25 év után újabb váltás?

2001.09.21. 10:36

A Ford kisautóját végül nem az eredetileg elképzelt Bobcat (Hiúz) névre keresztelték. Viszont a vadmacskák szívósak: a '90-es években bemutatott Fiesta-alapú kis sportkocsi Puma lett.

 
   
   

Elképzelhető, hogy cicaszerető mérnökök is dolgoznak a Ford berkein belül: a Mercury-nak volt Cougar típusa (dettó puma) és Lynx is (ez meg latinul hiúz). Mielőtt elmerülnék a Ford fajmeghatározásának rejtelmeiben, inkább térjünk vissza a nevében karneváli hangulatot idéző Fiestához.

Bár a Fiesta negyedszázados jubileumát ünnepeljük most nyáron, a történet nem 1976-ban indult. 1967 az időpont, amikor a német és a brit Ford művek fölé új ernyőszervezet, a Ford of Europe került. Az új cég feladata az egységes európai arculat kialakítása. Ennek első eredménye az Escort, majd következett az európai Mustang, a Capri. Időrendben haladva a Taunus és a Cortina közös alapokra helyezése következett. A típustisztítás következtében az egyre népszerűbb kisautókkal, mint a Volkswagen Polo, Renault 5, Fiat 127 szemben a Ford nem kínált semmilyen alternatívát. Az Escort eggyel magasabb kategóriába tartozott.

 
   
 

Ez a helyzet nem sokáig maradt így. 1972. október másodikán hivatalosan is megindult a Project Bobcat egy új, az európai ízlésnek megfelelő kisautó kialakítására. A Ford-fanatikusok nem biztos, hogy örömmel fogadják a történelmi tényeket, de az amerikaiak a Fiat 127-t vették kiindulópontnak. A detroiti tervezők mellett a Ghia is kapott bizonyítási lehetőséget.

Tom Tjaarda, akinek a világ többek között a DeTomaso Panterát is köszönheti, ekkor a Ghiánál jeleskedett és 53 nap alatt elkészült "Blue Car" fantázianevű 127-es alapokra épített makettjével. Ezt fogadta el a felső vezetés, és röpke négy év alatt kerekekre állították a vadonatúj típust, amely már nyomokban sem tartalmazott Fiat-hatásokat. 1976. szeptemberében a Frankfurti Autókiállításon legördült a lepel a végül Fiestának keresztelt alap-Fordról.

 
   
   

Az olaszos hatás további mediterrán elemekkel bővült, ugyanis az egyik legfőbb gyártóbázis Spanyolországban, Valenciában létesült. Németországon kívül itt szerelték össze a páneurópai típusnak tekinthető újdonságot. Példának okáért hűtőket, porlasztókat és a motor egyes elemeit angolok, a kéziváltókat franciák, a pár évvel később bemutatott félautomatát hollandok szállították.

Első körben kétféle, 957 és 1117 köbcentiméteres motorral kínálták az elsőkerék-meghajtású Fiestát, kizárólag háromajtósként. Dacára olyan apróságnak, mint az opcionális felszerelésként adott korrózióvédelem, egy évvel a bemutató után már az ötszázezredik eladott autó fölött bonthattak pezsgőt Kölnben. Az autó népszerűségéhez egy adalék: 1977. végén Angliában a Cortina (azaz Taunus) volt a legkelendőbb személyautó, második az Escort, harmadik a Fiesta. Mit nem adnának ma a Ford vezetői hasonló eladási statisztikáért! Ráadásul az olajválságtól besokallt amerikai vásárlók is pár évig Fiestázhattak, de 1980-ban az új biztonsági rendelkezéssekkel vége szakadt a diadalmenetnek.

 
   
 

A sikerre tekintettel korán bekerült a motorválasztékba egy 1.3 literes erőforrás. Ekkor már kicsit nagyképűen "Sport" felszereltséggel is meg lehetett rendelni az elsősorban női vásárlók számára készített Fiestát. Valójában 1980-ig kellett várni az igazán sportos variánsra. Ekkor 75 lóerősre tuningolták az 1300-as motort, kiszélesítették a karosszériát, ráaggattak néhány légterelőt, kicsit megpiszkálták a futóművet és voilá: már el is készült a rövidéletű Supersport. Pályafutása kurtára sikeredett, de előkészítette az XR2 sikerét.

Az XR2 egy rali-Fiestából született, még erősebb motorral, Recaro ülésekkel. Ma már kb. olyan, mint egy sufni-tuning VW Golf, de megjelenésekor eléggé ott volt a szeren. Ennyi lóerőt ennyi pénzért kevesen kínáltak. A Fiesta 1983. őszén bemutatott második generációját igazából inkább másfelediknek érdemes titulálni. A mechanikai alapok nem változtak, a lekerekítettebb forma sok helyen a radikális Sierrára emlékeztetett.

 
   
   

Ma már, amikor a dízelmotorok ugrásszerű fejlődése miatt ez a meghajtási mód hihetetlenül népszerű, hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy még tíz éve sem volt mindennapos kisautók között a dízel. A Fiesta II-be egy 54 lóerős 1.6 literes gázolajos motor is bekerült.

1989. őszén pedig bemutatkozott az a Fiesta, amely mind a mai napig kisebb-nagyobb igazításokkal igyekszik képviselni a Fordot, sőt újabban 121-es típusjelzéssel a Mazdát is az alsó-középkategóriában. A kategóriaváltás annak köszönhető, hogy a Fiestát is utolérte a kisautó-sors: megnőtt. Ma már a Fiesta alá befért még egy típus, a szélsőséges véleményeket kiváltó Ka. Ráadásul jelenleg a Fiesta legnagyobb motorja az 1.8 literes turbódízel, míg induláskor még csak szerény egyliteres motorokkal ment.

Frankfurtban az ígéretek szerint új kor hajnalának lehetünk tanúi. A Ford, amely a Focussal és a Mondeóval meglehetősen sikeres családi autókat alkotott, eggyel lejjebb is forradalmi változtatásra készül.

Az oldalról ajánljuk

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24