1966-ban a 24 órás LeMans versenyen az első három helyet a Ford GT40 versenyautói szerezték meg. Egy évvel később megismétlődött a végeredmény. Ezzel a GT40 beírta magát az autótörténet legendáriumába, dacára a szinte reménytelen kezdeteknek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A GT40-et rohamléptekben fejlesztették ki, így
aztán nem is csoda, hogy amikor 1964-ben először betoncsíkra
engedték,
szinte kezelhetetlennek bizonyult. Pedig Lee Iaccocca, a
Ford agilis alelnöke csak jót akart.
A hatvanas évek elején a Fordot megbízható, de csöppet unalmas családi autók készítőjeként ismerték. Iaccocca kicsit fel akarta dobni a hangulatot, ezért felkarolta Caroll Shelby kezdeményezését. A jellegzetes texasi kovbojkalapot viselő Shelby, aki a csirkenevelésről tért át autóversenyzésre, az angol AC Ace-ben látott kiaknázható lehetőségeket és ezért sorra kilincselt a nagy amerikai autógyáraknál megfelelő erőforrás végett. Végül a Fordtól kapott egy V8-as motort és innen indult a Cobra története.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Cobra láttán persze mindenki felkapta a
fejét, de az nevéhez méltóan nem egyszer kisiklott sofőrje
irányítása alól. Szükség lett volna egy kifinomultabb, elegánsabb
sportkocsira. Amilyen például a Ferrari.
Egy röpke modenai látogatás végén Enzo Ferrari majdnem
eladta cége tulajdonjogát az amerikaiaknak. Végül persze
meggondolta magát és ekkor Iaccocca eldöntötte, hogy ideje saját
lábra állni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Fordnak fikarcnyi tapasztalata sem volt
versenyautók építése terén, ezért a fejlesztéshez
az angol Lola segítségét vette igénybe. A munkálatok
meggyorsítása érdekében a Ford újonnan megalapított versenyrészlege
beköltözött a Lola angliai főhadiszállására, majd 1963 végén
kicsivel odébb berendezték saját "műhelyüket", így a GT versenyautó
munkálatait már ott fejezték be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1964 áprilisára rohammunkában készült el a Ford
GT40 első példánya, és a New Yorki Autókiállításon hatalmas
szenzációt okozott. A 4.2 literes V8-as motorral szerelt kétüléses
rakéta
40 inches (kb. 1 méteres) magassága után kapta nevét. A
design kialakításánál a 320 km/h körül tervezett végsebesség volt a
legfőbb vezérelv. A Lola tapasztalatait is felhasználták, így
alakult ki a lágy hajlatokkal teli, hátul meredeken ívelő forma. Az
első légbeömlőnyílások kialakítása is komoly kihívások elé
állította a mérnököket.
A felmerülő technikai problémák miatt a GT40 első éve a toldozás-foldozás jegyében telt el. Először egy hátsó szárnyat kellett ráaggatni, hogy 200 km/h felett ne győzelmi zászlóként repkedjen. Majd a motor hűtése miatt le kellett cserélni a teljes első részt. A könnyűfémből készült motor azonban még ekkor sem bírta a terhelést, így először egy 4.7 literes öntöttvas blokkot, később hétliteres erőforrást építettek be helyére.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után következett a váltó:
a német ZF nem készült el határidőre, így kezdetben más
gyártmányú váltóművel kísérleteztek, hasztalan. Amikor már úgy
tűnt, hogy minden részegység megfelelő, akkor derült ki, hogy az
egytonnás rakéta nem hajlandó ott megállni, ahol azt sofőrje
szeretné. Sokkal vastagabb hűtött féktárcsákra volt szükség.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után jöhetett végre a versenykarrier,
melynek koronája a két LeMans győzelem. Eközben
az arculatépítésről sem feledkeztek meg. Rájöttek, hogy
akadnak olyan megszállott és vastag pénztárcájú vásárlók, akik
számára érdekes lehetne egy kisszériás, exkluzív sportkocsi. A GT40
iránt főleg Amerikában mutatkozott érdeklődés.
Sok olyan autóőrült akadt, akinek nem számított, hogy akár 7-8 "normális" családi autót is vehettek volna egy zajos, kényelmetlen, drága sportkocsi helyett. 265 km/h végsebesség, 6 másodperces gyorsulási érték, egyes sebességfokozatban elérhető 90 km/h - ők erre figyeltek. Akkoriban a műanyag kocsitest alkalmazása is forradalminak számított, nem beszélve a középmotoros elrendezésről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mivel a Ford 1968-ra úgy döntött, hogy a
kitűzött célokat elérték,
visszavonultak a versenyzéstől és a GT40 karrierje
befejeződött. John Wyers, aki oroszlánrészt vállalt a
munkálatokban, egy ideig benevezett különféle futamokra és próbált
vevőket találni, de hamarosan ő is belátta erőfeszítései
haszontalanságát.
A végeredmény? Alig több mint 100 elkészült darab és a mai napig ható legenda. Elég csak arra gondolni, hogy időről időre felröppen a pletyka: jön a GT40 utóda!

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
