Íme az összes sorozatgyártású autó, mely valaha rekordot döntött a Nürburgringen
Hatalmas vetélkedés zajlik a világ autógyártói között a Nürburgring Nordschleife legjobb köridejeiért. Komoly fegyvertény, ha egy márka új modellje képes megdönteni az aktuális rekordot, hisz ez az eredmény - az általában jókora sajtóvisszhang mellett - jól demonstrálja egy autó képességeit. Ez azonban nem volt mindig így.
Bár a Nordschleife megépítése óta fontos autóipari teszthelyszín, tömeggyártott utcai autókkal csak a 80-as évek végén, 90-es évek elején kezdtek körrekordokat futni. Ezeket a teszteket sokáig nem a gyártók, hanem olyan független sajtóorgánumok szervezték, mint a Best Motoring, Sport Auto vagy Evo Magazine. Ezen körrekordok többsége ráadásul nem is valódi rekordkísérlet, hanem az autó határainak megtalálására irányuló teszt keretében született. Később persze a márkák is felfigyeltek az egyre nagyobb presztizsértéket képviselő köridőkre, és elkezdtek rekordkísérleteket szervezni.
Az elmúlt évtizedek során így rengeteg kezdeményezésre számtalan autóval több száz köridő született, melyek között nagyon nehéz eligazodni. Mi azért megpróbáltuk. Íme kronologikus sorrendben az összes sorozatgyártású utcai autó, amely valaha csücsült a Zöld Pokol trónján.
Hogy a lista fair maradjon, az olyan főleg pályanapokra szánt extrém modelleket, mint a Donkervoort D8 RS, vagy a Radical SR8, lehagytuk a listáról.
1960: Trabant P50 - 16:01
Tudomásunk szerint ez a legkorábbi utcai autóval felállított "rekord" a legendás pályán, amely a Hanset Rallye utolsó szakaszán született, a régi, 22,8 kilométeres konfiguráción.
1987: Ferrari Testarossa - 9:17,120
Az első valódi, komoly körrekord, amely egy Auto Motor und Sport által szervezett teszt keretében született.
1989: Nissan Skyline GT-R R32 - 8:22,38
Az R32-es Skyline GT-R nem csak a versenypályákon bizonyult minden idők legsikeresebb autójának. 1989-ben a Best Motoring magazin egy teszt keretében az utcai változatot is megjáratta a Zöld Pokolban. Godzilla hű maradt a nevéhez: az enyhén nedves pályán is közel egy teljes percet vert a Testarossa két évvel korábbi idejére. Megdöbbentő!
1990: Honda NSX (NA1) - 8:16,15
Egy évvel később folytatódott a japán uralom. Szintén egy Best Motoring által szervezett teszten, a Honda NSX szerezte meg a koronát.
1991: Porsche 911 Turbo 3.3 - 8:08,73
1991-ben a Best Motoring végre egy igazi német sportautót is megjáratott a Nürburgringen. A Porsche 911 Turbo 3.3 pedig visszaszerezte a németek becsületét. Ez azonban nem tartott sokáig...
1992: Honda NSX-R (NA1) - 8:03,86
...egy évvel később ugyanis a Honda NSX durvább, NSX-R nevű változata ismét a japánoknak hozott dicsőséget.
1993: Bugatti EB110 SS - 7:44,00
A Bugatti egy hivatalos gyártói teszten akarta bizonyítani V12-es motorral és négy turbófeltöltővel szerelt sportautója, az EB110 SS sebességét. Az eredmény látványos erődemonstráció lett: közel 20 másodpercet vertek a Honda NSX idejére. A köridő erősségét jól jelzi, hogy 10 évig senki sem tudta megdönteni.
2003: Porsche Carrera GT (980) - 7:32,40
Sport Auto magazin 2003-ban járatta meg a Nürburgringen a Porsche legújabb büszkeségét, a Carrera GT-t. A teszt során Michelin Pilot Sport gumikon, néhol nedves pályán futó modell végül magabiztosan verte az EB 110 SS idejét.
2004: Porsche Carrera GT (980) - 7:28,00
Egy évvel később az Auto Bild is megfuttatta a Carrera GT-t a Zöld Pokolban, közel 4 másodpercet javítva a 2003-as eredményen. Ebben a már teljesen száraz pálya mellett minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy a kormány mögött Walter Röhrl ült.
