Nagygenerál stopperrel

2002.07.18. 09:45

-Mik a Skoda gyenge pontjai?
-Az 1000 MB meg a 100-as nagyon strapabíró kis autók voltak, de szigorúan szolíd használat mellett. Ha betartja vele az ember a közlekedési szabályokat, és úriember módjára autózik, nagyon sokáig bírja. De hosszú távon autópályán 120-szal, azt már nem. Elég gyenge volt a belső berendezése. Abból kell kiindulni, hogy a gyári olajfogyasztása 1000 kilométerenként hét deci. Mindig ezt reklamáltuk a gyárban, hogy ez így kicsit merész, hogy 0.2-0.7.
-Alapvetően rosszul van összerakva.
-Igen, illesztési hibák, anyagminőség.

 
   
   

-És a 105-ös, 120-as?
-Azokkal már nem volt ilyen gond, közben sokat fejlődött a gyár. Azok a motorok simán elmennek százezret. A Favoritba kétszázötvenet simán belenyomnak. Céges autókat javítok, amik sokat mennek, és meglepő, mit bírnak. Pedig vannak olyan vélemények, hogy forralja a vizet, eszi az olajat...
-Hát a vizet azt forralja, ezt szerintem bárki tanúsíthatja, aki ült már Skodában. Én is forraltam már 120-ast.
-Egyrészt bele kell rakni egy külön kapcsolót a hűtőventilátorra, és vészhelyzetben, csúcsforgalomban, nagy melegben állandóan járatni, másrészt karbantartani.
-Igaz a legenda, hogy a 120-as Skoda hűtőrendszerét egy őrült vízvezetékszerelő tervezte?
-Nem, ez a farmotor-elöl a hűtő-konstrukció miatt van így, fémcsövekkel. Ahogy a gyárban megtervezték, mennie kell bármilyen hőmérsékleten. A forralások elsősorban karbantartási hibák miatt következnek be. Sokan jönnek hozzám, hogy uram, segítsen, x éve ezzel kínlódom, aztán néhány perc alatt kiderül, hogy semmi komoly baja.


 
   
 

-A régi motorok nagy problémája, hogy alumíniumból volt a blokk, amire rátettek egy öntöttvas hengerfejet. A két anyag hőtágulása nem egyforma. Nem beszélve arról, hogy hüvelyes a motor, és a hüvely tud mozogni a blokkban, ha pedig elmozdul a helyéről, gond lehet a hengerfej tömítéssel.
Ez a motor jó volt, bírta a meleget, mert kényszerventilátor volt rajta. Persze mai szemmel megint csak azt kell mondanom, akkoriban mások voltak az elvárások, ezt 80-90-es utazósebességre tervezték.
-Hány Skodát hoznak ide hetente?
-Ez kimenő típus. Azt mondhatom, átlagban napi két autó jön. Ez elég kevés, ahhoz képest, hogy voltak idők, amikor még a ház elé sem lehetett rendesen beállni, annyi volt az autó. Rá voltam állva a 105-ösre meg a 120-asra, ezekből egyébként máig elég sokat hoznak Pestről. Motorjavítás, váltó, futómű; mert a nagy szervizekben ezeket máig nem szeretik.
-Pedig ennyi idő alatt rájöhettek volna, hogyan működik.
-A Skoda futóművét a függőcsapszeg miatt nem szívesen szerelik. Hagyományos rendszer sima lengőkarokkal, nem gömbfejes, hanem függőcsapszeges; perselyezni kell, illeszteni kell, de ha megvan hozzá a szerszám, elég egyszerű. A módszereket kint a cseheknél is meg lehetett tanulni, de a legtöbbre magamtól jöttem rá. És megpróbáltam továbbadni, volt itt egy komoly bázis, 75 tanulóval. Csak 2000-ben megszűnt az a fajta autószerelő képzés, most már központi képzés van. Uniós rendszer lesz, központi képzéssel: a saját fiamat nem tudtam idevenni. Le kell érettségizni, és két évig tanulni a szakmát a központi iskolában. Nem úgy, mint régen, érettségi előtt, amikor idejöttek a gyerekek gyakorlatra.

 
   
   

Közben a hőség elől a konyhába menekülünk, és Salga mester rövid bevezetőt követően ("ami szívhez szóló volt, lefényképeztük") bemutatja a skodás fotóalbumot, és a jelentősebb videókat. A legtöbb képen ő érzi jól magát, miközben egy Skoda olyan dolgokat csinál, amit nem lenne szabad. Belsőbáránd külterülete, borongós vasárnap délután. Az országrész legjobb Skoda-szerelője 76 km-es sebességre gyorsít a szántóföldön, hogy 120-as Skodájával minél látványosabban csapódjon a belvízbe. Náluk ez az aktív pihenés.

