Amióta a 95-ös a 310, helyenként a 320 forintos literenkénti árat verdesi, egyre többek fantáziáját mozgatja meg a 210-220 Ft körül mozgó E85, népszerű nevén a bioetanol.
A benzin alternatívájaként felbukkant bioüzemanyag második nagy boomját éljük. Valamikor 2007 közepén bukkantak fel az első fecskék, azaz az első E85-forgalmazó benzinkutak, velük együtt pedig megjelentek a bátor, kísérletezni vágyó autósok is. Akkor nagyjából 60 Ft/l volt az etanol árelőnye, ám komoly negatívumokkal riogatták az alkoholra vágyókat. Elterjedt, hogy ártalmas a gumi alkatrészekre, az üzemanyag-szivattyúkra, az üzemanyagtankokra, szinte mindenre, amivel kapcsolatba kerül az autóban.
A tapasztalatok azonban közel három éve gyűlnek, és úgy fest, mégsem olyan ijesztő a helyzet. Egyre többen kockáztatják meg, hogy etanollal etessék az autójukat, ma már nem csak a hobbi- és versenyautók, hanem a hétköznapi használatban lévő Kalosok, Swiftek, Fabiák is szaporítják az Anonim Alkoholista Autósok számát. Még több az érdeklődő, ahogyan az Autódoktorhoz érkező levelekből kiderül.
Mi is az etanol?
A kémiában többféle alkoholt különböztetünk meg, a hétköznapokban leggyakrabban az etanollal (borszesz) és a metanollal (faszesz) találkozunk. Előbbit sokan nagy kedvvel fogyasztják a Belsőség-találkozókon, utóbbi esetében ez cseppet sem ajánlott, mert egészen kis mennyiségben is vakságot okoz, de rosszabb esetben akár halálos is lehet.
Hasonló területen használják őket külsőleg is, mi most ragadjunk le az autózásnál. Amíg az etanol kevéssé agresszív, könnyen kezelhető anyag, a metanol kezelése komoly figyelmet igényel, szinte minden, a hétköznapi autóban megtalálható anyagot képes megtámadni.
Eszi, nem eszi?
A megkérdezett, etanollal, üzemanyagrendszerrel foglalkozó szakemberek többségének véleménye szerint a hazai benzinüzemű autópark többsége kisebb-nagyobb kompromisszumokkal használható E85-tel. Bizonyos óvintézkedéseket persze feltétlen meg kell tennünk, többek javaslata alapján ilyen például az üzemanyagszűrő cseréje az etanol első használata előtt, majd néhány száz kilométer után ismét. Azt persze talán nem kell említeni, hogy csak kifogástalan állapotú autóval érdemes kísérletezni, egy haldokló lambdaszonda vagy egy hibásan működő hőfokjeladó megkeserítheti az etanolos napjainkat.
Ahhoz, hogy dönthessünk, érdemes-e alkoholmámorba vonulnunk, először is sorra kell vennünk az előnyöket, hátrányokat:
Előnyök | Hátrányok |
---|---|
olcsóbb üzemanyag, átlagosan 100 Ft/l, azaz nagyjából 33% | kisebb-nagyobb módosítások nélkül valószínűleg nem tudunk tiszta etanollal járni |
alacsony fordulaton sok esetben nyomatékosabb motor | a módosítások, illetve bizonyos esetekben az E85 használata miatt elveszíthetjük az autó jótállását |
rugalmasság, az autó alkalmas marad a benzin fogadására is | gyakran kisebb-nagyobb indítási nehézségek hideg időben |
kisebb módosításokkal tiszta etanollal is közlekedhetünk | magasabb fordulaton enyhe nyomatékveszteség, végsebesség csökkenése jelentkezhet |
benzin-E85 keverék használatához általában nem szükséges átalakítás | autótól függően vegyesen 5-10%, tisztán 5-20% többletfogyasztás jelentkezhet |
És a modern autók?
SkodaZoli, aki egyszerű felhasználóként autózik, két Skoda Octaviát hajt etanollal. Egyikük egy 1997-es 1.6 8V, másik pedig egy 2008-as 1.4 16V. A következőket tapasztalta:
Tiszta etanol: Valamivel magasabb fogyasztás, erőtlenebb motor, fagypont alatt nehézkes indítás. Városban a gyengesége miatt pörgetni kell, országúton egyenletesen haladva kevésbé érezhető.
kb. 2:1 arányú E85-95 keverék (4000 Ft E85, 3000 Ft benzin): Városban, országúton a benzinhez képest nem érezhető az eltérés, német autópályán mért végsebesség 5 km/h-val nőtt. -12 °C felett nincs indítási gond.
kb. 3:2 arányú E85-95 keverék (5000 Ft E85, 5000 Ft benzin): Fogyasztás és menetteljesítmények mint benzinnel, -15 °C alatt nehéz indítás, első fél percben nincs alapjárat.
Gazdaságosság: a 2:1 arányú keverék nagyjából 253-257 forint körüli átlagos literárat eredményez. 7 literes átlagfogyasztással és évi 10 000 km-es futásteljesítménnyel számolva, ha egy átlagos literáron 50 forintot spórolunk, nagyjából évi 35 000 Ft marad zsebben.
Le vele!
Azt tehát eldöntöttük, hogy E85-öt akarunk tankolni. Hogyan lássunk hozzá? Először is kerüljük el az első csalódást, ami a legtöbb kezdő alkoholista kedvét azonnal elveszi. A benzin és a víz ugye nem keveredik egymással, így a tartály alján szép lassan akár liternyi víz is összegyűlhet. Az etanol azonban kiválóan alkalmas arra, hogy ezt a víztömeget a benzinnel együtt egy látványos szmötyivé alakítsa, amely nem igazán alkalmas az autó működtetésére. Ilyenkor következik a dadogó, erőtlen, gyűlölnivaló autó, no és a fogadalom: soha többet alkoholt!
Kerüljük el ezt azzal, hogy az etanolos próbálkozások előtt néhányszor töltsünk a közel teli tank benzin mellé kb. 5 liternyi etanolt, ezzel két-három tankolással nagyjából eltüntethetjük a felgyülemlett vizet. Ez után cseréljük le az üzemanyagszűrőt, ha pedig nincs ilyen (például új Swift), építsünk be egyet a nyomóágra!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
