Méteres legenda

2001.11.12. 07:17

1966-ban a 24 órás LeMans versenyen az első három helyet a Ford GT40 versenyautói szerezték meg. Egy évvel később megismétlődött a végeredmény. Ezzel a GT40 beírta magát az autótörténet legendáriumába, dacára a szinte reménytelen kezdeteknek.

 
   
   

A GT40-et rohamléptekben fejlesztették ki, így aztán nem is csoda, hogy amikor 1964-ben először betoncsíkra engedték, szinte kezelhetetlennek bizonyult. Pedig Lee Iaccocca, a Ford agilis alelnöke csak jót akart.

A hatvanas évek elején a Fordot megbízható, de csöppet unalmas családi autók készítőjeként ismerték. Iaccocca kicsit fel akarta dobni a hangulatot, ezért felkarolta Caroll Shelby kezdeményezését. A jellegzetes texasi kovbojkalapot viselő Shelby, aki a csirkenevelésről tért át autóversenyzésre, az angol AC Ace-ben látott kiaknázható lehetőségeket és ezért sorra kilincselt a nagy amerikai autógyáraknál megfelelő erőforrás végett. Végül a Fordtól kapott egy V8-as motort és innen indult a Cobra története.

 
   
 

A Cobra láttán persze mindenki felkapta a fejét, de az nevéhez méltóan nem egyszer kisiklott sofőrje irányítása alól. Szükség lett volna egy kifinomultabb, elegánsabb sportkocsira. Amilyen például a Ferrari. Egy röpke modenai látogatás végén Enzo Ferrari majdnem eladta cége tulajdonjogát az amerikaiaknak. Végül persze meggondolta magát és ekkor Iaccocca eldöntötte, hogy ideje saját lábra állni.

 
   
   

A Fordnak fikarcnyi tapasztalata sem volt versenyautók építése terén, ezért a fejlesztéshez az angol Lola segítségét vette igénybe. A munkálatok meggyorsítása érdekében a Ford újonnan megalapított versenyrészlege beköltözött a Lola angliai főhadiszállására, majd 1963 végén kicsivel odébb berendezték saját "műhelyüket", így a GT versenyautó munkálatait már ott fejezték be.

 
   
 

1964 áprilisára rohammunkában készült el a Ford GT40 első példánya, és a New Yorki Autókiállításon hatalmas szenzációt okozott. A 4.2 literes V8-as motorral szerelt kétüléses rakéta 40 inches (kb. 1 méteres) magassága után kapta nevét. A design kialakításánál a 320 km/h körül tervezett végsebesség volt a legfőbb vezérelv. A Lola tapasztalatait is felhasználták, így alakult ki a lágy hajlatokkal teli, hátul meredeken ívelő forma. Az első légbeömlőnyílások kialakítása is komoly kihívások elé állította a mérnököket.

A felmerülő technikai problémák miatt a GT40 első éve a toldozás-foldozás jegyében telt el. Először egy hátsó szárnyat kellett ráaggatni, hogy 200 km/h felett ne győzelmi zászlóként repkedjen. Majd a motor hűtése miatt le kellett cserélni a teljes első részt. A könnyűfémből készült motor azonban még ekkor sem bírta a terhelést, így először egy 4.7 literes öntöttvas blokkot, később hétliteres erőforrást építettek be helyére.

 
   
   

Ezek után következett a váltó: a német ZF nem készült el határidőre, így kezdetben más gyártmányú váltóművel kísérleteztek, hasztalan. Amikor már úgy tűnt, hogy minden részegység megfelelő, akkor derült ki, hogy az egytonnás rakéta nem hajlandó ott megállni, ahol azt sofőrje szeretné. Sokkal vastagabb hűtött féktárcsákra volt szükség.

 
   
 

Ezek után jöhetett végre a versenykarrier, melynek koronája a két LeMans győzelem. Eközben az arculatépítésről sem feledkeztek meg. Rájöttek, hogy akadnak olyan megszállott és vastag pénztárcájú vásárlók, akik számára érdekes lehetne egy kisszériás, exkluzív sportkocsi. A GT40 iránt főleg Amerikában mutatkozott érdeklődés.

Sok olyan autóőrült akadt, akinek nem számított, hogy akár 7-8 "normális" családi autót is vehettek volna egy zajos, kényelmetlen, drága sportkocsi helyett. 265 km/h végsebesség, 6 másodperces gyorsulási érték, egyes sebességfokozatban elérhető 90 km/h - ők erre figyeltek. Akkoriban a műanyag kocsitest alkalmazása is forradalminak számított, nem beszélve a középmotoros elrendezésről.

 
   
   

Mivel a Ford 1968-ra úgy döntött, hogy a kitűzött célokat elérték, visszavonultak a versenyzéstől és a GT40 karrierje befejeződött. John Wyers, aki oroszlánrészt vállalt a munkálatokban, egy ideig benevezett különféle futamokra és próbált vevőket találni, de hamarosan ő is belátta erőfeszítései haszontalanságát.

A végeredmény? Alig több mint 100 elkészült darab és a mai napig ható legenda. Elég csak arra gondolni, hogy időről időre felröppen a pletyka: jön a GT40 utóda!

Az oldalról ajánljuk

A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

tegnap, 16:45
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11