A Ford kisautóját végül nem az eredetileg elképzelt Bobcat (Hiúz) névre keresztelték. Viszont a vadmacskák szívósak: a '90-es években bemutatott Fiesta-alapú kis sportkocsi Puma lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elképzelhető, hogy
cicaszerető mérnökök is dolgoznak a Ford berkein belül: a
Mercury-nak volt Cougar típusa (dettó puma) és Lynx is (ez meg
latinul hiúz). Mielőtt elmerülnék a Ford fajmeghatározásának
rejtelmeiben, inkább térjünk vissza a nevében karneváli hangulatot
idéző Fiestához.
Bár a Fiesta negyedszázados jubileumát ünnepeljük most nyáron, a történet nem 1976-ban indult. 1967 az időpont, amikor a német és a brit Ford művek fölé új ernyőszervezet, a Ford of Europe került. Az új cég feladata az egységes európai arculat kialakítása. Ennek első eredménye az Escort, majd következett az európai Mustang, a Capri. Időrendben haladva a Taunus és a Cortina közös alapokra helyezése következett. A típustisztítás következtében az egyre népszerűbb kisautókkal, mint a Volkswagen Polo, Renault 5, Fiat 127 szemben a Ford nem kínált semmilyen alternatívát. Az Escort eggyel magasabb kategóriába tartozott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez a helyzet nem sokáig maradt így. 1972.
október másodikán hivatalosan is megindult a Project Bobcat egy új,
az európai ízlésnek megfelelő kisautó kialakítására. A
Ford-fanatikusok nem biztos, hogy örömmel fogadják a történelmi
tényeket, de az amerikaiak
a Fiat 127-t vették kiindulópontnak. A detroiti tervezők
mellett a Ghia is kapott bizonyítási lehetőséget.
Tom Tjaarda, akinek a világ többek között a DeTomaso Panterát is köszönheti, ekkor a Ghiánál jeleskedett és 53 nap alatt elkészült "Blue Car" fantázianevű 127-es alapokra épített makettjével. Ezt fogadta el a felső vezetés, és röpke négy év alatt kerekekre állították a vadonatúj típust, amely már nyomokban sem tartalmazott Fiat-hatásokat. 1976. szeptemberében a Frankfurti Autókiállításon legördült a lepel a végül Fiestának keresztelt alap-Fordról.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az olaszos hatás
további mediterrán elemekkel bővült, ugyanis az egyik
legfőbb gyártóbázis Spanyolországban, Valenciában létesült.
Németországon kívül itt szerelték össze a páneurópai típusnak
tekinthető újdonságot. Példának okáért hűtőket, porlasztókat és a
motor egyes elemeit angolok, a kéziváltókat franciák, a pár évvel
később bemutatott félautomatát hollandok szállították.
Első körben kétféle, 957 és 1117 köbcentiméteres motorral kínálták az elsőkerék-meghajtású Fiestát, kizárólag háromajtósként. Dacára olyan apróságnak, mint az opcionális felszerelésként adott korrózióvédelem, egy évvel a bemutató után már az ötszázezredik eladott autó fölött bonthattak pezsgőt Kölnben. Az autó népszerűségéhez egy adalék: 1977. végén Angliában a Cortina (azaz Taunus) volt a legkelendőbb személyautó, második az Escort, harmadik a Fiesta. Mit nem adnának ma a Ford vezetői hasonló eladási statisztikáért! Ráadásul az olajválságtól besokallt amerikai vásárlók is pár évig Fiestázhattak, de 1980-ban az új biztonsági rendelkezéssekkel vége szakadt a diadalmenetnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sikerre tekintettel korán bekerült a
motorválasztékba egy 1.3 literes erőforrás. Ekkor már kicsit
nagyképűen "Sport" felszereltséggel is meg lehetett rendelni az
elsősorban női vásárlók számára készített Fiestát. Valójában
1980-ig kellett várni az igazán sportos variánsra. Ekkor
75 lóerősre tuningolták az 1300-as motort, kiszélesítették a
karosszériát, ráaggattak néhány légterelőt, kicsit megpiszkálták a
futóművet és voilá: már el is készült a rövidéletű Supersport.
Pályafutása kurtára sikeredett, de előkészítette az XR2 sikerét.
Az XR2 egy rali-Fiestából született, még erősebb motorral, Recaro ülésekkel. Ma már kb. olyan, mint egy sufni-tuning VW Golf, de megjelenésekor eléggé ott volt a szeren. Ennyi lóerőt ennyi pénzért kevesen kínáltak. A Fiesta 1983. őszén bemutatott második generációját igazából inkább másfelediknek érdemes titulálni. A mechanikai alapok nem változtak, a lekerekítettebb forma sok helyen a radikális Sierrára emlékeztetett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ma már, amikor a dízelmotorok ugrásszerű
fejlődése miatt ez a meghajtási mód hihetetlenül népszerű,
hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy még tíz éve sem volt
mindennapos kisautók között a dízel. A Fiesta II-be egy
54 lóerős 1.6 literes gázolajos motor is bekerült.
1989. őszén pedig bemutatkozott az a Fiesta, amely mind a mai napig kisebb-nagyobb igazításokkal igyekszik képviselni a Fordot, sőt újabban 121-es típusjelzéssel a Mazdát is az alsó-középkategóriában. A kategóriaváltás annak köszönhető, hogy a Fiestát is utolérte a kisautó-sors: megnőtt. Ma már a Fiesta alá befért még egy típus, a szélsőséges véleményeket kiváltó Ka. Ráadásul jelenleg a Fiesta legnagyobb motorja az 1.8 literes turbódízel, míg induláskor még csak szerény egyliteres motorokkal ment.
Frankfurtban az ígéretek szerint új kor hajnalának lehetünk tanúi. A Ford, amely a Focussal és a Mondeóval meglehetősen sikeres családi autókat alkotott, eggyel lejjebb is forradalmi változtatásra készül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
