Követnél valami erős autósportot? Ennél nincs jobb tippünk
WRC 2018 – Autók, mezőny
Több év kihagyás után benéz a kilencszeres bajnok, a címvédő pedig ki sem lát a pokoli gyors trónkövetelőkből. Ha csak annyira lesz jó a héten induló rali-világbajnoki szezon, mint a tavalyi volt, már szuper évünk lesz. De még annál is ígéretesebb a helyzet.
A tavalyi volt emlékezet óta messze a legizgalmasabb rali-világbajnokság. Ez így lehet, hogy szubjektív, de elég beszédesek a statisztikák: hét különböző versenyző nyert legalább egy futamot, és mind a négy gyártó nyert legalább kétszer. Ha ez nem bizonyíték, hogy jó irányt találtak az FIA-nál, amikor alapjairól írták újra a szabályrendszert és nulláról kellett mindenkinek erősebb, szélesebb WRC-ket építenie, akkor nézd meg bármely random szezonösszefoglaló videót tavalyról, és mondjuk egyet egy évvel korábbról – a különbség meggyőz majd. A ralivébé viszont az a sorozat jó ideje, ahol történjen bármi, végül egy Sebastien nyer. Az ügyeletes ilyen, Ogier tavaly szerezte ötödik címét. Nem volt könnyű dolga, de idén még nehezebb lesz.
A radikális szabálymódosítás még annyira friss, hogy az aerocsomagokon túl nem nagyon nyúltak a WRC-khez a csapatok az idei szezonra. A Toyota volt az egyetlen, aki bevallotta, hogy kicsit azért a technikát is piszkálta, de ők sem jutottak tovább a hűtőrendszer átalakításánál. Szóval, ha a lóerők, turbónyomás-paraméterek vagy féktárcsaméretek érdekelnek, olvasd csak el a tavalyi szezon beharangozóját, minden nyers adat igaz az idei autókra is. Ez itt alább egy friss tesztvideókkal megszórt körkép az idei mezőnyről.
Ford
A címvédőnél a legnagyobb fejlemény, hogy a Ford erősebb jelenléttel segíti a továbbra is félgyári M-Sportot. A csapat nevében ott marad az M-Sport, ami a raliőrült csapatvezér Malcolm Wilson közel negyvenéves projektje, de idéntől még több pénzt és műszaki támogatást kapnak gyári oldalról. Emellett továbbra is Red Bullba öltöztetett Fiestákkal indulnak neki a szezonnak, ami a motorsportban általában egyet jelent a korlátlan anyagi háttérrel.
Végtelen mély zsebre Sebastien Ogier-hez lehet szükség. Az ötszörös bajnok francia a múlt szezon végén még a visszavonulást is belengette, a Le Mans-i 24 órásról és efféle dolgokról beszélt, amit a rali helyett űzne már, de végül marad. Nem kevés pénzébe lehet a csapatnak az itt tartása, nem beszélve a költséges, kiadós plusz tesztekről, amiket az ő jelenléte mellett nem lehet megspórolni. Az viszont rejtély, hogyan nem tudták megtartani a tavaly harmadik Ott Tanakot. Az észt srácot, aki tavaly nőtt fel az élmezőnyhöz, és aki több futamon még Ogiert is elverte. Ő már a Toyotáé, helyére került fix másodiknak Elfyn Evans.
Evans volt tavaly az egyetlen az élmezőnyben, aki nem Michelint használt. Dmack gumikkal ment, de biztosan nem csak ennek köszönhető, hogy végigverte a mezőnyt a Wales Ralin. Idén már csak Michelin van, Evans pedig teljes szezont megy majd. Murván nagyon gyors, biztosan lesznek nagy villantásai. A harmadik gyári autót rotálni fogja a Ford. A szezonnyitón, Monte-Carlóban az aszfalton mindig erős francia Bryan Bouffier kapja az autót, Svédországban a gyári mezőny messze legfiatalabbja, a még csak 23 éves Teemu Suninen. A tervek szerint később is a szabadúszók közül merítenek.
Mi várható tőlük? Ogier a bajnoki cím legnagyobb esélyese, nem kérdés. A hyundai-os Thierry Neuville-lel megint piszok nehéz dolga lesz, és vannak még páran, akik a fejére nőhetnek idén, de egyértelműen főesélyes a címvédő. A csapat már nem ennyire erős. Evans-nek talán még kell egy-két év, mire beérik a nagyokhoz; a Hyundai és a Toyota felállása mellett nem lesz könnyű megvédeni a csapatbajnoki címet.
