé. Erre nincs tipp: egyszerűen csak ne csináld. Azt érdemes tudni, hogy amikor egy szimpla fényszóró érkezik feléd, akkor annak a szokásosnál nehezebben becsülöd meg a távolságát és a sebességét. Nekem meg a másik oldalról majd eszembe jut, hogy amikor ott áll bárki egy útelágazásnál, az kijöhet elém, és visszaveszem a gázt, nem veszem halál biztosra, hogy megkapom az elsőbbséget.
Igazán nem kérek nagy dolgokat, csak odafigyelés kérdése az egész, és arra amúgy nem panaszkodom. Az a helyzet, hogy napi szinten jövök-megyek, és mint mindenki, én is találkozom fura figurákkal. Összefutok az öreg puntós fazonnal, aki csak azért is bezár balra a budai rakparton, mert nehogy már elmenjek. Meg azzal is, aki a piros lámpánál üvöltözik velem, hogy miért megyek előre, majd csak azért is akkorát forgat az 1.6 hDi-n, mint még soha, és már nem hiszem el annak, aki balra indexel, hogy jobbra megy. De nem ez a jellemző, hanem az, hogy észreveszitek a két fokos reggeli hidegben a hülyét, aki küzdi be magát a hatoson, és ezt köszi! Mindenkinek, külön, külön.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
