Az érdi műhelyt nem könnyű megközelíteni. A betonútról lehajtva a borzalmas mellékút a futómű minden elemét megmozgatja. Mire a kuncsaft odaér, addigra a zörejeket figyelvén, átértékelheti mi is az, ami javításra szorul. De a megpróbáltatás meghozza gyümölcsét, a műhely előtt az utcában általában rengeteg autó áll. Vagy ilyen rossz kocsi a Saab, vagy tényleg érdemes ide kijönni.
Popovics Laci |
Minden típusnak vannak megszállottjai: fejből,
motorszám alapján mondják az adott évjárat felszereltségét,
utánajárnak a lerobbant autóknak, gyűjtik a kedvenc típus
rendszámait és előfordulási helyét. Akiket, ha úgy adódik, eltemet
a szeretett típus dokumentációja.
A megszállottak másik formája overálban, szerszámmal a
kézben a típusnak szenteli életét.
Ezért vagyunk Érd-Parkvárosban. A TotalCar az autós gurukról szóló sorozatában a régebbi Saab tulajdonosok körében jól ismert érdi Saab szerelőt, Popovics Lászlót mutatja be.
Félkész ház, garázs, óriási udvar. Mindenhol
alkatrészek, folyamatban lévő munkák maradványai. A tetőn - a
jövendőbeli nappali helyén szélvédők és Lida, a kicsit duci
Rotveiler-német-juhász keverék fekszik. A kerítés mellett Max,
a cane corso gyerek eszetlenül ugrál egy olajdekli fölött.
Örömmel támad minden látogatóra. Be kell csukni a kaput rendesen,
mert ha tehetik, meglépnek a kutyák, a helybéliek nagy örömére.
Városi gyerek voltam, ismerem a szomszédok szokásait. Kíváncsi voltam hányszor jelentették fel Lacit. Megnyugtat: ez itt más világ, ebből nincs gond. Ha típusidegen autó van a műhelyben, az valamelyik szomszédé. Így vezekel.
-Már ahhoz is elvetemültség kell hogy egy ilyen korához képest
drága autót megvásároljunk, de mi viszi rá a szerelőt hogy
ilyesmibe kezdjen? Miért éppen Saab?
-Amikor kezdtem, a 70-es években a Saab igen jó autó volt.
Olyanokat tudott, amiről akkoriban csak álmodtunk: injektor,
turbófeltöltő stb. Ha visszaemlékszel, a Turbo szó misztikus
hangzása mindenki szívét megdobogtatta. Azt se tudták, mi az, de az
autóskártya csatákban a turbó mindent vitt. Akkor, amikor a Saab
99-es turbó volt az első nagyszériában gyártott turbós
személyautóautó.
A Saab híres volt a biztonságáról és a kényelméről Az
automata ülésfűtés szériaatartozék a régi Saabokon is. Erre minden
tulajdonos büszke, és biztos, hogy minden eladó Saab hirdetésében
benne van. Aztán ezek az álmok egyszer csak valóra válhattak.
-A hetvenes évekből a négy éves Merkur Lada kiutalásokra és az
azokkal való variálgatásokra emlékszem. De, hogy tudtál te akkor
ilyen luxusautóthoz jutni?
- 1974-ben egyik barátom vett egy háromajtós Saab
99-est. Akkor persze se műhelyem és semmim nem volt, fiatal voltam,
18-19 éves. Azt a Saabot csináltuk, szerelgettük. 1979-ben aztán
eljött a nagy alkalom, és az akkori 2002-es BMW-met egy kosárban
lévő, viszonylag fiatal, amerikai lámpás Saab 99-esre cseréltem. Az
eredeti tulaj lemondott róla, nem boldogult vele.
