Itt is megy a vetítés
Sajtótájékoztató az iGO-fejlesztésekről
Meghallgattuk, mire is költötték a pályázati pénzeket. Egy újabb kötelező kűr, ők mosolyogva elmesélik, mit csináltak a zsozsóért, mi jól nevelten mosolygunk és jegyzetelünk, mindenki mehet haza.
Az autóipar rohamosan fejlődik. Az autóelektronika meg még rohamosabban. Már 25-30 éve is berzenkedve gondoltak a szerelők, hobbisták az autóvillamosságra, pedig akkoriban javarészt keleti autókkal és mai szemmel kőbalta egyszerűségű nyugatiakkal volt dolguk. Ma már a belegondolás gondolatára is berzenkednek.
A beépített biztonsági felszerelések nagy részét a gyárban szerelik az autókba, én legalábbis nem találkoztam még utólagos légzsákbeépítő műhellyel vagy ABS-ESP beszerelőkkel. A kényelmi berendezések terén más a helyzet. Központi zárat, elektromos ablakot, ülésfűtést manapság is sok helyen lehet utólag beszereltetni. Az olcsóbb extrákon felül sok helyen szereltek klímát is utólag, de ez manapság már nem annyira jellemző, mert lassan új autót el sem lehet klíma nélkül adni, viszont az utólagos beépítés általában drágább, mint amennyiért a listáról megrendelhetjük a légkondit.
Hasonló a helyzet a navigációs készülékekkel is, csak a fejlődés más irányból indult. A technológia a katonai felhasználású rendszerekből fejlődött ki, de eleinte ez sem volt olcsó. Ezért természetesen inkább prémiumgyártók autóiba lehetett komoly összegekért berendelni, hogy aztán Hegyeshalomnál belépve az országba csak egy igen drága iránytű legyen belőle, hiszen Kelet-Európa-térkép nem volt a rendszerhez. De jöttek a kis, kézi navigációk és navigációs szoftverrel ellátott PDA-k, amik már a drága, de megfizethető kategóriába estek. Kicsivel később már húsz-harmincezer forintért is egész használható eszközöket lehetett kapni.
Majd jöttek az okostelefonok. Amik természetesen a webböngészésen és e-mailezésen kívül sok dologra használhatóak – például navigálásra. Egyre kevesebb navigációs készüléket adtak el, de ez nem csak az okostelefonoknak köszönhető. Az autók fedélzeti szórakoztató elektronikája olyan fejlődésnek indult az elmúlt nyolc-tíz évben, hogy az ember nem győzi kapkodni a fejét. Ahogy egyre kifinomultabbá és nagyobb tudásúvá váltak azok a rendszerek is, amiket a pórnép autóiba szereltek, úgy lett egyre kisebb az igény az utólagos navik iránt. Jól látható a trend: fejlettebb országokban a sofőrök a beépített gps-t használják, esetleg az okostelefont. Ma már csak a felfelé jövő piacokon érdemes a kereskedőknek nagyobb mennyiségű utólagos navit rendelni a raktárkészletbe.
Ez persze érzékenyen érinti a navigációs rendszerekhez tartozó programok gyártóit is, hiszen egyre kevesebb terméket lehet ezekkel a készülékekkel, illetve később hozzájuk eladni. Kisebb a forgalom, meg az árverseny miatt minden olcsóbb gyártó program nélkül adja a készüléket, mert majd a tulaj otthon úgyis szépen felhegeszti rá a feltört ájgót.
Az iGO-t sokan, sokfelé használják, ráadásul nem csak az illegális verziókat, mert sok gyári készüléken is iGO-alapú szoftver fut, még ha ezt nem is verik nagydobra. Igaz, a kisebb nevek szívesen teszik ki a képernyőre az iGO-logót, mert emeli a termék értékét. A nagyobbak inkább a saját brandjük értékére támaszkodnak. De a változások miatt másfelé is terjeszkedni kell a piaci szereplőknek. Például okostelefonra fejleszteni. Meg a beépített autós rendszerekre fejleszteni.
