Négy hajtott kerék - hárompontos öv - egy bukócső

2003.05.13. 10:29

Az Unimog üvölt, majd hátrafelé eltapos egy kis fát. Aztán lendületből a közönségnek indul. A fiatal sofőr bukósisakja alól patakzik a veríték, még vagy huszat fordít a kormányon, mindhiába. A teherautó félig lefelé csúszva kidugja az orrát a szalag alatt. A bíró int, az Unimog kiesett.

 
 

Felbőg a rettenetes, hírhedt terepszínű Tatra. A hangjából ítélve esélytelen az álcázás. Nincs olyan szemlélődő, aki ne állna meg egy pár percre. Mellette egy Csepel, az talán még szebb. A katlan túloldalán egy szürke szippantós Praga küzd egy dombocskával. A Truck Trial Országos bajnokságon vagyunk Sóskúton. Nincs ennél szebb hétvégi program.

 
   
   

A hely gyönyörű, egy római arénára emlékeztető ovális kráter. 10 millió éves folyódeltára települt, magas szilíciumdioxid-tartalmú kvarchomok bánya. A katlan alján kedves tavacskával. Nád, békalencse és persze maguk a békák, akik összevont erővel próbálják túlharsogni a dízelek hangját. Óriási meredélyek és sziklák. A bánya minden pontjáról szabad szemmel is követhetők és átláthatók az események. Nincs ideálisabb hely egy teherautó kínzó versenynek.

 
  Kvarchomok
 
  A kvarchomok 2-20% egyéb ásványi anyagot, 98-80% kristályos szilicium-dioxidot (SiO2), kvarcot tartalmaz. Gyakran tartalmaz drágakő vagy termés fémszemeket. A tiszta kvarchomok fontos ipari alapanyag. Felhasználási terület: csempézési- és járólapozási munkák során szóráshoz, habarcs soványításához, alkalmas játszótéri homoknak, akváriumokba és téli szóróanyagként is.

 
   
 

A szervezés tökéletes. A közönség részére biztonságos útvonalakat jelöltek ki, kellően távol tartva a legkíváncsiabbakat is a veszélyes helyektől. A pihenő övezetben sörsátor kolbászsütő, perec és törökméz árus. Ebédidőben érkeztünk, így kényelmesen körbejártuk a pályát, közelről megvizsgálva az induló gépeket.

 
   
   

A versenyekre eddig egyedülálló módon akár utcai teherautóval is lehetett nevezni. A nevezési feltételek: C kategóriás jogosítvány, működő kormány és fék, biztonsági öv, bukósisak, legalább 2,5 mm profilmélységű gumi, minimum négy hajtott kerék, zárt fülke vagy bukócső, valamit ép karosszéria. Szétrohadt alváz kizárva. Az amatőr kategóriában indulókat csak borulásbiztos, könnyebb pályákra engedték. Nem is gondoltam volna, hogy a tákolmányoknak látszó teherautókra milyen szigorú általános előírások vonatkoznak. Természetesen az elsődleges szempont itt is a biztonság. A profi versenyzőktől az Európa Truck Trial biztonsági előírásokat várták el. Legyen elég ennyi, azok felsorolásától most tekintsünk el.

A rendezvény pénteken délután teherautós felvonulással kezdődött. Érd és Sóskút volt a veszélyeztetett terület. A helyiek bezárták a zsalugátereket, betonfallal erősítették a házfalat, a kutyát megkötötték és kiegyenesítették a kaszát.

 
   
 

Az igazi küzdelem azonban szombaton délelőtt indult húsz különböző nehézségű szekciókban. A szekciók azok a körbekerített területek, amelyeket a verseny alatt be kell járniuk járművekkel. A szekciókon belül kapukat jelöltek ki akácfa karókkal. A kapuk előre- ill. hátramenetben tetszőleges sorrendben teljesíthetők, kivéve, ha számozva vannak. Egy kapu akkor számít teljesítettnek, ha a jármű karosszériája elhagyta a kaput, és a jármű egyik oldali összes kereke, valamint a másik oldali legalább egy kereke a kapu vonalán, az oszlopok között áthaladt.

 
   
   

A versenyzők -vagy ahogy tráktriálul mondják,- a team-ek hibapontokat kaptak a kapuk kihagyásáért, a karók eltöréséért, vagy csupán a biztonsági öv kikapcsolásáért. Természetesen az győz aki a legkevesebb hibapontot gyűjti. A verseny egyszerre több szekcióban zajlott. A versenyzők bármely szekció teljesítését megtagadhatják, de akkor annyi hibapontot kapnak, amennyi a megtagadott szekcióban elérhető legmagasabb pontszám.

 
   
 

A kilenc oldalas versenyszabályzat minden apróságra kitér. A versenyzők elvetemültségén túl ámulva és csodálattal néztem a borulás határán álló teherautók mellett szaladgáló bírókat, akik dacolva a porral és minden veszéllyel szigorúan osztották a büntetéseket.

 
   
   

Az erőfitogtatásba nem csak a bányában hanem az vigalmi rész melletti homokos területen is belefutottam. Itt a Komat'su cég földmunkagép bemutatót tartott, meglepő érdeklődés közepette. Régen dédelgetett vágyam vált valóra, amikor kipróbálhattam a BobCat klónt. Egy kevéssel odébb a formai és műszaki megoldásokban is különleges vadonatúj Tátra teherautók garmada sorakozott.

 
   
 

Vasárnap sajnos már nem tudtam Sóskútra menni, pedig Trial motoros bemutató és a teherautók sárgyorsulási versenye csábítóan hangzott. Bánatomban csupán egy dolog vigasztalt, nemsokára ismét ugyanitt rúghatjuk a port, mert 2003. augusztus 29-31- én Truck Trial Európa bajnokság lesz Sóskúton.

 
  Eredmények 2003. évi Truck Trial országos bajnokságról
 
  Amatőr versenyzők, kis géposztály:

1. ifj. Marozsán Viktor 359 hibapont
2. Bors János - Pálházi Olivér 438 hibapont
3. Oroszi László - Oroszi Erzsébet 798 hibapont
Amatőr versenyzők, nagy géposztály:
1. Szabó Gábor - ifj Szabó Ferenc 1707 hibapont
2. Varga Róbert - Galgóczi Gerő 2844 hibapont
3. Fige László - Markos Mihály 3234 hibapont
Profi versenyzők, kis géposztály: 1. Dancs Árpád - Dancs Dávid 2364 hibapont
2. Bálint Zoltán - Baksa András 2534 hibapont
Profi versenyzők, nagy géposztály: 1. Marozsán Viktor 1384 hibapont
2. Závodi Sándor - Csánó János 2320 hibapont
3. Nagy Sándor - Éder Attila 2612 hibapont

< >