Elősátor, előtető? Mikor melyik az előnyösebb?

IKamper Skycamp Mini 3.0 tetősátor elősátor bemutató

2024.07.28. 10:45

Úgy alakult, hogy idén nyáron vándorlásaim közben kicsit több időt töltöttem egy helyen, így gondoltam, itt az idő az iKamperhez kapott elősátor kipróbálására. Már sokszor utazott velem, de valahogy nem fűlt a fogam kinyitni olyan rövid időre, mint amennyire itt-ott megálltunk. És itt jön, hogy mit mikor érdemes.

Ha naponta továbbállunk, igazából se az előtető, se az elősátor nem ad többletet. Ilyenkor érdemesebb egy kitekerhető omnisztort (kb olyasmi, mint a teraszon a napellenző ponyva) beszerezni és felszerelni a csomagtartó szélére, bármilyen rövid kis kávézós megálláskor pillanatok alatt kinyitható, bezárható.

A következő szint a sátorszerűen felállítható előtető, ezzel az a tavalyi adriai Skycamp Mini-s túrám során barátkoztam össze. Ez már kicsit több munkával rakható össze, de - legalábbis az iKampernél - nem vészes, ha rájövünk a nyitjára. Ez pár napos táborozás alatt is praktikusan védi, főleg persze a naptól, de ha nem nagyon fúj a szép, az eső elől is be lehet húzódni alá. Cserébe minden csillagtúra jellegű csavargáskor össze kell csomagolni mindent, és visszatéréskor újra felállítani. Praktikus, hogy időjárástól és helyszíntől függően lehet variálni az első rész magasságát, így onnan is védve a területet adott esetben.

És megérkeztünk a fullos megoldáshoz, az elősátorhoz. Ez már tényleg egy sokszemélyes sátor méreteivel rendelkezik, nálam alapból a tetősátor ponyvájához rögzül, így gyakorlatilag egy teret képezve azzal. Amikor kiterítettem, olyan amorf formát kaptam, hogy elsőre azt se tudtam, melyik az eleje. Nem bonyolították túl a kézikönyvet, egy cetli a sátor tokjának belsején, négy ábrával. 

Az összeszerelés szerencsére egész logikusan van kitalálva, pár dologra kell csak figyelni, mint például, hogy az autó felőli falat felállítás előtt érdemes kicipzározni a létra miatt. Ezt a falat egyébként a tetősátor aljában lévő sín rögzíti, hasonlóan a lakókocsik elősátrához, a ponyván praktikus kis ajtóval, hogy a mögötte lévő autóhoz azért hozzáférjünk. 

A másik, amire figyelni kell, hogy a feszítő rudak színkódolva vannak, így a piros végű megy a piros rögzítőfülhöz. Kezdő iKamper elősátor állítóként csak második körben jöttem rá, hogy melyik elemet kell lecövekelni fixen, első körben sikerült az ajtó biztosító fülét felszúrni. A sátor bővelkedik ajtókban, elől és mindkét oldalán akad belőle. Minden ajtó  szúnyoghálós, és bónusznak van még két ablak is. 

A felállítás után látszott, hogy kicsit magasabb járműhöz készült (régebben volt többféle méret, de most, amennyire tudom, csak ez van), a Volvonak hiányzik még olyan 10-15 centi, hogy a csatlakozó elem szépen álljon. Ez nem okoz gondot, de eső esetén nem árt figyelni,  megállhat a víz a hajlatokban. A többi rész viszont áll mint a cövek, és ennek is köszönhető az a kellemes tulajdonsága a sátornak, hogy le lehet csatolni a tetősátorról és akkor se esik össze, ott lehet hagyni a kempingben mondjuk.

Belül elég sok hely van, két ember kényelmesen el tud lenni és a kipakolt cuccokat se kell elpakolni. Télen akár fűteni is lehet megfelelő eszközzel, ekkor bónusznak ugye a tetősátrat is felmelegíti a felszálló meleg. A téli kempingezőkre gondolva az első ajtóhoz lehet kapni átlátszó fóliás ablakot, ezt kicsit sajnálom is, hogy a harmadik generációs iKamper sátrakon viszont már nincs, hűvösebb időben jól tudott jönni. Cserébe lehet az elősátorhoz belső hálósátrat is kapni, ha hirtelen valakit még el kell szállásolni.

Szóval ez leginkább akkor praktikus, ha több napig egy helyen maradunk, akkor viszont nagyon, hiszen be lehet pakolni a mindent, amit nem akarunk a kocsiban tartani épp de nem akarjuk kitenni az időjárásnak. A ponyva valamilyen szinten hővédett (meg jó vastag), de azért csodák nincsennek, a mostani 40 fokokban, akkor is meleg lesz, csak nem annyira. Ha télen bóklászunk, elég jól el lehet benne kempelni a megfagyás veszélye nélkül, ügyesen és okosan fűtve, a CO veszély miatt érdemes gázriasztót használni ilyenkor. Erre problematikára már lehet kapni mini, akkuról/napelemről működtethető hűtő/fűtő klímát, ráadásul ez most a 40 fokban se lett volna haszontalan.

A tapasztaltak alapján az iKamper kiegészítői is jól átgondolt termékek, eddig jól beváltak, tartósnak tűnnek és a jelenlegi nem alsó polcos sátor árakat nézve már nem is drágák. A tetősátrazást pedig még mindig ajánlom mindenkinek!

A sátrat az  iKamper sátrak hazai forgalmazójának köszönhetjük.