2007: Pagani Zonda F Clubsport - 7:27,82
A Carrera GT rekorját csak három évvel később sikerült megdönteni, akkor is csak néhány tizedmásodperccel. A Pagani hivatalos tesztjén a Zonda F Clubsport 7 perc 27,82 századmásodperces időt futott.
2008: Chevrolet Corvette C6 ZR1 - 7:26,40
2008-ban aztán Amerika is megmutatta magát. A General Motors tesztjén a Chevrolet Corvette C6 ZR1 1,4 másodpercet adott a Zonda F-nek.
2008: Maserati MC12 - 7:24,29
2008 augusztusában az Evo Magazine egy nagyszabású tesztet bonyolított le, amelyen a kor három legpatinásabb sportautója, a Ferrari Enzo (7:25,21), a Pagani Zonda F (7:24,44) és a Maserati MC12 vett részt. A legjobb időt végül az utóbbi érte el (7:24,29). Mindhárom autót Marc Basseng vezette.
2008: Dodge Viper ACR - 7:22,10
Ez egy sűrű év volt. A Chrysler és a Motor Trend közösen lebonyolított tesztjén, Tom Coronellel a volán mögött új rekordot állított fel a Dodge Viper ACR. Az autó Michelin Pilot Sport Cup gumikon futott.
2009: Gumpert Apollo Sport - 7:11,57
A néhány másodperces javulások után valódi erődemonstráció következett: a Gumper Apollo Sport 11 másodpercet javított a legutóbbi rekordon. Az autó szintén Michelin Pilot Sport Cup gumikon futott, a volánnál Florian Gruber ült.
2013: Porsche 918 Spyder (Weissach Package) - 6:57,00
Ahogy az egy jelentősebb javítás után lenni szokott, ismét több évnek kellett eltelnie, mire valaki képes volt emelni a téten. Végül 2013-ban a Porsche egy hivatalos teszt keretében pályára vitte a 918 Spider Weissach csomaggal felszerelt változatát, amely lesöpörte az Apollo Sport idejét. Az autó Michelin Pilot Sport Cup 2 gumikon futott.
2016: Lamborghini Huracán Performante LP640-4 - 6:52,01
Három évvel később, 2016-ban megérkezett a Lamborghini Huracán Performante LP640-4, amely öt másodpercet javított a 918 Spider idején. Az autó azonban nem volt teljesen gyári: a Pirelli Trofeo R gumik mellett teljes bukócsövezést is kapott. A volánnál Marco Mapelli ült.
2017: Porsche 911 GT2 RS (991.2) (Weissach Package) - 6:47,25
Hivatalos Porsche teszt, a volánnál Lars Kern. A 911 GT2 RS számos változtatáson esett át: kiszerelték az infotainment rendszert, Porsche Motorsport versenyülést építettek be a vezetői oldalra, a kerekekre pedig Michelin Pilot Sport Cup 2 gumik kerültek.
2018: Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 - 6:44,97
2018-ban a Lamborghini ismét visszavette a koronát a németektől. Az Aventador egy speciális, szintén bukócsövezett és Pirelli Trofeo gumikkal szerelt változata körülbelül két másodperccel javította meg a korábbi rekordot.
2020: Mercedes-AMG GT Black Series - 6:43,616
Két évvel később a Mercedes-AMG ragadta magához a trónt a GT Black Series segítségével. A sportmodell Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO gumikon futott, a volánnál Marco Engel ült.
2021: Porsche 911 GT2 RS MR (991.2) (Manthey Performance Kit) - 6:38,835
2021-ben a Porsche a márka autóira szakosodott versenycsapat, a Manthey Racing segítségével kiadta a Manthey Performance Kit nevű csomagot, amellyel az így is brutálisan gyors 911 GT2 RS-t tovább optimalizálták. Az eredmény az első 6 perc 40 másodperc alatti idő, melyet az autó Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumikon futott.
2022: Mercedes-AMG One - 6:35,705
A Mercedes rengeteget küzdött a mai Forma 1-es autók hibrid hajtásláncára épülő 1049 lóerős hipersportautója, a One megalkotásával. Úgy tűnik, megérte. Az autó Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumikon új Nürburgring rekordot futott, amelyet egyelőre senki sem tudott megdönteni. A Mercedes szerint az autó ideális körülmények között könnyen 6:30-on belüli időre is képes lenne, ám a rekordkísérlet alatt a pálya néhol nedves volt.