Megfigyelte már, hogy az osztrák vásárló osztrák gyártmányt vásárol, a német németet, a francia franciát? Magyar ember vásároljon Magosix-et, mert az speciálisan magyar konstrukció. Ilyen kampánnyal nyomult a MÁG a '20-as évek második felében. Mégis megbukott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az említett sorozatban már szó esett arról,
hogy Podvinecz Dániel és Heisler Vilmos 1884-ben alapított
malomépítészeti gépgyára 1904. végén
megvásárolta a leégett német Cudell gyár típusainak gyártási
jogát és egy csomó alkatrészt, majd egy évvel később a "MAC
védnöksége alatt megrendezett II. Nemzetközi Automobilkiállításon"
be is mutatták az első "Phönix"-et.
"Habár a külföldi gyárak legnagyobb rafinériával és áldozatkészséggel készült gyártmányai mellett bizony mi magyarok nem is nyújthatunk teljesen ugyanolyat, de az, amit adunk, igenis jó", írja egy korabeli kritika a Podvinecz&Heisler autó ismertetése elé. A Cudell mutatta be az első felülszelepelt motorokat, így a Phönixek valóban élenjáró műszaki megoldással büszkélkedhettek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autógyártási részleg útját
díjak és elismerések szegélyezték, de a cégen belül
mostohagyermek maradt. Amikor jött egy autókiállítás, malomipari
berendezéseik mellett a napilapokban rövid ideig gépjárműveiket is
reklámozták. 8 év alatt sikerült mintegy 30 automobilt
összeállítani, amely még hazai léptékkel is elenyésző.
Minden megváltozott, amikor 1911-ben a közös hadügyminisztérium pályázatot írt ki teherautók szubvencionálására. A képlet roppant egyszerű volt: ha valaki a katonaság számára is megfelelő teherautót vásárolt, kapott egy kis pénzbeli segélyt, cserébe a hadsereg bármikor elkérhette járművét. Mindenki azt gondolta, képes lesz a követelményeknek megfelelő típusokkal előállni, és a segély hatására tódulnak majd a vevők. A P&H páros sem volt kivétel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Podvinecz-Heisler párosból főleg az utóbbi,
Heisler Vilmos igyekezett felfejleszteni az autógyártási üzemágat.
Több pénzintézettől is felvett hiteleket és
önállósította a részleget, amelynek végső neve Magyar
Általános Gépgyár Rt lett.
Aradról átcsábították Fejes Jenőt, felhasználták a nagy öreg, Csonka János terveit, amikor közbejött az első világháború. A MÁG nem habozott sokat - ráállt a repülőgépgyártásra. A háború után viszont teljesen a csőd szélére kerültek. Újabb hitelek segítségével álltak talpra. Ekkor már a tulajdonosok között találjuk a Magyar Általános Hitelbankot, amely előszeretettel ruházott be járműgyártási tevékenységbe. Ők segítették a Méray-Horváth testvéreket is, hogy motorkerékpárgyártó műhelyük fejlődhessen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első világháborút követően tovább folyt a
már elavult konstrukciójú kisautók gyártása. Büszke újságcikkek
jelentették, hogy Angliába sikerült exportálni, de valójában égető
szükség volt egy új típusra. 1924-ben végre debütált a Magomobil. A
négyhengeres, oldalszelepelt 15 lóerős autó nem sok újat hozott sem
formai, sem műszakai megoldások terén. Személy- és teherszállító
felépítménnyel is kínálták, sőt még egy kis sportverzió is
szerepelt a prospektusban. Megint megindult a marketing-gőzhenger:
hírek arról, hogy
Kínában is MÁG-ot vásároltak, az Autótaxi fantasztikus 200
darabos rendelése, versenysikerek tömkelege. Ezen kívül intenzív
reklámkampány - még német újságban is találtam MÁG hirdetést!
Mindez rengeteg pénzbe került és nem hozta meg a várt eredményt.
A vásárlók ugyanis féltek. Egy Fiat, Ford, Chevrolet vagy Steyr ismert márka volt, de a MÁG hazai mivoltán túl nem sok plusz értékkel bírt. Persze az akkori politikai légkörben ez sem volt mellékes, de a leggondosabb állami pátyolgatás mellett sem sikerült gazdaságossá varázsolni a termelést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Magosix |
1926. őszén megjelent a Magosix. Ismét sikerült
beleszállni egy divathullám közepébe. A hathengeres motorral
szerelt túraautó
az épp akkor elterjedő amerikai családi autókra hasonlított,
azok megbízhatósága nélkül. Persze igyekeztek itt is sulykolni
magyar mivoltát, így 1927. végére a MÁG 894 kocsijával a harmadik
helyre tornázta fel magát a forgalomban levő
személyautó-gyártmányok sorában.
A Hitelbanknak azonban fogyott a türelme. Megkörnyékezték az osztrák Steyr-t, a magyar Weiss Manfréd konszernt - eredménytelenül. A MÁG évről évre több százezer pengőnyi veszteséget termelt. Amikor a gazdasági válság is nehezített a helyzeten, a Hitelbank leállította a további pénzfolyósítást. 1933 januárjában a MÁG üzemcsarnokaiban beszüntették a munkát.
Visszaemlékezések alapján a MÁG típusai kicsit lemaradva követték a nyugati mintákat. Magyarságuk azonban nem ellensúlyozta a tényt, hogy az állandó financiális nehézségek miatt menet közben jöttek elő a gyártási körülményekből eredő hibák. Ennyi a története az eddigi leghosszabb életű hazai autógyárnak, amely önerőből próbálkozott személygépkocsik készítésével.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához
Már ők is ott vannak a Stellantis, a Ford, a Toyota, a Mazda és a Subaru mellet.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
