Ötvenéves istennő

2005.10.17. 07:58

Fantomas, Lütyő felügyelő, Charles de Gaulle, mi a közös bennük? Hát az autó. Típustörténet, sporthistória és teszt; ezzel emlékezünk meg az autógyártás egyik legnagyobb legendájáról, a félszázados, öttizedes és huszadezredes Citroën DS-ről.

Emlékezünk

Az ötvenes évekre a '34-es fejlesztésű Traction Avant, az első igazán sikeres fronthajtású személyautó különlegessége már kezdett megkopni. A Citroën prominensei nekiláttak egy új, tágas, kényelmes, de mindenekelőtt extravagáns autó elkészítésének.

A formaterv Flaminio Bertoni munkája, aki saját életművét vihette tovább, hiszen a Traction Avant-t is ő tervezte. Meg még a 2CV-t, azaz a Kacsát, és a későbbi AMI 6-ot is. A projektet egy André Lefébvre nevű mérnök indította el, említsük meg jobbkeze, Gabriel Voisin nevét is. Alapelvnek - az autó stabilitása érdekében - a tömegközéppont és a légellenállás támadáspontjának tudatos összehangolását választották.

Aztán volt egy Pierre-Jules Boulangér nevű fazon is. Őt kevésbé érdekelték az ilyen marhaságok, inkább arra ügyelt, hogy kalapban is be lehessen szállni, és az autó kényelmesebb legyen, mint a Traction Avant volt. Egy dologban mindenki egyetértett: a hidropneumatikus rugózásban .

Amit Boulanger ötlete alapján egy Paul Mages nevű mérnök fejlesztett ki. Az alapkérdés a következő volt: hogyan lehetne olyan felfüggesztést csinálni, ami kis tempónál lágy, nagy sebességnél kemény? Hidralika? Mittudomén? Az új rugózás megalkotásától már csak egy lépés volt, hogy a nagynyomású olajat más munkákra is befogják, így került a kormányzásrásegítés és a fék is a rendszerbe.

A főnökök eleinte idegenkedtek a gumigombától a fékpedál helyén, de a fáma szerint egy tesztúton két gyermek életét is megmentette a DS rendkívűl gyors és hatásos lassulása: a gomba zöld utat kapott. Ahogy a kuplung nélküli, félautomata sebességváltó, a két első féktárcsa bent a féltengelyeken, a rugózatlan tömeget csökkentendő; az egyküllős, a műszerfalra szabad belátást engedő kormány és a DS többi különlegessége is.

És eljött 1955. október ötödike, a Párizsi Autószalon. A DS-re az első nap tizenkétezer megrendelést vettek fel, megkezdődött a diadalmenet. Az Istennő begördült a filmtörténetbe, és megvédte de Gaulle elnököt egy merénylettől (a csúnya bácsik nem számoltak a DS emelhető hasmagasságával, így a kilőtt kerekű autó el tudott gurulni).

Olvasónk közbevetése: DeGaulle megmentéséhez semmi köze a hidraulikus felfüggesztésnek. Ezt egyesek azzal magyarázzák, hogy a DS három keréken is megy ami igaz, de nagy mutatvány és egy telepakolt autóval nem tehető meg, ráadásul szervíz állásban kell végrehajtani. Akkor meg nincs rugózás, ezt meg DeGaulle azt hiszem nem vette volna jónéven. Az ok egyszerűen az, hogy a futóműgeometria olyan, hogy az első kerék csapja pont az első kerék elméleti talajérintési pontjánál ( a kerék függőleges fősíkjai és a talaj síkja) metszi a talajsíkot. Így aztán bármilyen pofont kap bármelyik első kerék, az nem akar kitérni a forgássíkjából. Egy durrdefekt meg igencsak komoly pofon, ilyenkor normális autónál erőteljes kormányerők ébrednek (Ugyanezen ok miatt van hajtási befolyás a nagyteljesítményű elsőkerekes autóknál). Mivel a DS-nek úgynevezett center point steering geometriája van, ezért nem rántotta ki a sofőr kezéből a kormányt a durrdefekt, és minden különösebb erőlködés nélkül el tudott hajtani.

