Sok kicsi egyre megy

Mit teszel, ha illan a turbónyomás?

2012.09.18. 05:38

Van olyan, hogy az autó ereje elmegy, mégsem találja a szerviz a hibát. A második sem. És a harmadik sem. Hát persze, hiszen a márkaszerviz nincs felkészülve hosszadalmas, sok alegységre kiterjedő, aprólékos diagnosztikára. De megoldás azért mindig van.

Úgy versenyeztem a lámpától elstartolva egy Toyota Starlettel, hogy a sofőrje nem is tudott róla, hogy küzdünk - írta egy 2004-es Honda Accord 2,2-es dízel autó tulajdonosa levelében. A konkrét hiba: a gázpedál lenyomását követően másodpercekig nem történik semmi, majd miután úgy – komótosan – ötig elszámolok, érezhető némi hajlandóság az autó részéről a gyorsításra.

Mielőtt hozzákezdenék az eset leírásához, hadd mondjak véleményt erről a motorról. A megítélés szubjektív, fenntartással kezelendő, hisz sem a gépésztechnikus képzettségem, sem a szaktudásom nem hatalmaz fel arra, hogy ítélkezzek, de magánvéleményem van. A Honda saját tervezésű dízelmotorjára viszonylag sokat kellett várni, hogy megjelenjen, de megérte. A tervezés során láthatóan fontos szempont volt a tartósság, mellesleg semmilyen fölösleges elemet nem találni a motortérben. A szerelhetősége a kategóriatársaihoz képest megfelelő, a befecskendező-rendszere pedig a Bosch cégcsoport legjobbja: hozam oldali szabályzású nagynyomású szivattyúval, és mágnestekercses befecskendezőkkel ellátott közös nyomócsöves (common-rail) rendszer. Ha befecskendező és motorirányító rendszerről van szó, szerintem az összes beszállító cég a Bosch-rendszerek után kullog.

A hibatároló lekérdezése nem sok eredményt hozott. A befecskendezőket napokkal azelőtt újították fel a Filep Diesel Centerben. Mivel magam is hozzájuk járok, ha dízelbefecskendezőt újíttatok fel, és eddig nem volt velük gondom, az ő munkájukat kizártam, mint hibalehetőséget. A hiba jellegéből adódóan amúgy is a feltöltőnyomásra, jobban mondva, annak hiányára terelődött a gyanúm. Egy műszerrel megtett próbaút után igazolódott a sejtésem: nagyon nehezen emelkedett a turbónyomás.

Erre a motorra a gyártó változó geometriás turbófeltöltőt szerelt. Ennek lényege, hogy a motorvezérlő menedzsment úgy próbálja az éppen aktuális motorfordulatszámhoz és terhelési értékhez igazítani a szívócsőnyomást, hogy a turbó turbinakerekére eső kipufogógáz áramlását terelőlapokkal szabályozza. Így már kisebb fordulaton is megfelelő a forgatónyomaték. Kézipumpával ellenőriztem a geometriaállító vákuumdobot, de az - látszólag - megfelelően működött. A motorvezérlő elektronika a geometriaállítót és még néhány beavatkozó egységet mágnesszelepeken keresztül vezérli, amelyek egy erre kialakított szivattyúról kapják a rendszervákuumot. Erre a szivattyúra dízelmotoroknál azért van szükség, hogy a fékrásegítő szervodobot ellássák a megfelelő vákuummal, hiszen egy ilyen motornál a szívócsőben nem keletkezik akkora depresszió, mint a benzineseknél. Logikus lépés ilyenkor ellenőrizni, hogy van-e a rendszerben megfelelő vákuum.

A 4. képen látható mínusz 0,95 baros (50 millibar) érték megfelelő.

A western filmekben látunk időnként olyan alakokat, akik percenként kapkodnak hatlövetű Coltjuk után. Valahogy így vagyok én a PicoScope-ommal. Itt van ez az autó már vagy fél órája a műhelyemben, és még nem mértem rajta egy kitöltést vagy áramfelvételt. Következő lépésként a turbófeltöltő szabályzását vizsgáltam meg. Bekötöttem egy T-elágazást a vákuumszabályzó körbe.

Az elosztótól a szabályozott vákuumot bevezettem a Pico WPS 500 X vákuumnyomás-mérő egységbe, így az oszcilloszkóp egyik csatornáján látom, hogy miként alakul a valós vákuumszabályzás. Ezt a kis, tenyérnyi eszközt napi szinten használom, és bár nem volt olcsó – negyedmillió forint – mégis megérte az árát. A további szükséges mért értékek a szabályzó mágnesszelep áramfelvétele és testvezérlése. Meg kell tudni, hogy a vezérlőelektronika egyáltalán akarja-e, hogy növekedjen a turbónyomás, s ez kiolvasható a testvezérlés kitöltési tényezőjének a változtatásából. Erről a motorirányító rendszerekben megszokott vezérlési módról korábban írtam már, és egy hasonlattal próbáltam szemléltetni.

Ordító hibára nem derített fényt a mérés, talán a vezérelt vákuum a vártnál idegesebben reagált, ezért kitakarítottam a mágnesszelepet és az összes vákuumcsövet.

Előfordulhat, hogy nem is a szabályozott rendszerben van a hiba, hanem egy érzékelő pontatlansága miatt a motorvezérlő menedzsment ad hibás utasításokat. Mi sem egyszerűbb, ezt is ellenőrizni kell, ha lehetőség van rá, így elkerülhető egy fölösleges alkatrészcsere.

A töltőnyomás-érzékelő ellenőrzéséhez csatlakoztatni kell a nyomáspumpát a fenti képen látható módon.

