Van helyük a nőknek a versenypályán? Ők már bizonyítottak!

2022.10.30. 15:57

A sportágak többségében a férfiak és a nők általában külön kategóriában versenyeznek - na ez az autó- és motorsportban koránt sincs így. Most bemutatjuk azokat a legendás női versenyzőket, akik kikövezték az utat mostani kolléganőik előtt.

Azon már túl vagyunk, hogy a nők legalább olyan jó sofőrök, mint a férfiak, és ezt nem csak közúton, de a versenypályákon is bizonyították már. Menjünk vissza a történelemben, ki az, akikre igazán büszkék lehetünk? Elárulom, számos magyar nő is bizonyította már rátermettségét az autósportban.

Lépjünk túl a hiedelmeken, és ismerjük el, hogy a nőket sem érdemes leírni, ha vezetésről van szó. Sokan közülük ma már valódi versenyzői licensszel rendelkező főállású pilótaként keresik a kenyerüket. Tudjuk, hogy a sportágak többségében a férfiak és a nők külön kategóriában versenyeznek - na ez az autó- és motorsportban koránt sincs így, annak ellenére, hogy az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) 2018-ban elindította a W Seriest, a kizárólag nőknek szánt formaautós szériát. Most sem kizárt, hogy az autósport királykategóriája, a Formula-1 női pilótát köszöntsön kötelékében, ahogy tette ezt már 60 éve is...

Tény: az autó- és motorsport versenyzői szinten férfiak által uralt sportág, de mi nők itt is bizonyítottunk! A történelem számos női úttörőt jegyez a különböző szériákban.

NASCAR

Sara Christian

sarachristian

Sara teljesítménye valódi mérföldkő a női autóversenyzők terén. A második világháborút követő gazdasági virágzás adott lehetőséget az amerikai pilótának, hogy kormányt ragadjon és a férfiak között mérettesse meg magát valódi versenykörülmények között, ráadásul férje ellen kellett versenyeznie a sorozatban. Sara a mai napig az egyetlen női versenyző, aki képes volt az ötödik helyen célba érni a NASCAR-on. Karrierje nem volt hosszú életű, hat verseny után végleg szögre akasztotta a bukósisakját.

Formula-1

Maria Teresa de Filippis

Maria Teresa de Filippis (1)

Az autósport királykategóriája már 1958-ban hölgy versenyzőt üdvözölhetett mezőnyében, ez nem más volt, mint Maria Teresa de Filippis. Teresa két szezont futott, ezalatt öt nagydíjat teljesített. A Maserati az 1958-as Monacói Nagydíjon adott neki lehetőséget, ahol sajnos az olasz nem tudott elég gyors kört teljesíteni, így nem tudta kvalifikálni magát a futamra, de tegyük hozzá, hogy akkor egy bizonyos Bernie Ecclestone-nak sem sikerült ez...

De Filippis nagy lehetősége még ebben az évben a Belga Nagydíj volt, ahol végül körhátrányban, de a 10. helyen ért célba. Ez is maradt az olasz nő legjobb F1-es szereplése, tempója viszont nem volt túl meggyőző, de megalapozta a női vonalat az autósportban.

Lella Lombardi

Lella Lombardi

Maria de Filippis után 15 évnek kellett eltelnie, hogy ismét női pilótát köszöntsön az F1. Ő a szintén olasz származású Lella Lombardi volt, aki jóval versenyképesebbnek bizonyult olasz elődjénél. Lombardi a Brabham, a March és a Williams csapatnál is versenyzett, összesen 12 nagydíjon állt rajthoz.

Lombardi az 1975-ös Spanyol Nagydíjon végleg beírta magát a történelemkönyvekbe. Ő lett az első nő akinek sikerült pontokat szereznie a királykategóriában. Az olasz a 6. helyen ért célba, azonban a versenyt idő előtt leállították, mivel egy sajnálatos balesetben öt néző is életét vesztette, Lombardi ezen a nagydíjon végül fél pontot kapott a világbajnokságban. Az olasz a Nürburgringen is erősen a gázra lépett, itt végül a 7. helyen végzett. Ez után már csak pár aktív versenye volt, ahol a pontszerzés már nem sikerült, így 1976 végén végleg szögre akasztotta a bukósisakját.

Lella Lombardi után egy nőnek sem sikerült a pontszerzés. A Formula-1 utoljára 1992-ben jegyzett női versenyzőt a mezőnyben, de az olasz Giovanna Amati sem alkotott maradandót, egyszer sem bizonyult elég gyorsnak ahhoz, hogy kvalifikáljon egy nagydíjra.

Rali-világbajnokság

Michéle Mouton

A francia hölgy keményebb volt, mint bármely női versenytársa korábban. Michéle-re ráadásul a férfiak valódi, rettegett ellenfélként tekintettek, aki még az 1982-es rali-világbajnokság nagy esélyese volt, de a döntő előtt történt családi tragédia következtében a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie.