Nekem sikerült összehoznom. Szerdán összeraktam, csütörtökön indultunk vele Bulgáriába nyaralni. Szerszámokat vittem magammal. Odafelé még óvatoskodtam. Szegedig eljutottunk, ott megvizsgáltam, megszagoltam. Eleinte tartottam a 80-90-100-110-et, aztán az ember kezd bátorodni. A tengerpart közelében már 140-el mentünk. A tengerparton félrevonultam. Olajcsere - persze minden cseppet megőrizve egy külön flakonban-, majd utánahúztam a hengerfejet. Hazafele aztán ami a csövön kifért. A kocsi 1990-ig megvolt, akkor nem tudtam eladni, mert nagyon keveset adtak volna érte, inkább elbontottam. Szerettem, nagyon sok kilométert letekertem vele.
Később, 1989-90-től akkorára nőtt az ügyfélkör,
hogy nem győztem a szabadidőmben délutánonként vagy éjjel, így
hivatalos formába kellet ölteni a vállalkozást. Először mint egyéni
vállalkozó, majd mint Povila Bt.
(POpoVIcs LAci)
Ma elsősorban a 900-as javítása a fő profil, de Laci javít 9-5-öst és a 9-3-ast is. Sajnos egyre nehezebb az alkatrészek beszerzése, az elhalt autók felkutatása, külföldről a használt jó minőségű alkatrészek behozatala. De bontott alkatrész 900-ashoz és 99-eshez mindig van. A két típus alapvetően nagyon sok mindenben megegyezik.
Az új alkatrészeket a márkaképviselettől és a
Lángtól vásárolja. Érdekes, hogy a Láng-Autó ad viszonteladói
kedvezményt, a márkaképviselet viszont nem. Így nincs ösztönözve a
tulajdonos a gyári alkatrészek beszereltetésére. Ezért a javítások
alkalmával
általában a fele olyan drága utángyártottat kérik. Az
ígéretek szerint, a márkaképviselet a jövőben az anyavállalattal
történő kedvezőbb megállapodásnak köszönhetően a viszonteladóknak
is tud kedvezményt adni.
A műhely természetesen fejlesztés alatt áll. Szépen lassan mindig van valami előrelépés, de mint ahogy lenni szokott, ha a szerelő dolgozik, nincs ideje az építkezésre. Ha meg annyi ideje van, hogy építkezni tud, az már azt jelenti: elfogyott a munka és baj van.
|
-Honnan ismernek a Saabosok?
-Nincs túl sok Saab szerelő az országban.
Ha valaki öreg Saabot vesz, tájékozódik, milyenek a lehetőségek.
Nem reklámozom a műhelyt, ha kell valami, előbb vagy utóbb idetalálnak.
Sokszor a volt tulajdonos ajánl. Most már az Interneten is
megtalálhatnak a
www.povila.hu címen.
De nem csak Budapestről járnak ide. Kaposvár, Paks, Gyula, Debrecen - de jönnek külföldről is: Ausztriából és Németországból. Sok a visszatérő ügyfél. Vannak, akiknek több, mint húsz éve javítom az autóját. Ahogy szaporodnak a Saab-ok, úgy szaporodnak az ügyfelek. Elég sok esetben segítek az adásvételnél, azok alapvetően ide járnak vissza, és általában meg is maradnak ügyfélnek. Nem nagyon tudok olyanról, aki itt javított és elpártolt volna.
-Nem nagy a műhely, de Max sem tud mindenben segíteni. Mi a
helyzet az alkalmazottakkal?
- Hál' Isten most van segítség. Nagyon nehéz ma jó
szakembert találni, olyat, akit érdekel, és hasonlóan gondolkodik,
mint én. Ha gyertyacserére hozzák az autót, ne csak a gyertyára
összpontosítson, nézzen át mindent, ami szemrevételezhető,
kábelszakadás ilyesmi, ami gyorsan elhárítható. Én rövid felmérést
készítek minden autóról. Annyira nem szoríthat az idő, hogy erre ne
lenne mód.
-És az árak?
ha a Saab-os eljön ide a világ végére, megérje. Ne az árral
arányos legyen, hogy ki milyen munkát kap érte, hanem elégedetten
távozzon.