A pumpával előidézett nyomást össze kell hasonlítani a vezérlőegységből kiolvasott értékkel. A kettő tökéletesen megegyezik, tehát a töltőnyomás-érzékelő jó.

A kipufogógáz visszavezető (AGR vagy EGR) szelep tisztítása is logikusnak tűnt, bár különösen nagy szennyeződést nem találtam benne. Harmadennyi futásteljesítménynél egy Alfa 159 2,4-es JTD-ből - kis túlzással - vödörszám hordhatjuk a kormot a kukába.

Korszerű dízelautók teljesítményvesztésénél az is megtréfálhatja a szakembert, ha a rendszerből szökik a töltőnyomás. Ezért ilyen esetben ajánlatos nyomáspróbával ellenőrizni a töltőlevegő visszahűtőt (intercoolert) és a hozzá tartozó levegőcsöveket. Hibát itt sem találtam.

Az elvégzett karbantartások és vizsgálatok után mentem egy próbakört. Reménykedtem, hogy nem kell leszerelnem a turbófeltöltőt, mert emelőm még nincs, ehhez a művelethez pedig nem ártana. Arról nem beszélve, hogy ekkor péntek délután volt.

A próbakör eredménye jó is volt, meg nem is. Határozottan javult a helyzet: eddig 2500-as fordulatnál kezdett gyorsítani az autó, most már 2000-nél jelentkezett a nyomaték. Javult a helyzet, de jó nem lett. Hétvégén leszereltem a turbót.

A képen látható, hogy a vákuumdob rudazat segítségével állítja a geometriaszabályzót. Olvastam Stump Bandi turbós cikkét, gondoltam, kipróbálom a Ferrykert. Nekem a brosúrák, szép honlapok nem sokat jelentenek, csak az elvégzett munka minősége számít.

A fenti képen látható a szabályozott geometriás turbó lényege. A már sokat említett vákuumdob a rudazaton keresztül mozgatja a külső gyűrűt, ami belül, a kis karok segítségével állítja egy terelő segítségével, milyen szögben érje a turbinakereket a kipufogógáz. Ha jobban hajtja, a kompresszorkerék nagyobb töltőnyomást állít elő, ha kevésbé, kisebbet. Így tudja a kisebb motorfordulathoz tartozó gyengébb kipufogógáz-áramlás ellenére is felépíteni a megfelelő turbónyomást, ha nincs lekormolódva.

A turbó tisztításával, próbapadi ellenőrzésével gyorsan, és ami még fontosabb, precízen végeztek a Ferrykerben. Viszont volt egy rossz hírük, szerintük ennyi kormolódás nem okozhatott túl nagy teljesítmény-csökkenést. Azt ők nem tudták, hogy némiképp már sikerült javítanom a helyzeten, és már csak nagyjából 500 fordulattal kell lejjebb varázsolnom a forgatónyomaték érezhető megjelenését ahhoz, hogy az ügyfelem a kasszához fáradhasson.

Ennél a műveletnél kötelező cserélni az összes érintett tömítést, ez nem opcionális. Néhány napig eltartott, míg megérkezett, nem is mondanám olcsónak őket. Aki ilyen szintű autót tart, számolnia kell ezzel. Szerencsére az ügyfelemnek ez nem volt gond, mint ahogy az sem, hogy gyári szűrőket rendeltem.

Az olajcserét már minden rizikó nélkül végezhettem, ugyanis a gyártó gondoskodott róla, hogy az autó alját nézve nehogy összekeverjem a motort és a váltót.

Következett a próbaút. A telephelyről kihajtva csörgött a telefonom, az autó gazdája hívott.

- Szia Tibor! Mi újság? Kicsit aggódom...

- Szia! Vagy megtudjuk egy másodperc múlva, hogy jó-e az autó, vagy öt után, hogy nem.

- Ezzel padlóig nyomtam a gázpedált, és az autó nagy örömömre szinte azonnal bepasszírozott az ülésbe.

- Jöhetsz érte.

Bátran kijelenthetem, hogy a vállalkozásomnak nem a kommunikáció a fő erénye. Nem hívogatom telefonon ötpercenként az ügyfeleket, és gyakran az e-mail postafiókomat is hanyagolom, mert valamikor dolgozni is kell. Az ügyfelem hamarosan jött is az autóért, ment vele egy próbakört. Mikor visszajött, láttam rajta, hogy elégedett, főleg annak tükrében, hogy megfordult már máshol is ezzel a hibával. Fizetett, és távozáskor még megjegyezte:

- Igaz, hogy nem lemosva kaptam vissza az autót, de amiért idehoztam, az megoldódott. Kösz szépen!

Egyszer itt, a Totalcaron, egy cikk utáni kommentmezőben olvastam valakinek a hozzászólását: ő bizony elvárja, hogy amíg javítják az autóját, valami csinos hölgy szolgáljon fel neki kávét. Egy ilyen elvárásnak frissen borotválkozva, a legvasaltabb munkásruhámat viselve sem tudnék megfelelni. Olyan viszont volt már, hogy egy frissen megjavított autó gazdája és a felesége segített betolni a műhelybe a következő munkámat. Mi, szervizszolgáltatók nem vagyunk egyformák.

Mint minden hibafeltárásnak - legyen az kudarccal végződő, vagy sikeres, mint ez – ennek is megvolt a tanulsága. Ebben az esetben több apró hiba vezetett egy nagyhoz, az erős teljesítményvesztéshez. Láthattuk, hogy a fedélzeti diagnosztika sem mindig hajlandó felismerni, hogy valami nincs rendben.

Az oldalról ajánljuk

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30