Hyundai
Béna közhellyel élve a tavalyi szezont nem is Ogier és Ford nyerte meg, inkább Thierry Neuville és a Hyundai bukta el. A német bázisú koreai csapat belgája nyerte a legtöbb futamot tavaly, és ha a szezon első két futamát nem dobja el két apró hibával a vezető helyről, magasan nyerte volna a bajnokságot. Nem nyerte, de így is kimagaslott a csapatból.
Ezek után a veterán Daniel Sordo és a sokáig óriási ígéretnek gondolt, tavaly borzasztó szezont futó Hayden Paddon idén kénytelen lesz egy autón osztozkodni (leszámítva a portugál ralit, oda valamiért négy gyári i20 Coupé-val megy a Hyundai). Az elmúlt három szezonban a csapatban alapembereknek számító két versenyzőnek alighanem Neuville sikerei és Andreas Mikkelsen érkezése hozta el a bizalom végét. Neuville parádés, tavaly egymaga több pontot szerzett, mint Sordo és Paddon együtt, míg a '17-es szezont gyári ülés nélkül kezdő, majd alkalmi lehetőségtől alkalmi lehetőségig csapongó Mikkelsennek egy defekten múlt, hogy egy győzelemmel hálálja meg a Hyundaitól kapott lehetőséget a szezonzárón. Sikerült így is annyira meggyőznie a csapatot, hogy idén megkapja fixre a második i20 Coupe WRC-t.
Mi várható tőlük? Neuville mindenhol (aszfalton, murván, havon) gyors, akárcsak Ogier. Tavaly nagyon apró hibákkal bukott nagyon fontos pontokat több futamon is, ami talán nem mindig balszerencse volt, de az i20 Coupe WRC futóművének gyerekbetegségei miatt is jöttek a kiesések a kis hibákból. A Hyundai technikai újításokról nem beszélt, az aerodinamikai finomítások csúcsa az alig piszkált hátsó szárny. Neuville és Mikkelsen várhatóan a legtöbb futamon az elején meccselnek majd, a márkabajnoki címnek ilyen duóval főesélyesei, a belga pedig Ogier legnagyobb kihívója lesz, akárcsak tavaly.
Toyota
A Fordéhoz hasonló felállással indul neki a szezonnak a Toyota: egy nagyon tapasztalt versenyző mellett két ígéretes, de tapasztalatlanabb fiatal kapja a második és harmadik autót. A Toyota alapembere továbbra is Jari-Matti Latvala, az ember, aki 2007 óta folyamatosan élcsapatnál tolja, de rengeteg futamgyőzelmen, három összetett második és két összetett harmadik helynél többet nem tudott összehozni. Talán a mezőny leggyorsabbja, de képtelen végigcsinálni egy stabil szezont nagy bukások nélkül.
Könnyen lehet, hogy a Fordtól igazolt Ott Tanak lesz, aki az élmezőnyben tartja a rali-világbajnokságra tavaly visszatért Toyotát. Óriási tehetség, tavaly nem egyszer megverte a csapattárs Ogier-t és nem sokon múlt, hogy az utolsó futamig versenyben legyen a bajnoki címért. Aszfalton és murván is élmenő, és Latvalával szemben fontos jó tulajdonsága, hogy megbízható, stabil pontszerző. Hogy miért jött át a címvédő Fordtól a tavaly még több futamon gyengélkedő japánokhoz? A nyilatkozatai szerint lenyűgözte a hosszú kihagyás után visszatért csapat munkája, de ez üres duma, a Fordnál is nagy a profizmus. Talán Ogier árnyékából akart kibújni, talán az döntött, hogy a Yaris WRC fejlesztésének központja Tommi Makkinen finn bázisa, a csapat is inkább finn, mint japán, ami az észt Tanaknak szinte hazai környezet.
A tavaly még állandó pilóta, Juho Hanninen kiesett a versenycsapatból, idén tesztpilótaként dolgozik a Toyotának. Ott lesz viszont minden futamon a harmadik autóban Esapekka Lappi, akinél csak Suninen és a citroenes Breen fiatalabb a gyári mezőnyből. A tavalyi finn ralin, pályafutása negyedik WRC-s futamán szerzett győzelmével Lappi megmutatta, hogy számolni kell vele, még ha tapasztalatlansága miatt ennek a szezonnak még nem bajnokesélyesként indul.
