Először jött az eső híre. Erre többen lemondták a részvételt. Aztán maga az eső. Még páran lemondták. Aztán eljött a kilenc óra, és lassan mégis megtelt a parkoló. Nemcsak a kemény mag, hanem az elborult elméjű öregautó-júzerek is gyülekezni kezdtek.
Ezekért rajongott gyermekkorában a mostani harmincas korosztály. Most, hogy már megfizethetők, és még olyan állapotban vannak, hogy érdemes foglalkozni velük, beindultak a hormonok, és a lelkes amatőrök - vegyesen a hozzáértő profikkal - elkezdték begyűjteni őket. Mivel még jócskán nem T-Modell korabeli veteránok, egyáltalán nem ritka, hogy egy-egy példány még napi használatban van.
Mivel az említett korosztály pedig nemcsak az autókért van oda, de java részük az interneten is jelen van, egyértelmű, hogy az ilyen érdekcsoportok előbb utóbb egymásra találnak. Velük is így történt. Itt nálunk, a TotalCar autós fórumán nyílt YOUNGTIMER topikban folytatnak napi eszmecseréket Alfáról, BMW-ről, Fordról vagy bármi másról.
Aztán egyszer csak felmerült, lépjenek túl a monitor korlátain, és kerüljenek fizikailag is kapcsolatba egymás autóival. Az esemény valójában nem volt rommá szervezve, nem előzte meg több hónapos előkészület - bár azért kellett foglalkozni a dologgal - egyszerűen akadt néhány vállalkozó szellem, akik kijelöltek egy időpontot, egy helyet, kecsegtettek néhány érdekes tűnő programmal is. Egymás után iratkoztak fel a virtuális listára a részt venni szándékozók, és a hozzájuk tartozó autók alapján igencsak színes bagázs volt kialakulóban.
Vasárnap, valamivel háromnegyed kilenc után értem megfelelő korabeli járgányommal a gyülekezőhelyre, egy nagyobb parkolóba a Keresztúri út és a Kerepesi út kereszteződésénél. A gyülekezőt 9-10 közöttre hirdették meg, féltem, hogy én leszek az első. De nem. Néhányan már ott voltak. Parkolás, bemutatkozás - ahol mindenki csak arra figyel, hogy a saját nevét jól mondja ki, így a másikét nem is hallja -, majd autómustra következett.
Közben szép sorban szállingóztak a többiek. Volt már néhány Alfa Romeo, persze abból a korból mikor még rendesen a hátsó kereket hajtotta a motor. Aztán jöttek a BMW-k, a Ford Taunusok, egy Ford Capri, állólámpás Merci, Citroën CX, Fiat 127, Fiat X1/9-ből kettő is, bár az egyiket tolni kellett hátrafelé a parkolóhelyre, de erről később. Aztán befutott egy Tatra és a beígért Saabok is. Mindenkitől elnézést, aki kimaradt a felsorolásból. Semmi klikkesedés, semmi márkafanatizmus, egyformán csodálkoztunk rá egymás verdáinak műszaki megoldásaira. Mint például Tatrafan nickű srác - ki hinné? - Tatrájának fordítva beszerelt generátorára. Ezt nem lehet kimagyarázni, tuti, hogy elfelejtették a tervezésnél, és utólag kerestek neki helyet a csehszlovák mérnökök.
Tízkor felsorakoztunk egymás mögé, és az egyik szervező, Kicsifijjú vezetésével megindult a konvoj Gödöllő irányába - hej, ha ezt Gumikacsa látná! Ki a városból, szép nyugodt tempóban, nincs előzgetés - úgyis mind ugyanarra a libalegelőre megyünk -, gyorsulgatás se - ez nem az a társaság -, pedig több lóerő gyűlt össze, mint az Astra-kupa egy futamán a Hungaroringen.
