Az Oldsmobile és az idegrendszer fejlődésének kapcsolata. Harley Earl átka. Ócskavas, hitel, és szabadság. A szív és az agy rettenetes küzdelme. Szputnyik, Butt-head, Cadillac Eldorado és az amerikai harmadik világ. Japánok és csörgőkígyók. Road movie az amerikai autó lelkébe, ha van még neki olyan.
McDonalds, fuck yeah!
Wal-Mart, fuck yeah!
The Gap, fuck yeah!
Baseball, fuck yeah!
NFL, fuck yeah!
Rock and roll, fuck yeah!
The Internet, fuck yeah!
Slavery, fuck yeah!
Trey Parker: America, Fuck Yeah
A születés pillanatában az emberi agy mintegy 100 milliárd idegsejtet tartalmaz. Persze ma már 11 darab nulla nem elég ahhoz, hogy állakat mozdítson a Föld középpontja felé, de azért ez rettenetesen nagy szám. Különösen annak fényében, hogy a legtöbb sejt magja egy néhány milliméter vastag rétegben, az agykéregben helyezkedik el. És mégis, ez a temérdek sejt ebben a formában haszontalan. Scott McNealy, a Sun Microsystems nemrég lemondott vezérigazgatója mondta tíz éve, hogy a hálózat a számítógép, és milyen igaza volt! Százmilliárd, egymás mellett ketyegő és kapcsolatokat nem építő idegsejt körülbelül arra jó, hogy egy újszülöttet működtessen. Aranyos, rá lehet mosolyogni meg önfeledten visszagagyogni, de mondjuk hamburgersütésről, a reneszánsz festészetről, vagy sportautók kipufogórendszereiről beszélgetni már kevésbé. Mert a lényeg a szinapszisokban, az idegsejtek közötti kapcsolatokban rejlik, melyek nagy része a születés pillanatában még nem létezik.
Sejtből csak kevesebb lesz az élet előrehaladtával, de a szinapszisok száma a születés után robban. Az anyaméh izolációja után az újszülött valahogy úgy érezheti magát, mint egy pápua új-guineai falubéli, aki hirtelen Tokióba teleportál, Sony Walkman nélkül, rikító vörös pénisztokban. Az idegsejtek milliárdjai a temérdek ingertől kapálózni kezdenek, kinyújtják az axonjaikat és a dendritjeiket, szinapszisokat építendő. Az élet első két éve ettől a boldog nyüzsgéstől hangos, egy csecsemő agykérgéhez elég közel hajolva olyan zizegést hallhatnánk, mint amit egy augusztusi tömött szúnyogháló belső oldalán végiglibbentett, vérrel teli tömlő indukálna.
Nem véletlen, hogy az élet első két éve annyira meghatározó. Nem véletlen, hogy egész iparágak épülnek erre a két évre, Mozart for Babies válogatáslemezekkel. Ekkor alakul ki, javarészt a környezet impulzusaira, hogy mely agyterületek válnak New Yorkká és melyekből lesz Novaja Zemlja . A saját életem erre a fázisra eső időszakának mozgással töltött részét egy Oldsmobile Omega szedán gyerekülésében töltöttem, úgyhogy ami most következik, az a legelső szinapszisaimra épül.
Egy 1975-ös Omega volt, méghozzá a kissé suta kétajtós szedán, lejtő, kupéra hajazó C-oszloppal, elöl egy 6,4 literes V8-assal. A '75-ös autó azt jelenti, hogy valószínűleg '73 végén vagy '74 elején jött ki. És 1973 volt az az év, amikor az amerikai autóipar máig tartó kómájába zuhant. Időnként azt mondják, hogy ennek már rég vége, és hogy csak átmeneti megbicsaklás volt, de nem. Az amerikai autóipar annyi ideje fekszik kómában, hogy mellette egy népszerű vallás messiása juthatott volna el a jászóltól a Golgotáig. Pedig a ravaszt meghúzó Feiszal király , aki 1973-ban kivonta a szaúdi olajat a világpiacról, már 31 éve halott, a disdasa csak krizantém Detroit sírján.
Harley Earl, a GM legendás dizájnere, aki annyira legendás, hogy ő találta ki az autódizájnt mint fogalmat, hosszú távon mit adott a világnak? Szárnyakat? A Corvette-et? Nem. A tervezett elévülést. Azt a cinikus, és a kognitív disszonancia húrjait kacagva pedző autóipari gyakorlatot, miszerint minden évben csinálnak egy új modellt. Nem azért, mert szükség van rá, hanem hogy az előző évi réginek tűnjön. Harley Earl adta a világnak a kínos facelifteket, meg azt, hogy a fogyasztói társadalom három évente megunt kitinpáncélként kibújik autójából és újat vesz. Pedig ha repülőt lehet ötven meg hatvan évre tervezni, akkor autót is lehetne, nem a mérnöki teljesítményen múlik. De az nem tekerné annyira a gazdaság mókuskerekét, arra összevonódnának a szemöldökök a Wall Streeten a csíkos öltönyök felett, ideges ujjak merülnének a fánkok lekvárjába. Feszült és frusztrált milliók ugranak a tervezett elévülés miatt fejest az örök autórészletekbe, végeláthatatlan szeméthegyeket hagyva maguk mögött.
Amerikában a fizikai dolgoknak egyáltalán semmi értéke nincs. Egy új Dacia Logan árából három öreg Cadillacet vehetünk, amik ha Arizonában vagy Kalifornáiban gurultak, akkor kutya bajuk sincs a száraz levegő miatt. Néhány nap munkájának ellenértékéért vásárolhatunk két tonna repülő tankot, hogy aztán kontinenseket szeljünk át, Alaszkától a Tűzföldig, csak a Darién-résen fennakadva. Az amerikai tárgyak a népnek készülnek, nem az elitnek, nem az old moneynak, nem a vonokkal és dekkel tűzdelt arisztokráciának.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
