Gázolaj a léleknek

2005.05.23. 08:04


Először egy benzinlámpát kell üzemi hőmérsékletre fűteni, majd azzal a traktor orrát. Ez gyakorlatilag az égéstérbe vezető, kívülről felfűtött izzítógyertya, aminek átmelegítése az üzemanyag berobbanását segíti indításkor. Néhány kar számomra átláthatatlan kezelésével párhuzamosan, a lendkerék holtponton történő átlendítésével a hosszas melegítési fázis után megdöbbentő módon hamar életre kel a Hofherr. Az egész indítási folyamat negyedórát vesz igénybe. Most már értem, hogy gyermekkoromban miért nem állították le a traktort a kocsma előtt.


1 000 000 Ft

A traktorok között két eladó példányt látok. Az 1956-os német Hela D415-öt hétszázötvenért, egy 1963-as DUTRA egymillióért vár gazdára. Pontosabban: "Egy kerek milliou, alku nincs" - ahogy Nagy Péter, a Hajdúböszörményből érkezett büszke tulajdonos tömören tudomásomra hozza. "Próbálható, működtető, nézhető, minden eredeti rajta. Egyedül ez nem eredeti rajta, ez muszka - mutat valami vasdarabra hátul - minden a világon eredeti". És valóban, nagyon szép a gép. Minden egyes lemez, ami nem öntvény, le van horganyozva, és a megmaradt szín alapján kapta az új dukkózást. "Ilyen színű is volt eredetileg is a színe, kétkomponensű görög autózománccal van."

Tapasztalataim szerint a Hajdúság nagyon erős a traktoros hagyományok ápolásában. Nem csak azért, mert oda járunk a John Deereket tesztelni , hanem mert a hagyományos Magyar Traktorhúzó Bajnokság is ismét ott lesz, matuzsálem jármű- és traktorkiállítással karöltve.


TS-35 Nighthawk

Alig értünk a traktorsor végére, indul az egyik ügyességi verseny. Szintidőre kell teljesíteni a pályát. Másfél perc, se több, se kevesebb. Végre mozgásban is látom a számomra legszebb gépet, a Bauhaus szellemében született TS-35-öt. Ilyen állat nincs is. 1985-ben a szolnoki Mezőgépnél csak derékszögű vonalzót használhattak a tervezéshez, vagy lehet, hogy a hidegháború szellemében, hasonlóan az F-117A Nighthawk lopakodó repülőhöz a radarok előli eltűnés volt a cél.


A munkagépek mellett csodás nosztalgiajárművekbe is botlottunk. A szó szoros értelmében. Nem tudom koncepció volt-e, de teljesen esetleges volt a veterán járművek előfordulása. Egyszer egy csillogó Pannónia, majd egy lepusztult Csajka került az utunkba. Aztán egy Csepel tűzoltó, ami előtt egy 402-es Moszkvics állt. Mindketten a törökméz árus előtt. Gondolom, a korhű hangulat keltése lehetett a cél, de sokkal jobb lett volna, ha ők is egy helyen állnak. A traktorosok ügyességi pályája mellett álló külföldi rendszámos veterán merci egyenesen zavart. Hogy kerül ez egy Zetor mellé, kérem?

Traktor vagy stabil motor

Sajnos mennünk kellett. Az ígéretes lapáthajító versenyt, az eredményhirdetést és a Bódi Guszti koncertet már nem vártuk meg. Hazafelé, felidézve a látottakat, vita nélkül megállapítottuk, hogy egy veterán traktor vagy egy stabilmotor minden háztartásban elkél. Jó ha van, bajunk nem lehet belőle.

Emberek!

Ha esetleg a sufniban akad egy rozsdás vasdarab, ami talán valami motor-féle lehet, és nagyon útban van, kérem keressen meg minket, hátha meg tudunk egyezni, mert számunkra egyre tűrhetetlenebb a stabilmotor-mentes állapot.