Az iGo magyar szoftver, talán vannak, akik nem tudják. Mivel a navigációs világpiac nagyon fontos szereplői, nem csoda, hogy komoly munkába fogtak, hogy a lehető leggyorsabban, legrugalmasabban tudjanak reagálni a változó piac változó igényeire. Ezért elköltöttek egy nagy rakás lóvét, megdolgoztattak egy kisebb rakás fejlesztőt. Durván 750 millió forintot költöttek el a projektre, és ebbe az összegbe az EU, illetve a magyar állam közel 300 millióval szállt be. A KMOP-1.1.1-09/1-2009-0021 számú fejlesztési projekt „Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása – Helyzetfüggő mobil alkalmazás platform műszakilag működő prototípusának kifejlesztése” pályázatán nem csak az NNG Kft., de a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, illetve az U1 Research Nonprofit Kft. is részt vett: másfél év alatt 882 emberhónapnyi fejlesztést sikerült elvégezniük.
Persze a fejlesztéseket nem azért végzik el a cégek, hogy aztán sajtótájékoztatókon részletesen megosszák az eredményeket a nagyközönséggel meg a konkurenciával. Ezért ilyen mondatokat láthattunk a kivetített prezentáción: A projekt sikeresen lezárult. A platform keretrendszer hatékonyan szolgálja ki a külső alkalmazásokat. Az innovatív példaalkalmazások működnek, új lehetőségeket biztosítva a további fejlesztésekhez. A partnereink rendszereivel jobban együttműködő, egységes, iGO engine alapú termékek készülhetnek a jövőben. Új megközelítésű, a navigációt és a navigációs szoftver felületét használó alkalmazásokat fejlesztetnek partnereink is.
Első hallásra igazi ködösítés hangulata van. De be kell lássuk, nem csak azért nehéz konkrétumokat leírni, mert akkor ingyen odaadják másoknak a sok pénzt érő ötleteket. Ezek a rendszerek, eszközök annyira sok mindent tudnak, hogy gyakorlatilag nem nagy túlzás azt állítani, hogy végtelen számú fejlesztési lehetőség rejlik bennük. A zsebünkben hurcibált okostelefonok igazából számítógépek, komoly számítási és tárolási kapacitással. Ugyanez igaz az autók fedélzeti rendszereire is, amik ráadásul egy utazóládányi szenzortól érkező jeleket is feldolgoznak. Tehát egy konkrét fejlesztésre pénzt költeni lehet, de érdemes inkább olyan általános rendszert, programot kitalálni, amivel az okostelefonokat össze lehet kapcsolni a fedélzeti rendszerekkel, a beérkező jeleket az okostelefonok is értékelni tudják, a rendszereket pedig vezérelni is képesek. Ezt csinálták most meg. Nem csak a prezentációt, de a jövőt is előrevetítették.
Azért néhány példát hallhattunk az alkalmazásokra, de csak szőrmentén. Több autóban is van olyan gyári rendszer, ami egy kamera képének segítségével érzékeli az út menti táblákat. Ezt a jövőben akár az okostelefonunk is megteheti. De fontosabb, hogy a táblák helyét azonnal elmentheti a térkép adatbázisában, ezért legközelebb már tudni fogjuk, hogy ötven méter múlva ne forduljunk balra, mert nemrég behajtani tilos táblát tettek ki az utca elejére, csak a rendszer még nem frissült. Vagy, hogy nemsokára jön egy telepített csapda, az országúton kint felejtett 30-as tábla.
Vagy mondjuk az autó szenzoraitól kapott jelekből (lassulásérzékelők, légzsákvezérlők jelei stb.) kikövetkezteti, hogy jó eséllyel balesetet szenvedtünk. Ilyenkor udvariasan megkérdezheti, hogy tényleg összetörtük-e magunkat, és van-e kifogásunk a rendőr-mentő-tűzoltók értesítése ellen. Ha nincs, mert esetleg véres fejjel a kormányra borultunk, automatikusan tárcsázza a helyi vészhívó számot.