Laci igyekszik minden autót gyorsan megcsinálni. Kevés a hely, nem állhat egy autó napokig. Egy teljes motorfelújítás kb. két és fél nap. Akár gépmunkával is. Minden külsős munkára van bevált szakember, a kipufogóstól a gépmunkáig, elfogadható árban. Az a cél hogy a kuncsaft a szervizbe csak akkor menjen, amikor hozza és viszi az autót. Természetesen a visszajutásban is segítenek, a szomorú autó nélkül maradottakat mindig elviszik az első közlekedési eszközig.
-Érdekelne mi a Saabok gyenge pontja? Úgy tudom, a váltó.
- Gyenge pontja, gyenge pontja, mert az pusztul el
legelőszőr. De ha úgy veszem, bírja rendesen, csak a motor
elpusztíthatatlan.
A motorhoz képest tényleg gyenge pont a váltó. Ebben az
autóban itt mellettünk 300 ezren fölül van, és ami elhalt rajta,
mind az emberi mulasztás bűne. Ha időben kerül szervizbe, időben
megcsináljuk, sokkal kevesebb pénzből és alkatrészcserével megúszta
volna. De általában ez a jellemző. Persze azért van olyan is, aki
akkor is elhozza a kocsit, amikor annak nincs semmi baja, Több
ilyen lelkiismeretes kuncsaftom is van, ők járnak jól.
-A karosszéria hogy bírja?
- Az a helyzet hogy
a fiatalabb Saabok jobban pusztulnak. Lehet, hogy csak az én
véleményem, de szerintem a gyár 1986-1987-ig több hangsúlyt
fektettek a karosszériára. 1987-től nagyon elkezdték modernizálni
az autót, az emissziós értékek, a katalizátor, ilyen elektronika
olyan elektronika és kisebb hangsúly a korrózió védelemre. Annyira
elmentek a biztonság és az elektronika felé, hogy az a kasztni
rovására ment. Ezért fordulhat elő, hogy egy viszonylag fiatal autó
is százszor jobban el van pusztulva, mint egy '84-es.
Jellegzetes rohadási pont az ajtók alja. Fiatal korban nem törődnek az üregvédelemmel. Például súlyos probléma, hogy kirohad a kocsi motorházteteje, vagy hátul a zár résznél, ahol dupla a lemez. Nincs rendesen kikezelve. Ha újkorában rendesen kiviaszolják, van rá esély, hogy nem rohad ki.
Az elhanyagolt gumi meghozza gyömölcsét |
-Mint mondtad, legtöbbször a nagyobb hibákért maguk a
tulajdonosok a felelősek. Sok rájuk a panasz?
-Persze. Sokan húzzák-halasztják, hagyják elfajulni,
sokasodni a hibákat. Aztán panaszkodnak, hogy nagy a költség.
Sajnos rendszeres, hogy sokallván a szakszervizek költségeit,
próbálkoznak olcsóbb kisebb műhelyekben, ahol még nem is csináltak
Saabot. És bár
nem túl bonyolult autó, de vannak apró trükkjei, így
szakértelem hiányában sok mindent elvacakolnak, elrontanak.
Az a lényeg, hogy a tulajdonos mindig egy helyre vigye az autót. Mert mindenki mindent ki akar cserélni. Nem ismerik az autó történetét, hogy mit csináltak rajta. Ha folyamatosan javítok egy autót, tudom, mik a várható költségek, mi fog elromlani belátható időn belül. Lehet tervezni, ütemezni. Bár ennek ellenére becsúszhat egy nagyobb javítás, de az nem jellemző. Ha az ember nyomon tudja követni, akkor lehet egy szabályos költségvetést készíteni az autó működtetésére. Be lehet ütemezni, mikor mit javítsunk.
Amikor Popovics úr elkezdett Saabokat javítani, 4 db volt az országban. Aztán persze egyre több, és ma már nem lehet tudni, mennyi. Az autók állapota igen szélsőséges a gyönyörű daraboktól a pusztulatokig, egy-egy évjáraton belül is. Mostanában mindig van elég javítanivalója, ezért nem árt előre bejelentkezni.
Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.