Dacia 1310 (1979-től napjainkig)
Az 1979-es bukaresti autószalonban szegény
agyonvariált 1300-as Daciát kicsit külalakban és technikailag is
felfrissítették, így jónak látták, ha nevéhez még hozzáadnak 10-et
- megszületett a 1310-es. Ekkor mutatták be a
Sport-Brasovia és a metanol meghajtású változatokat.
A tízzel nagyobb név nem jelentett óriási technikai különbségeket: javítottak a belső elrendezésen, új műszerfalat és kormányt kapott az autó, előre új homlokfalat terveztek négy kerek lámpával, a lökhárítóra tették a helyzetjelzőket, a hátsó lámpákat is újratervezték, spoilert tettek előre stb. A motorba egy új karburátort szereltek, a 32IRMA fantázianevű ketyere fél liter benzint spórolt.
Az évek folyamán még
az ötsebességes váltóig is eljutottak, továbbá 1397 és 1185
köbcentis motorokat is tettek az autóba. Az 1989-es forradalom után
ezen a típuson csak kozmetikai változtatásokat vittek véghez, és
más nevet kapott. Lényegében ezt a változatot, a Renault 12-es
modelje alapján még ma is gyártják.
A szocialista piacgazdaság átütő sikereinek köszönhetően a 70 ezer lejbe kerülő autóra hónapokig, néha két-három évig is várni kellett. A gyakorlat szerint a kisember a román OTP-be, a CEC-be gyűjtögette pénzét, kimondottam autóvásárlás céljából. Ha rákerült a sor, a szerencsés kiválasztott elutazhatott Pitesti-be, kivárta a hosszú sort, a főnökösködő kapust, és ahol a gyárkapun kiguruló autót minden ellenvetés nélkül el kellett fogadni, hiszen senki sem akart további két-három évet várni.
Az 1989-es forradalom után elszabaduló infláció
miatt
több ezer Dacia várományos maradt hoppon: a gyár a
kapitalista piacgazdaság szabályaira hivatkozva figyelmen kívül
hagyta a CEC-es rendeléseket. A kárvallottak együttesen
képviseltették ügyüket a bíróság előtt, ám a törvényhozás nem
hozott számukra kedvező ítéletet.
A katasztrófa-kisautó: Lastun (1980-1989)
Minden ízében félresikerült autó a kis,
dobozszerű Lastun - Dacia 500-as.
A közröhej tárgyává vált autó a párt szüleménye volt. 1980
márciusában az Autógyártási Ipar Minisztériuma azt a feladatot
kapta, hogy gazdaságos, olcsón előállítható városi kisautót
tervezzen. A terveket össze is csapták, és elég hamar megszületett
az előírások szerint 100 kilométeren 3,3 liter (!) benzint
fogyasztó Lastun - Dacia 500. A gyártás Temesváron folyt, kis
szériában, a célra külön gyárat építettek. Akinek nem volt türelme
kivárni a Daciát, ezt biztosan megvásárolta.
A négyszemélyes kisautó erőssége a kétkedéssel
fogadható alacsony fogyasztás. A pontatlanul összeállított
karosszéria miatt
esőben nem volt ajánlatos esernyő nélkül beülni. A
karosszériát műgyantából készítették, így próbálták rozsdával
szembeni ellenállását növelni. Az igénytelen kivitelezés
egyenletlenné (girbe-gurbává) tette a kocsit. Festéséhez matt
festéket használtak, így rendkívül olcsó hatást árasztott. A nap is
hamar megtette hatását, életemben más színű Lastunt, mint kopott
pirosat nem láttam.
A
jobban táplált polgároknak egyenesen ellenjavalt volt, hátul
a fapadon csupán a gyermekek bírták zokszó nélkül. Ha pedig a gyár
által 106 kilométeresnek megadott végsebességet optimistán 90-re
saccoljuk, egy Trabant is könnyűszerrel megelőzhette.
Ha más nem, a katasztrófa-kisautónak moráljavító hatása volt a hiány uralta román társadalomban: viccek tömkelege született alacsony teljesítménye, megjelenése miatt. Gyenge minősége, teljesítménye és végső soron a román autóipar széteseése miatt 1989 végén állították le a gyártást. Egyébként ebben az évben a román kormány adatai szerint 3792 darab Lastunt gyártottak.