De természetesen az autó saját rendszereit is vezérelhetjük az új iGO platformmal. Akár a telefonról állítgathatjuk a klíma paramétereit, esetleg a futóművet, az ablakokat, a memóriás ülést, a… bármit. Csak akarni kell. És az egész felület pontosan úgy nézhet ki a telefonon, mint a kocsi képernyőjén. Pont ezért nehéz konkrétumokat mondani, mert minden gyártónak más elvárásai lehetnek, másfajta programot szeretne a saját rendszerébe integrálni, és természetesen a telefonok tudása is más és más. Ugyanazzal a problémával kénytelenek szembesülni az iGO fejlesztői is, mint mondjuk az iPhone-irányítású kisautó fejlesztésekor a Dension: ha iPhone-ra fejleszt az ember, az viszonylag egyszerű, de általánosságban Androidra fejleszteni nagyon nem egyszerű, mert sokféle androidos rendszerrel működő készülék van, ezek száma és tudása folyamatosan változik, így szinte értelmetlen dolgozni. Ha egy gyártó adott modelljére kezdenek csinálni valamit, annak több haszna van.
Tehát az NNG Kft,. amely ugye az iGO, fejlesztett egy ügyes rendszert, aminek segítségével a jövőben el tudja adni saját fejlesztéseit, termékeit más autóipari, illetve mobilgyártó cégeknek. A prezentációs rész után hosszasan beszélgettem Fülöp Miklóssal, aki az NNG műszaki igazgatója. Minél többet kérdeztem, annál inkább éreztem, egyszerűen nem vagyok képes belátni, mi mindenre lehet a jövőben használni ezeket az integrált rendszereket.
Azért jó, hogy ezeket most megtudhattuk, mert különben jó eséllyel soha az életben nem szereznénk tudomást arról, hogy az új autónkban magyar fejlesztésű, iGO-alapú alrendszer dolgozik. Mert nem lesz kiírva, a menürendszere, a grafikája nem árulja el. Most is van pár gyártó, amely iGO-alapú rendszert épít be a gyárban a kocsiba. Mondanom sem kell, nem árulhatták el a fejlesztők, hogy melyik márka melyik típusában találkozhatnánk vele. Iparági pletykák szerint az egyik francia autógyár mindenképpen benne van a listában, és azt is tudni vélik, hogy a márka nevében van „r” betű. Egész elöl.
Mindenesetre azt leszögezhetjük, hihetetlen változások, fejlődés áll előttünk, olyan dolgokra fogjuk az autóinkat és telefonjainkat használni, amire sose gondoltunk. Egészen hajmeresztő ötletek jöhetnek, sok olyan funkcióval segíthetnek rajtunk ezek a rendszerek, amik nagyban könnyítik a dolgunkat. Táblafelismerő, kanyarfigyelő, előttünk haladót figyelő rendszerek, meg a fene tudja.
Nekem mondjuk van egy jó ötletem, amivel a kamionsofőrök válláról vehetnénk le komoly súlyt. Jócsajérzékelő-app. Letölti az ember a telóra, csatlakoztatja a fedélzeti rendszerhez, aminek a kameráját használva figyeli az előttünk elhaladó gyalogosokat. Előre megadott paraméterek alapján figyeli, mondjuk a tűsarkúban, miniszoknyában billegő vörös/barna/szőke titkárnőket. Amint érzékel egyet, kiadja az utasítást a légkürtnek, hogy három rövidet pendítsen. Ekkor már csak inteni kell egyet a szájból kirántott fogpiszkálóval. Elmarad a fárasztó stírölés, a felesleges szemmeregetés, csak a lényegre kell figyelni. Ez forgalombiztonsági szempontból komoly vívmány lenne.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