Az autón ők sem variáltak sokat. A Yaris WRC orrán átszabták a lökhárítót, a kerékdobokat, azaz elöl egy teljesen új aerodinamikai csomagot kapott, de a technikai fejlesztés állítólag érdemben kimerült annyiban, hogy átdolgozták a hűtőrendszert.
Mi várható tőlük? Bármi. Tanak nagyon éhezi a sikert, Latvalában sok futamgyőzelem van, Lappiban pedig még nagyon sok a lehetőség, kérdés, hogy abból mennyit tud már idén kihozni magából. A két nagyágyú miatt a csapatbajnoki címre jók a japánok esélyei, Tanak pedig várhatóan beszáll majd az egyéni címért folyó meccsbe Ogier és Neuville mellé.
Citroën
A négy gyári csapatból a tavaly utolsó Citroën körül a legkaotikusabb a helyzet továbbra is. A csapat, amelyik 2003 és 2012 között kilenc egyéni és nyolc gyártói bajnoki címet szerzett, egyelőre nem találja a helyét. Igaz, abban a tíz évben volt egy Sebastien Loebjük, aki idén visszajön besegíteni három futamra, de ettől még nem oldódik meg a legnagyobb problémájuk: kéne egy megbízható élversenyző a C3-asba. Ogier-t is megpróbálták visszacsábítani, nem sikerült, ráadásul az ex-csapatvezető Yves Matton épp a napokban jelentette be, hogy lelép egy jó FIA-s tisztség miatt.
Már a tavalyi felállás sem volt ígéretes. Egy tapasztalt és közismerten pokoli gyors versenyzőre, Kris Mekee-re épült, ahogy idén is, amivel két nagy probléma van: egyrészt a brit 38 éves, amivel ralisportban még nem vészesen öreg, de hosszú távú projektet nem lehet rá építeni. A másik nagy baj, hogy míg az utóbbi években végre felnőtt az élmezőny tempójához és futamokat nyert, rengeteg autót nullázott le, balesetei miatt hét futamon végzett pont nélkül, ami kimagaslóan rossz arány. Mellette volt tavaly Craig Breen és Stéphane Lefebvre a szezon legtöbb futamán. Utóbbiból szerették volna kinevelni a következő francia menőt, de annyira nem volt eredményes a srác, hogy idénre lebukott egy kategóriát: a Citroën R5-ös autóját vezeti majd a WRC2-ben.
A még csak 27 éves Breen bent maradt. Bár hat ötödik helynél többet nem tudott felmutatni tavaly, jól láthatóan fejlődik szezonról szezonra, megbízható, stabil pontszerző – Mekee mellé pont ilyen versenyzőre van szüksége a Citroënnek. Mekee amúgy a sajtóban panaszkodott a csapatra, amiért nem képesek Breennek idén teljes szezonra autót adni, arra a bizonyos három futamra ugyanis (mexikói, korzikai és spanyol rali), amikor Loeb beugrik, az ír srác alól veszik ki a C3-ast.
A Citroën körüli káoszt jól mutatja, hogy ők lesznek az egyetlen gyári csapat, amelyik két autóval megy a szezonnyitóra. Bár a svéd futamra már lekötötték a havas futamok mesterét, a norvég Mads Östberget harmadiknak, könnyen lehet, hogy a szezon nagy részét két gyári autóval teljesítik. Vagy amikor lesz is harmadik Citroën racinges autó, azt a középmezőnyös, nem sok tehetséget mutató emirátusi Hálid al-Kászimi kapja – valahogy meg kell hálálni azt a nem kevés pénzt, amit az emirátusoktól kap a csapat.
Mi várható tőlük? Mekee-nek biztosan lesznek villantásai, egy-két futamgyőzelem összejöhet, Loeb alkalmi visszatérése miatt pedig három futamon egész biztosan rájuk figyel majd mindenki. A legfontosabb viszont, hogy továbbra sem állt össze egy ütős felállás, amire bajnoki célokat lehetne alapozni. Csoda lesz, ha idén feljebb lépnek az utolsó helyről a gyártók pontversenyén.
Szóval így keveredett össze a mezőny a holtszezonban. Az előteszteknek már vége, két nap és újra pontokra megy a csapatás: szerdán a Monte Carlo-ralival indul az idei szezon.