A ladások autójuk 60-70 lóerejéből általában 40-et használnak ki a napi autózás során. Egy Integrale tulaj a rendelkezésre álló kétszáz-egynéhány lóerőből 250-et szeretne kihasználni minden másodpercben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
E heti gurunk neve egyszerűen Janika. Nem is kell ennél több. Akik
ismerik, így hívják, de a telefonba is így mutatkozik be, így akik
addig nem ismerték, a telefonbeszélgetés után már tudni fogják,
kiről van szó. Ezek az emberek pedig a Lancia tulajdonosok.
Pontosabban Lancia Delta Integrale tulajdonosok. Előbb-utóbb
mindegyikük kapcsolatba kerül Janikával, mivel ő a típus guruja,
országszerte hozzá hordják a vasakat javításra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A név azonban ne tévessze meg a hazai ralis berkekben járatosakat.
Nem a többszörös magyar bajnok Ifj.Tóth Janikáról van szó, a
rali mégis komoly szerepet játszik a történetben. Janika otthonához
közel helyezkedik el a legendás Salgó-Rali egyik gyorsasági
szakasza, ahová a versenyek alkalmával rendszeresen kilátogatott.
Mikor már fel is tudta fogni, mit lát, az élmezőnyben Ranga és
Ferjáncz által hajtott Lancia Deltákat láthatott. Egyszer meglátta
az egyikük rajtját, szíve megremegett, háta borsózni kezdett, a
karján égnek állt a szőr, és abban a pillanatban beléhasított a
felismerés: neki ilyen autó kell.
Aztán eltelt pár év, közben Jánosból Janika lett, kitanulta az autószerelő szakmát, és egy nagyobb szerviz műhelyében gyakorlati tudásra is szert tett. Majd nagyjából 7 évvel ezelőtt rálépett a saját szerviz rögös útjára. Igazából mindennel foglalkozik ami turbós és négykerékhajtású, de elsősorban a Lancia Delták a szíve csücske.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első Integrálját elég korán megszerezte, de a vezetés már
nem ment olyan könnyen. "Ezeket az autókat nem egyszerű vezetni.
Komolyan mondom, fel kell nőni hozzájuk. Gondolatban mindig az autó
viselkedése előtt kell járni, különben baj lesz. Eleinte én is csak
szidtam, hogy: na ez az a híres Integrale, amelyik minden kanyarban
tolja az elejét? Aztán megtanultam, hogyan kell vezetni, és most
már nyugodtan kijelenthetem, olyan élményt, amit ennek a vezetése
okoz, nem tapasztalni máshol. Igazából nem is tudom elmondani,
mihez hasonlíthatnám. Akik már átélték, tudják, mire gondolok."
"Ebben a vezetni tudásban rejlenek aztán szervizelési problémák. Nem azt mondom, hogy rajtam kívül senki sem tudná, hogyan kell vezetni, de nem fordítanak figyelmet a technikára. Ez nem olyan, mint a többi autó: gyárilag annyira ki van hegyezve, hogy a legkisebb hanyagság miatt is szétesik. A Lada tulajdonosok autójuk 60-70 lóerejéből általában 40-et használnak ki a napi autózás során. Egy Integrale tulaj a rendelkezésre álló kétszáz-egynéhány lóerőből 250-et szeretne kihasználni minden másodpercben."
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Aztán ha valami probléma van, nem viszi igazi szakértőhöz, hanem
először megpróbálja saját maga megjavítani. Vagy elviszi egy
általános szerelőhöz, aki persze elvállalja, hiszen
csak egy Lancia, majd megcsinálom. De ez nem ilyen egyszerű.
Bármit kell a motoron szerelni, úgy kezdődik, hogy
gépháztető-lökhárítő-hűtő leszerel. Így már hozzá lehet
férni, enélkül csak bűvészkedés a szerelés. Nekem annyira a
fejemben vannak az apró részletek, hogy sokszor előfordul,
telefonon adok instrukciókat, és annak alapján is meg tudják oldani
az egyszerűbb bekötéseket, beállításokat."
