Szerszám Szilveszter - benzinleszívók
Kézzel, szájjal, vagy elemessel? Megmutatjuk! Benzinleszívók
Van, akivel ritkábban, van akivel gyakran előfordul, hogy elfelejt tankolni. Ők ismerik azt a kellemetlen érzést, amikor a dadogó autóval jobbra húzódnak, megvárják az első segítőkész sofőrt, aztán némi fejvakarás mellett elkezdenek gondolkodni, hogyan juttasson üzemanyagot a tankba.
Aztán ott vannak még a nepperek, akik a telepen álló autók között szinte matematikailag lehetetlen egyenletességgel igyekeznek elosztani a rendelkezésre álló üzemanyag-mennyiséget – ők tegező viszonyban állnak a benzinkannával. Mint ahogyan a hobbiautósok is, például Csikós, aki legutóbbi gigant-szopását is házi-tankolással kezdte.
Szóval mindenki ismeri kannácskát.
Kis családja többi tagját azonban kevésbé, így most bemutatjuk őket is.
1. Slag
A legegyszerűbb eszköz, amit a benzin leszívására használhatunk. Készülhet akár a tavalyi, a kutya által furulyává rágott kerti locsolótömlő véletlen épen maradat két méteréből is, vagy megvásárolhatjuk az áttetsző csövet méterre is, párszáz forintért. Utóbbiban látjuk, épp merre jár a benzin, ami nagy előny, ha nem akarunk üzemanyaggal öblögetni. Működése egyszerű, a cső végét belógatjuk a nyálba, megszívjuk, a szabad végét a tartálynál alacsonyabbra helyezzük, és dől a lé.
Elméletben persze, hiszen a gyakorlati megvalósításhoz azért általában néhány sikertelen szívás is hozzátartozik. A szájba jutó benzint feltétlen köpjük ki. Jó tudni ugyanis, hogy alkattól függően egészen kis mennyiségben is mérgező lehet, érzékenyebbeknél akár eszméletvesztést is okozhat. Az orvosok szerint hánytatás ilyenkor ellenjavallt, viszont aktív szén szedése illő. Már persze ha épp van kéznél...
A méret ebben az esetben igen fontos – a vékony csövet könnyebb megszívni, a vastagon viszont gyorsan jön a cucc. Egyszerre a kettő viszont sajnos nem megy.
Előnyei:
- olcsó;
- kis helyen elfér;
- könnyen beszerezhető;
Hátrányai:
- rutin nélkül rendesen meg kell dolgozni vele, míg elindul az üzemanyag;
- a benzines öblögetés szinte elkerülhetetlen, de a nyelés is gyakori;
- szívás után, vagy a tankolás végén könnyen szétpacsálhatjuk vele a kanna környékét;
Ez sem egy túlkomplikált szerszám. A fentitől csupán annyiban különbözik, hogy a cső végében egy durva szűrővel ellátott golyósszelepet találunk. Ezt a végé kell az üzemanyagba tolni, és jól megrángatni. A golyó felfelé mozogva magával szívja az üzemanyagot, lefelé mozogva pedig elzárja annak útját, így a csőben lévő adag nem tud visszafolyni. Ha ezt elég sokáig ismételjük, a lé eljut a csőnek ahhoz a részéhez, ahonnan már a sima slaghoz hasonlóan a közlekedőedények elvén önmagától lejut.
Előnyei:
- nincs szívás;
- relatíve olcsón beszerezhető;
- kis helyen elfér;
Hátrányai:
- kell némi gyakorlat a használatához, első kísérletre nem adja magát, hogyan is kell mozgatni;
- kacifántosabb formájú beöntőcsőbe nem könnyű bejuttatni – ha meg igen, könnyen beszorul;
- itt is könnyen megesik, hogy a csőben maradt benzint szétlocsoljuk a művelet végén;
Valahogy a Fábry Sándor által oly sokszor megénekelt elemes nyalókaforgató képét idézi fel. Bolondbiztos eszköz, két góliát-elem kell bele, és már nyomja is az anyagot. Fix szára miatt nem minden betöltőcsonkba tudjuk bejuttatni, de ahol megtelepszik, ott megindul a hömpöly. Ráadásul fordított esetben, tehát kannából, edényből a tankba töltéskor is kiváló szolgálatot tehet. Az egyetlen, amire figyelni kell, hogy a megfelelő végét a megfelelő lyukba dugjuk.
Előnyei:
- kényelmes, bolondbiztos;
- kicsi az esélye, hogy a környezetet locsoljuk meg benzinnel;
- nincs veszélyes ára, 3000 Ft magasságában beszerezhető
Hátrányai:
- elem nélkül nem megy;
- kanyargós betöltőnyíláson nem tudunk vele behatolni;
...és persze a visszatöltéshez is kell némi technikai segítség. A fentiek mindegyik alkalmas arra, hogy a kannába fejtett üzemanyagot a tankba juttassa, ha azonban épp nincs nálunk egyik sem, és a benzinkútról kellett visszasétálni az autóhoz, még mindig van előttünk néhány opció:
Ma már szinte csak ilyet találunk a kereskedelemben. Fém- és műanyag kannákhoz is jár a betöltő csőr. Házi használatra egyébként bőven elegendő az ötliteres, ennek még mérete is nagyjából kezelhető, kezdő neppereknek pedig ajánlatos a telep felszerelését nyitás előtt húszliteres kannákkal gyarapítani.
Fontos, hogy a műanyag-kannák kupakja és csőre lazán húzva is tisztességesen tömít, nem érdemes tehát felsőtestből beledőlve meghúzni. Így ugyanis törni fog, és akkor aztán lesz szivárgás.
5. Benzinbetöltő tölcsér
Igazi úri huncutság, hiszen csőrös kannánál felesleges, ha meg más edényből tankolunk, egy egyszerű pille-palackból is kiváló tölcsért lehet faragni. Mégis jó szolgálatot tehet hosszú szára, mert a betöltőnyílást lezáró lemez-leffentyűt más eszközökkel nehéz leküzdeni – bár a nyílásba tolt hosszúszárú csavarhúzó csodákra képes. Pár liter, a fedélen felhabzó, majd a földön szétterülő liter árából azonban már megvásárolható.
Bárki szabadon választhat tehát, hogy szájjal, kézzel, vagy elemessel szereti. Kinek-kinek a maga ízlése szerint - azért azt megmutatjuk, Mészáros Dóri hogyan szereti.
Persze a legjobb megoldás, ha az autós időben, és elegendő mennyiséget tankol. Kívánjuk, hogy a 2013-as üzemanyag-árakkal ez senkinek ne legyen probléma.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!