Jutta Kleinschmidt

A német autóversenyző a 2001-es Dakar-ralin tudott győzedelmeskedni, ráadásul Kleinschmidt 16 évre kötelezte el magát a sivatagi megmérettetésen, ahol egy második és egy harmadik hellyel is büszkélkedhet. A német nő nem csak azért kiemelkedő, mert ezideáig egyedüli nőként tudott nyerni a Dakaron, de nemzete egyetlen német autósa is, aki ebben a szériában győzedelmeskedett.

IndyCar

Danica Patrick

Danica Patrick

Danica vérbeli autóversenyző. Az amerikai nő 10 éves korában már gokartozott, 16 évesen formaautós versenyeken indult, az IndyCarban 2008-ban futamgyőzelmet is szerzett, itt hét éves pályafutást tudhat a maga mögött. A futamgyőzelmen felül hat dobogós helyet, és három pole pozíciót is szerzett, és legjobbja pedig egy összetett ötödik hely volt. Az elmúlt évtizedben a NASCAR szerelmese lett, 2013-ban pole pozícióból kezdhette meg a híres Daytona 24 órás futamot.

Magyar lányok a versenypályán

Vogel Adrienn

Vogel Adrienn (1)

Adrienn jelenleg is aktív autóversenyző, aki korábban már gyorsasági és raliversenyzőként is bizonyította tehetségét. 2012-ben a Lotus Ladies Cup-on figyeltek fel rá, ahol kiemelkedett a mezőnyből, a szezon során négy futamgyőzelmet és öt dobogós helyezést ért el. 2017-ben és 2018-ban az Év női autóversenyzőjének választották. 2020-ban a rali világában is szerencsét próbált, ahol magyar bajnoki címet nyert. 2021-ben a Rally Hungary-n a FIA ERC Ladies Cup kategóriában navigátorával, Notheisz Ivett-tel második helyezett lett.

Keszthelyi Vivien

Kezsthelyi-Vivien

Jelenleg Vivien hazánk legnépszerűbb női autóversenyzője, aki nem csak tehetsége miatt került be a köztudatba, de több éve tartó párkapcsolata miatt is. Párja nem más, mint a Schumacher család egyik feltörekvő pilótája, Ralf Schumacher fia, David Schumacher.

Fiatal kora miatt csak külön engedéllyel vehetett részt a Suzuki Cup Austria-n, ahol a férfiak mezőnyében egyedüli magyarként a negyedik helyen végzett. 2016-ban megnyerte a Közép-Európai Túraautó Bajnokság sprint és endurance kategóriáját. 2018-ban a magyar autósport történetébe írta be magát örökre, mint az első és egyben legfiatalabb női versenyző, aki részt vett nemzetközi F3-as bajnokságon. 2021-ben már a nők számára az F1 előszobájának is számító W Series versenysorozatban képviseltette magát. 

A jelen és a jövő nagyjai

Sophia Flörsch

A német autóversenyző még csak 21 éves, de meglehetősen eseménydús karrier áll a háta mögött. Sophia 5 évesen már gokartozott, tehetségével kimagaslott a kategóriában, így már 2015-ben Formula 4-es ülést adtak volna neki, de akkor még életkora miatt ez nem volt megengedett, így csak egy évvel később csatlakozhatott a kategóriához. Az F4-ben a sorozat első női pontszerzője lett, ráadásul dobogós helyen intette le a kockás zászló. 2018-ban a Van Amersfoort Racing színeiben már a Formula 3-ban képviseltette magát. A 2018-as makaói versenyen azonban súlyos balesetet szenvedett, ahol gerincsérülés miatt azonnali műtétre volt szüksége. A pilótanő csodával határos módon egy év múlva felépült, és visszatért az F3-ba, majd 2020-tól a Le Mans-i 24 órás versenyen áll rajthoz.

Jamie Chadwick

Jamie Chadwick

Az indiai származású brit 11 éves korától már gokartozott, majd 2013-ban formaautós szériára váltott, a Ginetta junior-bajnokságban indult. Itt két évet töltött el, utolsó évében öt dobogós hellyel az összetett 8. helyen végzett. 2017-től csatlakozott a brit Formula 3 bajnokság mezőnyéhez, ahol első évében dobogós helyezést majd futamgyőzelmet is szerzett. 2019-től a W Series kiemelkedő pilótája, ahol az utóbbi három évben a bajnoki címet is sikerült megszereznie.

Nem túlzás azt mondani, hogy jelenleg nőként Jamie Chadwick áll a legközelebb ahhoz, hogy állandó F1-es ülést szerezzen, azon túl, hogy pár éve már a Williams hivatalos fejlesztőpilótája, az F1 előszobájának számító női formaautós sorozat háromszoros bajnoka. Úgyhogy, hajrá csajok, elődeink megmutatták, hogy igenis van helye a nőknek a kormány mögött!