Háttal ült a mozinak, aki M3 helyett feldíszített 330-ast vett - szóltak a rossz nyelvek a 2000-es évek elején. Igen, a Clubsport lehet, hogy nem kőkemény sportmodell, de elérhető, és még 360 ezer kilométerrel is van benne spiritusz.
![360 ezer kilométerrel, nehéz évekkel a háta mögött is tud olyat mutatni a BMW 330, ami meggyőz](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872519_5155134b182e0ab0481b446f07c17bfa_wm.jpg)
Kemény élete van a sportos autóknak, de megadják hozzá az alapot. A hot hatch-ek, könnyed roadsterek és nagymotoros kupék egyszerűen kívánják a hajtást, és cinkos vigyorral engednek közelebb a határokhoz, így aztán kész szerencse, ha megélik a sokadik tulajdonost, és velük együtt átvészelik az éveket kisebb horzsolásokkal és koccanásokkal, temérdek vidám kilométeren keresztül. Ezzel együtt járnak a jól beazonosítható korszakok is, amik úgy hagynak nyomot egy ilyen autón, mint a fák évgyűrűi.
Joggal érezhette magát az élet császárának az, akinek karnyújtáson kívülre esett ugyan az M3-as BMW, de ráment a 330Ci Clubsportra, ami egy árnyalatnyit közelebb vitte a sportkupésághoz a gran turismo stílusú 330-ast. Könnyű belelátni az Estoril kék metál E46-osba napi ingázások után jutalomként kapott délutáni autózásokat és hétvégi szerpentinezéseket. Aztán elmúlik az újdonság varázsa, és jön az alkony, vele együtt megjelennek a boyracer hordák, felkerül a hátuljára az indokolatlan AC Schnitzer matrica, a krómkeretes hűtőrácsok a kukában landolnak, helyükre karbon mintás vese kerül, rosszabb esetben M-es csíkokkal.
![Rendes, kétajtós kupé](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872521_37c26e7fa5519e57d12932b83fab1a55_wm.jpg)
Alkatrészeket sem márkakereskedésből, hanem bontóból kap majd a 330-as, ezért aztán végül egy elszabott vásárlás után megborul az M-es futómű egysége, és az autó orra a földet szimatolja, a feneke pedig szokatlanul magasan áll. A legtöbb hasonló autó meg sem áll a matt fényszórókkal és pirosra pingált féknyergekkel kirakott lejtőn, de ez a 330Ci Clubsport fellelési állapotban van, mára megmenekült, terelgetik fölüle a viharfelhőket. Mert még így 360 ezer kilométerrel és SMG váltóval is tud valamit, ami miatt könnyű belehabarodni.
![](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872523_acc1d7a56e578080a08344ff9041e0cd_wm.jpg)
Minden idők egyik legszebb kupéja, amiből nézve az ember nem érti, miért is nevezik ma az X6-oshoz hasonló otromba krumplikat kupénak. 4,5 méter hosszú, tehát egy mai kompakt mérete, csak közben hosszában sorakozik benne hat henger, utána a váltó, kardán, és a sajnos nem önzáró differenciálmű. A jobb első sárvédő kivételével szépen futnak a vonalai és még a jellemző helyeken, tehát az íveken sincs nyoma rozsdának, csak a gépháztetőn ette meg a lakkot a napsütés.
Sokat sejtet a Clubsport név, de valójában itt nincs poroltó meg bukócső, mint a Porschékban, ellenben az M csomag mellett hátsó szárnyat és küszöbborítást kapott, akinek nem volt elég a sima 330-as, de kidobtak belőle 20 kilónyi hangszigetelést is. Talán egy picit tényleg intenzívebben hallani a háromliteres sorhatost, de ez igazán akkor derül ki, ha maga mögött hagyja a település vége táblát.
Mert a 330-as SMG váltója nem szereti az araszolást, ilyenkor néha hosszan forgatja a motort, majd lassan felkapcsol, és ettől darabos lesz az egész menet. Önmagától esetlennek tűnik a forgalomban, ezért a kormányon lévő fülekkel segítek neki eldönteni, hogy a kettes pont jó lesz. Ezek a fülcskék egyébként nyomásra lefelé, húzásra pedig felfelé váltanak. Az SMG valahogy kívánja a durva bánásmódot, hevítve és forgatva tudja felvenni a tempót az autózás ritmusával, és fordulaton tartani a nagyszerű karakterű sorhatost. Nem véletlenül alakítanak hagyományos kézisre ilyeneket, és lett sokkal inkább hírhedt, mint híres az SMG. Az M3-asból is ismerős rövidítés mögött a Sequential Manual Gearbox szavak állnak, ami annyit jelent, hogy az ötsebességes kézi váltót egy elektrohidraulikus szerkezet kezeli, aminek jellemzően a munkahengere fárad el a hajtáslánc hőjétől.
