Nem hittünk benne, de adtunk neki egy esélyt, mert tudományosan hangzott. Az eredmény majdnem mindenkit meglepett…
Korábbi cikkünkben írtunk a HHO generátor beépítéséről és működéséről. A szerkezetet Winkler Tehenébe építettük, ami távolról sem négylábú, hanem négykerekű, tisztességes nevén Toyota 4Runner, V6 benzin.
A választás azért esett az autóra, mert a tulajdonos akkurátusan méri a fogyasztását, így bármi változást észrevesz, akár pozitív, akár negatív irányban. Továbbá a Toyota igen jó állapotú, zavaró körülmény nem nehezíti a tesztet, és a jármű folyamatos használatban van.
A beszereléskor kínosan ügyeltünk a gyártó előírásaira, minden tekintetben, hiszen nem szerettük volna, ha a rossz beszerelés miatt nem működik a rendszer. Mind a lúg sűrűsége, az áram erőssége, a csövezés hossza és a termelt gáz mennyisége előírásszerű volt. A gáz mennyiségét később tudtuk csak megmérni, de a számítások alapján tökéletesnek bizonyult ehhez a lökettérfogatú motorhoz.
A beszerelés előtt számos kontrollmérést végeztünk, mind károsanyag-emisszió vonalon, mind menetteljesítmények tekintetében. Sem az nem megengedhető, ha a károsanyag-emisszió romlik, sem az, ha az autó menetteljesítménye úgy romlik, hogy nem áll arányban a fogyasztás esetleges csökkenésével.
Az mindig nyilvánvaló volt számunkra, hogy zárt rendszerben nem tudjuk megvalósítani az örökmozgót, tehát a bevitt energiát valahol elő kell állítani, esetünkben a generátoron. Nem tekinthető azonban zárt rendszernek a dolog, ha a HHO gáz az égést úgy befolyásolja, módosítja, hogy az égés hatásfoka vagy égéshője változik meg, aminek hatására a motor nagyobb teljesítményt ad le, mint korábban, beleszámolva a generátor megnövekedett terhelését is.
További ígéretek alapján olyan reményeink is voltak, hogy a termelt gáz az égéstérben tisztító hatást is végez, ezért a teszt elején endoszkóppal felvételt készítettünk a dugattyútetőről, benyomva az endoszkóp végét a gyertya furatán.
A beszerelés után a Tehén futotta a szokványos útjait, hangsúlyozottan kértük Winklert, hogy ne most döntsön sebességi világrekordot, ne most menjen Tokodra a bányába terepezni, hanem pont ellenkezőleg, mindent csináljon pontosan úgy, ahogy szokott.
Gázból nem volt hiány
Ezer hozzászólás fölött jár a beépítésről szóló cikk kommentposztja, senkinek nem ajánlom, hogy végigböngéssze. Minden szélsőséges vélemény előjött, de szerencsére akadt olyan olvasó is, aki nem a Nílusba öntött még egy pohár vizet, hanem levelet küldött. Micsoda elfeledett hagyomány. És nem is a véleményének akart hangot adni, hanem felajánlotta a segítségét. Újabb ritka erény.
Sőt, Tamás nem volt rest bejönni a szerkesztőségbe, hogy speciálisan HHO-ra kalibrált mérőműszerével megmérje a generátorunk által termelt gázmennyiséget. Ezzel egészen pontosan tudtuk ellenőrizni, mennyi durranógáz jut a motorba – egy levegőáramhoz kialakított áramlásmérő az eltérő összetételű gáz miatt például fals értéket mutatott volna.
Felpattintottuk a Tehén motorháztetejét, Tamás csatlakoztatta a műszereket, még saját árammérő lakatfogót is hozott, amelyet nem multiméterhez kell csatlakoztatni, így a méréstechnikában kevésbé jártas olvasók vizuális igényeit is ki tudjuk elégíteni.
Ami az eredményt illeti, elégedettek lehettünk. Alapjáraton 25 amperrel percenként 1,4 liter gázt termelt a készülékünk, fordulaton pedig, ahol a Toyota generátora már képes volt több áramot fejleszteni, 38 ampert vett fel a cella, és 2,5 liter durranógázt állított elő. Tamás, aki nagy cellaszakértő, nem túl jó hatásfokúnak véleményezte a HHO generátorunkat, ezzel magyarázható a túlzott, száz kilométerenként kábé egyliteres vízfogyasztásunk is. A motorba juttatott gázmennyiséget viszont bőven elegendőnek ítélte, ami egybecseng az eddig hallott értékekkel, miszerint ezer köbcentinként három-négy deci gáz kell a megfelelő működéshez. Vagyis lehetne kevesebb árammal több gázt termelni, jobb cellafelépítéssel, esetleg impulzusgenerátorral vagy hasonló segédberendezésekkel, de ezzel csak a Toyota generátorát terhelnénk kevésbé, ami nincs óriási hatással a fogyasztásra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
