- Magazin
- Szerelem
- ken block
- gymkhana
- gk1
- mad media
- block 43
- subaru
- subaru impreza wrx sti
- vermont sportscars
Ken Block így kezdte a Gymkhanát: 160-nal driftelve, bukócső nélkül
Az első Gymkhana egy rövid, nyers, lebilincselő és immár tananyagnak számító autós videó, ami 2008-ban berobbantotta az azóta dollármilliókat termelő birodalmat. Beszéltem a kultikus film rendezőjével, hiszen tizenöt éve ő és a testvére forgatta le a Mad Mediával. Ken Block első filmje tényleg őrület.
Kevesebb, mint négy és fél perc, mégis megváltoztatta az autós kultúrát. Újranézni ma erős érzelmi hullámvasút, épp ezért ásunk a munkanevén GK1 alkotásának mélyére. Hiszen Ken Block már nincs velünk, és nem is lesz még egy ilyen karakter.
Ken Block? Az a bohóc?
Csak annyit tudtunk, hogy jön a cipőboltos csávó valami fordos rendezvényre. Sosem gondoltuk, hogy az egyik legjobb arccal fogunk találkozni.
A professzionális rallyzást valamiért nem lehet eladni az Egyesült Államokban, ezért a WRC igazából meg sem próbálja. A kaliforniai Ken Blockot sok évnyi gördeszkázás, snowboardozás és motokrosszozás után 38 évesen mégis beszippantotta a műfaj.

Fontos tudni, hogy 26 volt, mikor társalapítóként elindította a DC Shoes márkát, és már egy évtizeddel idősebb, mikor dollármilliókat markolt fel érte. Egy deszkás ruhamárka korábbi vezetőjeként Block érezte a bátor dizájn és a fantáziadús promóciók erejét, épp ezért debütált a 2005-ös michigani Sno*Drift versenyen egy olyan Subaruval, melyet a DC Shoes fóliázása borított. Block versenyautója nem csupán a szokásos szponzormatricákat használta, teljesen egyedi megjelenéssel kezdett.
A freestyle motokrosszozás fiatal tehetségét, Travis Pastranát 2004-ben kezdte támogatni a Subaru a Vermont SC rallycsapaton keresztül. Pastrana a következő évben komolyabb autót kapott, így a privát N-csoportos 2002-es Subaru Imprezája Ken Block autója lehetett a 2005-ös évadra. Navigátorával, Alex Gelsominóval az első két győzelem 2006-ban jött, így nem volt véletlen az év újonca díj sem.
A szintén kaliforniai Mad Media ilyen produkciókat gyárt 1995 óta. A Martelli fivérek cége Block és Pastrana számára is készített pár versenyzős promó videót, ám ezek a jelenleg is főnök Matt Martelli szerint egyszerűen nem értek el elég embert. Más kérdés, hogy ez még a Youtube-korszak előtt volt, a csapatnak pedig öt különböző formátumban kellett legyártania mindent, mivel a televíziós csatornák egyáltalán nem sugároztak rallyt.
A kétezres évek elején a gördeszkás filmek sokkal nagyobbat futottak a csatornák nélkül is, és mivel Block vírusvideót akart a versenyautójával, különböző klipekből és versenyekből merítve hamar kitalálta a Gymkhana-filmek főbb elemeit. Nyers és eszeveszett tempójú autós akció, a gördeszkások stílusában forgatva és vágva. Ezzel a koncepcióval a fejében, egy lefújt versenyszéria megmaradt autójával az első Gymkhana így is alig volt több puszta gyakorlásnál.
A GK1 helyszíne az 1999-ben bezárt El Toro légibázis Kaliforniában. Egy kellően hatalmas katonai reptér, ahol a gyomok már kezdték szétnyomni a kifutópálya betonlapjait. A Mad Media beszerzett pár Panasonic HVX200 kamerát, mert 2008-ban csak ez a modell tudott hatvan képkockát másodpercenként.
Az autó egy 2006-os Subaru Impreza WRX STI volt Quirt Crawford boxermotorjával. A Crawford Performance építette egy lefújt sorozathoz, Ken Block pedig lecsapott rá, gyakorlósnak. A kerekeknél mért 530 lóerőnek ára volt, Matt Martelli szerint erősen üzemórás lett az amúgy bivalyerős motor, Block kezei közt durván tizenöt percig bírta túlmelegedés nélkül.
Bukócső szintén nem volt a Subaruban, így a forgatásra így emlékszik a rendező:
Nem tudtuk, hogy az autó robban fel előbb, vagy Ken töri össze magát. Emlékszem, milyen ideges voltam a nyitásnak szánt 160 km/h felett tolt nagy drift felvételekor. Magas puklik voltak mindenütt, amikre ha rácsúszik az autó, Ken bukfencezni kezd bukócső nélkül. Kitaláltuk a Segway-trükköt, és senki sem mert a kaszkadőr lenni. Erre a tesóm lerakta a kamerát, és elvállalta. Néhányszor Ken motorháztetején kötött ki, kissé összezúzta magát, de idővel rájöttünk, hogy a veszély főleg az autón kívül magas. Aztán kialakult a dinamika az autó és a Segway között, és gyönyörű lett az egész. Ken gyorsan tanult, és minden menet után finomhangolt a jeleneteken.
Az immár tizenöt éves végeredmény tömör, ám pontosan elég volt ahhoz, hogy internetes sztárt csináljon Blockból:
A Mad Media költségvetése két forgatási napra volt elég, de az átkötések felvételéhez végül tartottak egy harmadik napot is. Négy szett BFGoodrich G-force T/A KD gumi füstölődött el a 19-es felniken, Matt Martelli pedig azt mondja, a közös munka legnagyobb tanulsága a hitelesség fontossága volt:
Abban a pillanatban, hogy kamu hollywoodi trükköket alkalmazol, a fiatalok és az egész világ tudni fogja, hogy semmivel sem vagy jobb, mint a közepes anyagokat futószalagon gyártó többség. Az emberek valami lenyűgözőre, őszintére és valódira vágynak.
Ken Block szintén erősen hitt ebben, és miután a Gymkhana 1 hatalmas siker lett neki és a DC Shoes-nak is, a szponzorok áradata nem váratott magára. Matt és a Segway-bajnok Josh Martelli sokkal komolyabb költségvetéssel vághatott a Gymkhana 2 és 3 forgatásába, amelyeknél már a legújabb RED és Phantom kamerarendszereket használták a lassított felvételekhez.
A Subaru helyére bejelentkezett a Ford, a következő öt Gymkhana filmet pedig már Ben Conrad rendezte, aki a Logan nevű produkciós cég társalapítója.
Matt Martelli, az első három Gymkhana rendezője Block halálára reagálva ezzel zárta beszélgetésünket:
Kennel 1991-ben találkoztunk a Palomar főiskolán, és egyből éreztem, hogy másképp gondolkodik. Nem mindig értettünk egyet, de értékeltem azt a képességét, ahogy a kósza ötleteket elvitte a megvalósításig. A legtöbb ember autós trükkmesterként emlékszik majd rá, de Ken egy igazi kreatív volt. Nagyon sajnálom Lucy-t, a feleségét, és a három lányukat is. Szeretetet küldök és sok erőt kívánok nekik. Másodsorban a világ is sokat veszített, hiszen biztos vagyok benne, hogy Ken nem végzett még az ötleteivel, de azokról már lemaradunk.
Ken, a hatásod tagadhatatlan, és örök. Alkoss békében.
Amikor a költségvetés még véges, a kreativitáson múlik minden. Csapd be az ajtót, ennek most vége.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