DS, ID, 19, 20, 21, 22, 23

Szaladjunk végig a betűkön és számokon, mit is jelentenek az istennők farán. Tehát: a DS a rövidítése. E két betű miatt hívják Istennőnek is az autót, a déesse úgyanis franciául istennőt jelent. Aztán ott az ID. Ez a változat két évvel a DS bemutatása után került piacra mint a kocsi olcsóbb, egyszerűbb változata, kézi váltóval, szervokormány nélkül. A kombikat Breaknek hívják.

A számok motorváltozatokat jelölnek. A 19-es volt az első, 1911 köbcentivel, egy felül fekvő vezértengellyel, 79 lóerővel. Ennek későbbi verzióját hívják a fanatikusok 19A-nak, ez 1985 köbcentis volt, '66-tól gyártották. Ebben az évben kezdődött a DS21 gyártása is: 2175 köbcentis OHV, 101 lóerővel. '70-ben lépett gyártásba a 20-as, 1998 köbcentivel (lásd lentebb), és a 21-es injektoros változata. '72-ben jött a 2347 köbcentis, szintén négyhengeres 23 és a 23i.e., az elektronikus befecskendezős verzió, utóbbi 130 lóerővel.

1958-ban elkészült a DS kabrióváltozata, amit mindannyian jól ismerünk a Balaton szelet reklámfilmjéből. 1968-ban vezették be a következő olyan újítást, amit majdnem mindenki tud a DS-ről: az autó a kerekekkel együtt forduló fényszórókat kapott, a lámpa bura mögé került. A következő évben injektoros motor került a pótkerék mögé, 30 lóerős többlettel. A DS gyártását 1975-ben szűntették meg, és jött a CX, ami már egy másik történet.

Októberek krónikája

1955 október: A DS 19 bemutatása a Párizsi Autószalonon
1956 október: Az ID 19 bemutatása
1958 október: Az ID19 kombi és a DS 19 Prestige bemutatása
1960 október: A kabrió bemutatása
1961 október: Új műszerfal a DS 19-en
1962 október: Új, áramvonalasabb orr
1964 szeptember: Bemutatkozik a Pallas limuzin
1965 október: Piacra kerül az ID és DS 21
1967 október: A csudalámpa bevezetése
1968 október: Új műszerfal, bemutatkozik az ID és DS 20
1969 október: Az ID és DS 19 eltűnik a kínálatból, helyükbe a D Spécial és a D Super lép. A DS 21-en injektor váltja a karburátort
1971 november: A DS 21 opcionálisan automata váltóval is rendelhető
1972 október: A DS 23 bemutatása, a DS 21 megszűnik 1975 április: Elkészül az utolsó DS: az 1 455 746. darab

Egy DS 2005-ben

A DS szerencsére nem csak legenda, gondos gazdáiknak köszönhetően számos tapintható, szagolható példány fut még az utakon. Én is találtam egyet.

Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen. Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!

Egyszer csak ott állt előttem, és én beülhettem, beindíthattam, és elmehettem vele Tatabányára meg vissza. Aki szintén gyerekkora óta autóbuzzancs, nyilván megérti, milyen lehet mindez. A többieknek elmesélem.

A DS nagy, furcsa és gonosz. Akárhonnan is nézi az ember, nem érti: Európában talán sohasem készült ennyire különleges formavilágú autó. Semmi sem úgy van, ahogy lennie kéne. Égnek szegezi az orrát, földön húzza a fenekét, hátsó index a tetőn, lámpák a fenében lent. Sehova sem lehetne letenni rá egy labdát, hogy az le ne essen a földre; az oldalablakok kivételével egyetlen sík lap sincs a karosszérián.

Az oldalról ajánljuk

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20