Adaléknak egy Lastun-vicc: Móricka utazik hátul a Lastunban, és
előreszól édesapjának:
- Apa, ez jobbra a kínai nagy fal?
Nem fiacskám: a járdaszegély.
A megújulás modellje: Nova
Az 1980-as években a Dacia gyártói belátták,
itt az ideje egy saját fejlesztésű modell kidolgozásának. A
kizárólag román szakemberekből álló csapat nehéz munkának nézett
elébe - a közel tíz éven át tervezett autó
megjelenésekor máris divatjamúlt lett.
A műhelyből kiszivárgott pletykák szerint a 80-as évek divatjára tervezett autó karosszériáját annyira pontatlanul dolgozták ki, hogy az egyik prototípusnál egyszerűen nem lehetett bezárni az ajtókat. A gond orvoslására végül német szakembereket hívtak, akik pontosabb számításokat és gépeket vetettek be. Egyes hézagok így is megmaradtak a szélvédő és a karosszéria között: ezt vastag gumitömítéssel próbálták eltüntetni. A végeredmény kb. húsz kilónyi plusz csupán a gumi miatt.
A kész autót maga Nicolae Ceausescu akkori államfő is megtekintette. A rossz nyelvek szerint a költségvetési hiánnyal küszködő államfő ezen az autón is spórolni akart. A polgárok úgysem érdemlik meg a kényelmet, ezért a tervezett hosszból lefaragtatott, így végül 3,90 méter hosszú lett az autó. Rövidebb, mint az 1310-es.
1998-tól a Novát a Renault vette ismét szárnyai
alá, így francia motorral és alkatrészekkel is árulják. Ennek már
új neve is van:
Dacia Supernova.
Az 1989-es román forradalmi változások után a Dacia, de a román autógyártás is nehéz időket élt meg. Évi 140 ezer autó gyártásáról (1989) a román ipar drasztikusan visszaesett, 2001-ben kb. 40 ezer darab Daciát tudtak gyártani. A Dacia próbálta jó áron eladni magát. Előbb a Peugeot-val tárgyaltak. A francia cég a 306-os modelljét szerette volna olcsó munkaerő felhasználásával évi 10 ezer darabban gyártani, de ez nem felelt meg a súlyos gondokkal küszködő Daciának.
1997-ben a Hyundai-jal sikerült megállapodást kötni, ám a
világgazdasági helyzet miatt a Hyundai hamar felmondta az
érdekeltséget. A tervek szerint évi 50 ezer darab Accent-et és 100
ezer Hyundai motort gyárottak volna Pitesti-en.
Komoly gazdasági gondok között ünnepelte a Dacia 1998-ban harmincadik születésnapját. Jókedvre derítette őket az a tény, hogy ebben az évben hagyta el a gyárat a kétmilliomodik autó.
A Renault 1999-ben hosszas és keserves tárgyalások után megvette a Dacia 51 százalékos részvénycsomagját. A Volkswagen-Skoda sikerét Romániában is megismétlendő, megalkották a Supernovát. 2004-re tervezik a X90 kódnevű autó piacra dobását. Az igazi áttörést nyilván ettől várják.
Dacia 1100 technikai adatok: 4 ajtó, 5 ülőhely, farmotor, négyütemű, négyhengeres, vízhűtéses, 46 LE, maximális sebesség 133 km/h, fogyasztás 6,8 l/100 km.
Dacia 1300 standard változat technikai adatok: öt ülőhely, elsőkerékhajtás, 1289 köbcentis motor, 54 LE, átlagfogyasztás/100 kilométer 9,4 l.
Lastun - Dacia 500 technikai adatok: 2 ajtó, 4 ülés, elsőkerékhajtás, kéthengeres motor, vízhűtés, 499 köbcenti, 22,5 LE, fogyasztás 3,3 l/100 km, maximális sebesség 106 km/h.
Dacia Nova technikai adatok: öt ajtó, öt ülőhely, 1557 köbcentis motor, 72 LE, 160 km/h végsebesség, 0-100 km gyorsulás 15,9 másodperc alatt
|