![Finomkodni nem lehet az SMG-vel, az abúzust szereti](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872539_d27ff33d489c1da082319d085f140807_wm.jpg)
Lentről nyomatékból tol az M54, fent pedig élesen húz, és közben mélyen zengő hangja van, mintha hat udvari trombitás fújna rekviemet az elégetett 100-as benzinnek. Előttem a döbbenetesen neon zöldes sárgás MINI Cooper JCW kabrió művi dörmögéssel, ami valószínűleg sokkal inkább van közel a 231 lóerőhöz, mint a 330-as, mégis van annyira motivált és érzékien vezethető ez a 360 ezret futott E46, hogy ott vadászok vele a nyomában. Rendesen él az autó a kezemben, megvan a gépiessége és a feszessége, a jó pozíció a fekete bőr sportülésekben, a szárny látványa a belső tükörben. Teljesen máshogy mozog, mint a 330 kabrióm, hiszen a fémtető miatt egészen máshol van a súlypontja és könnyebb is a rongytetősnél (1,5 tonna). Kikapcsolt kipörgésgátlóval egyszerűen a gázpedállal lehet táncba hívni, aztán nagyon vigyorogni. Hiába felejtettem el visszakapcsolni, van annyira beszédes, hogy meglegyen, hol a határ.
![](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872541_7654dfb725a0ea54ec2b74f5be3dd6aa_wm.jpg)
Persze, a 3-as mindig örül, ha meglepik pár új lengéscsillapítóval (300 ezer forint körül remek Koni Sport szett kapható hozzá), stabpálcákkal és a rossz utakon hamar csereérett lesz az alsó lengőkar és a hátsó szilentje. Érdemes ránézni a futómű hátsó bekötési pontjaira és még időben orvosolni, ha repedni kezd a bódé.
Beltere sokféle lehet, ez itt éppen fekete bőrbe húzott, sportülésekkel és fekete tetőkárpittal (hogy ne tükröződjön a szélvédőn), aminek jellemző baja, hogy a finom szövet leválik az oszlopokról. Újra lehet húzni, de nagyon sok helyen megy mellé az anyagválasztás. Máskülönben kellemes minőségi szintet üt meg az utastér a puha műanyagokkal, a vezető felé fordított középkonzol meg mindig kedves a szemnek, ahogyan az ezüst gyűrűs óracsoport látványa is. A bőrülések gondozása, a műanyag rekeszek felújítása, és kiadós takarítás után még nagyon sokáig öröm beleülni egy ilyen 330-asba.
![Patent, fekete bőr sportülések, szakadás nélkül](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872553_230fada63015ac3cb048774c1b68990d_wm.jpg)
Nagy baj nem érheti az M54B30 kódú sorhatost, mert üzembiztos konstrukció, de azért az évek és a kilométerek, a Facebookról autót szerelő ismerősök hozhatnak meglepetéseket. Ha elkezdi enni az olajat, akkor a szelepszárszimmeringek cseréje orvosolhatja az étvágyát, mely nagyjából 200 ezer forintos kiadás. 80 ezer forintért jöhet bele az az elöregedett kartergáz-szellőztető szelep helyett új, kevesebb mint 20 ezer forintból orvosolható a DISA-szelep hibája. Ebben egy kis műanyag tengely törik el, és ezért nem működik a szívócsőhosszváltás.
![Annyira ízeset lehet vele autózni, mint ma kevés BMW-vel](https://kep.index.hu/1/0/3987/39872/398725/39872555_3360222d6d42a60de01d2171c95b0fe8_wm.jpg)
Akinek ez csak egy makrancos váltóval szerelt öreg BMW, az csak a kiadásokkal teli Excel-táblát látja majd benne, és ezzel nincs is baj. Az viszont egészen meglepő volt, hogy ennyi kilométerrel, hetekig tartó állásból felébresztve is mennyire zsigerien jó autó, a Clubsport apróságai és az SMG váltó pedig tényleg olyan autóvá teszik, amihez egy kicsit függőnek kell lenni. Én továbbra is maradok a granturizálós, kézi váltós kabriónál, de a listámon bérelt helye van egy kupénak. És egy sperrnek.
Ezt a 330 Clubsportot az Erhard Car-tól kaptuk, hamar gazdára talált, de nem ez volt a világ utolsó E46-osa. Hajrá!
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)