 
   
 

-Ebből a szántásból azért nem bírhat sokat egy 120-as Skoda...
-El is görbült a hátsó lengőkar, de úgyis benne vagyunk az ilyen javításokban. A terepjáró-őrület, az megy másodállásban. Van egy UAZ, csak az most anyámnál áll az udvarban, meg a Nissan Patrol, és a Nivákat is szorgalmazzuk.
-Jézusom, hogy lehet így bánni egy autóval?! Ez kegyetlenség!
-De jó, jó érzés. Van a közelben egy kis pálya... van, aki a kocsmába jár...
-De szervezett keretek közt? Úgy értem, verseny, gyorsulás, miegymás?
-Szerepelni nem nagyon szeretek. Inkább mondjuk úgy, edzés... A terepjáró nem bírt elmenni, mi meg bebohóckodtunk egy Skodával. A gyerek is ott tanult meg vezetni, a falu mögött. Nem az ölemben ám: hagytam, hadd menjen, nyomja a gázt. Ha fél, úgyis elveszi.


 
   
   

-Melyik Skoda a kedvence?
-A srácoknak nem tetszik, de megmondom őszintén, nekem a 130-as, a Rapid. Persze a legjobban az S100-ast szerettem, abból volt is hét vagy nyolc. Az már úgy meg volt csinálva, 15 évvel ezelőtt, hogy széles nyomtávú futómű, szervós fék, fogasléces kormány, nem a csigás; amit Mladá Boleslav-ban láttam, azt igyekeztem beépíteni. Mert Németországba is exportálták, és ott csak szervósat lehetett eladni.

 
   
 

-Mire kell figyelni régi Skodánál?
-Olaj, víz, a 105-ösnél és a 120-asnál. Le kell venni az olajsapkát, az ne legyen tejfölös, trutymós, mert ha az, a motor eszi a vizet. A Favoritnál olyan gond van, hogy hétéves korában tönkremegy a hengerfej. Mindegy, mennyi kilométer van benne, de azoknál az évjáratoknál, ahol a német még nem nyúlt bele, mert ott már jobb az öntvény, szóval egyszerűen elmállik az alumínium: megeszi a víz. És itt nem tud tömíteni, és belefúj a motor a víztérbe. Porózus lesz az öntvény.
-Gyógyítható?
-Igen, de hegeszteni kell, és újra síklapolni.


 
   
    Mester és lánya

-Látni a Favoriton kívülről is, ha hengerfejes?
-Igen, mert indítás után látszik, hogy a motor beledolgozik a hűtő kiegyenlítő tartályába. Le kell venni a kiegyenlítő tartály sapkáját, pár másodpercig járatni a motort, és leállítani. Ha hengerfejes, gázbuborékok jönnek a tartályban.
-Laikus is észreveheti, ha kész a futómű? -Azt sajnos én is csak műhelyben látom, ezért is szokták kihozni ide vásárlás előtt. Persze most már olyan olcsók ezek az autók, hogy messzebbről már nem hozzák el. Egy autópiacon engem is meg tudnak etetni. Meg kell nézni, mert sokan azt felejtik el, hogy ezt háromezrenként zsírozni kell, és nem mindegy, milyen zsírral: ha csapágyzsírt nyomnak bele, az beleszárad.

 
   
 

-Hűtőrendszer?
-Sok bácsi lassan araszol a telekre a földúton, a gaz leveri a gombáról az érzékelő vezetékét (alul van az érzékelő), persze hogy felforr. Ha felforrt, akkor meg már késő. Vagy, ugyancsak a telekre járva, megtelik a hűtő kis gazmagokkal, és nem tud hűteni. Elég egyszerűen kipucolni - apró dolgok ezek. Csak hirtelen el kell menni az unokákért Pestre, kipucolni elfelejtik, és megforr, néha úgy, hogy leolvadnak a gyertyapipák. Olyankor pedig nincs mit tenni, szét kell szedni. -Fabia, Octavia, Superb?
-Tuti, nagyon jó. Tiszta Volkswagen. Az már nem Skoda, sajnos. Csak az embléma, az Skoda rajta. De az se teljesen, mert valamikor kék-fehér volt, a német meg már beleszólt, hogy zöld legyen.
-Nem lettek drágábbak a régi Skodák alkatrészei a volkswagenesedéstől?
-De igen, nagyon megugrottak az árak, meg is torpant a skodázás. Váltani is kell a terepjárókra. Nissan Patrol, UAZ-ok, Nivák. A fő profilom persze a Skoda marad, de a megélhetéshez úgy érzem, kevés lesz. De ameddig igény lesz Skodákra, rám mindig lehet számítani.

A Salga szerviz telefonszáma: 06 22 432 551
Cím: Belsőbáránd, Seregélyesi út 9. 8128

Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.

 

44 kép a műhelyről és a Salga-fényképalbumból