Gödöllőn - azt hiszem - az előre lefoglalt parkolóba irányított a másik, helybéli szervező, Ingegnere, aki ajándékkal várta a csapatot. Mindenki kapott két pogácsát és - az anakronizmus elkerülése érdekében - Traubi üdítőt. Ennél a fejezetnél kisebb fennakadás volt, néhány autót ugyanis gondozni kellett. Hol az index nem működött, hol a féklámpa, és volt, hogy a szemerkélő eső derített fényt arra, hogy nem üzemel az ablaktörlő. Az X1/9 ismét tolással parkolt, mint kiderült, szombat este lelazult a váltókulissza, és nem lehetett lenyomni a váltókart a rükihez, mert mozdult a karral az egész kulissza.
Most volt idő nyugodtan átnyálazni az ablakokba akasztott adatlapot - ismét a szervezők figyelmessége -, és szóbeli ismertetőt kérni az adott verdáról. A bordó 525-ös BMW-ről, amely addig csak simán jól nézett ki, kiderült, hogy nem vicc a hűtőmaszkra helyezett M betű. Tényleg M5 motor van benne, egy bontásra ítélt M-esből sikerült kimenteni. A motoron az eredeti motortartó bak mögött ott volt egy másik rögzítési pont is, amivel a régebbi típusú kasztniba simán be lehetett építeni. Egy nap beszerelés, még egy nap az elektromos bekötés - kapcsolási rajz híján nem kis teljesítmény -, és máris útra kész a gép, tulajdonosa rendszeresen jár vel Finnországba.
Saughassy alfás kolléga elmesélte V6-osa generáljának történetét, és hogy azóta mivel próbálta szívatni a 75-ös, a találkozó legfiatalabb autója. A Tatrán megpróbáltuk megkeresni a féklámpák nem működésének okát, de nem sikerült fényt deríteni rá. Viszont kiderült, hogy nincs kormányoszlop, mert a kormánymű az utastérben van, nem sokkal a kormány után a műszerfal alatt. Iszonyat durva megoldás. A két különálló benzinkályháról már nem is beszélve, melyek a fűtésről gondoskodnak elöl-hátul.
A Ford-soron a narancsszínű kupé Taunus vitte a pálmát. A befelé
dőlő műszerfal mindent visz. Számomra, három darab capris előélettel
alapozott Ford-rajongás miatt ez volt a legszebb műszerfal, amit eddig
láttam. Már a nyitott Saab-motorháztetők sorának látványa miatt
megérte, hogy eljöttem. Pedig csak ekkor érkezett az igazi ritkaság.
Remélem nem mondok hülyeséget azzal, hogy Citroën SM-et szemtől szembe
nem látni mindennap.
Ez a szadomazo járgány pusztán a jelenlétével betérdelteti az embereket. Meg is támadta mindenki, hogy megnézze, tényleg plexi burkolat mögött van-e az első rendszám, és valóban MASERATI felirat van-e a motoron. Mindkét kérdésre igen a válasz. Az utastérben se egy szájpecek, de még egy bőrtanga sincs, ami van, az viszont minden erejével a huszon-, de talán harmincegynéhány évvel ezelőtti luxust idézi. Ahogy a szomszédos CX Prestige hátsó ülése előtt is akkora a lábtér, mint itthon a kanapé és a dohányzó asztal között.
Nyálcsorgatás, beszélgetés, a nickek beazonosítása - ez volt a program. Aztán megtekintettük a Szent István Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum kiállítását. Will Smith Vadiúj vadnyugatában láttam utoljára olyan gőzgépet, mint itt, a bokori traktormajális meg elbújhat az itt felhalmozott traktorok mögött.
Aztán egy kis felvonulás a városban, majd kései ebéd. Eddigre nagyjából lenyugodtak a kedélyek, és szinte minden megmaradt resztvevő - mert közben el-elszállingóztak - a következő találkozó szervezését emlegette. Mert nemcsak a javakorabeli autók toleranciájában értett egyet a társaság, hanem abban is, hogy a rendezvényt nemhogy mindenképp meg kell ismételni, de rendszeressé is kéne tenni. Nem lenne unalmas, az biztos.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
