Nulla és százezer között kerestünk megoldást a hóban elakadás ellen, több-kevesebb sikerrel. Kiderült, bénák vagyunk, vagy csak türelmetlenek.
Jókora adag havat kaprunk a nyakunkba így február elején, nem kevesen fogják előkotorni a csomagtartóból az éppen rendelkezésre álló eszközt. Hosszú kocsmaviták szövődnek viszont abból, hogy mivel járunk a legjobban. Kipróbáltuk, ami éppen a kezünk ügyébe került, köztük egy nagyon ígéretes önfelmászó hóláncot.
A legegyszerűbb, legolcsóbb megoldás természetesen a hólánc-spray, ami helyén kezelve a többi eszközhöz képest nem okoz csalódást. Komoly, nagy hóban természetesen csődöt mond, de arra tökéletesen alkalmas, hogy síkos felületen határozottan megnövelje a tapadást.
Kis helyen elfér, gyorsan használható, ám utána természetesen pótolni kell. Egy flakon tartalma nagyjából négy átlagos kerék futófelületére elegendő, tehát két kezelés után cserélnünk kell. Óriási előnye, hogy gond nélkül közlekedhetünk vele aszfalton is, így a problémás szakaszról kijutva nem kell megállnunk.
A spraytől nem sokkal több helyet foglal el a hókarom, vagy gyorssegély, ráadásul ahhoz hasonlóan ez is majdnem kerékmérettől függetlenül használható. Meglehetősen egyszerű és gyors művelet a felszerelése - igaz, csak olyan esetben, ha elférünk a kerékjárati ívben, megfelelő méretű nyílás van a felnin, és a féknyereg sincs túl közel a keréktárcsa belső pereméhez.
Szükségmegoldás, de az esetek többségében elegendő. Normális, kemény burkolaton haladva durván és asszimmetrikusan ráz, tehát meg se próbáljunk vele hómentes úton közlekedni!
A klasszikus hóláncot már bemutattuk, de mint a "hóláncság" origója, nem hiányozhat a sorból. Sok mondanivalónk nincs már róla, talán annyit érdemes megjegyezni, hogy az összes közül meglepő módon ezt tudtuk leggyorsabban felrakni. Váratlan eredmény, bár ehhez valószínűleg hozzájárult némileg az is, hogy néhány le- és felszerelést megejtettünk már az elmúlt években.
Csodafegyverként kölcsönkértünk egy Thule K-Summit hóláncot, ami a hóláncok prémium-kategóriája. Elvileg azt ígéri, hogy némi jelentéktelen szerelgetés után magától felmászik a kerékre. Nos, a használati útmutatóból nem derült ki a turpisság, így aztán egy jó órányi bénázás és ide-oda gurulgatás után sem boldogultunk vele.
Persze nem hagyott nyugodni minket a dolog. Különösen annak fényében, hogy mindent a megadottak szerint csináltunk. Ráadásul előtte-utána megnéztünk egy rakás videót, amely a K-Summitot mutatja felszerelés és működés közben. Gyanús volt egyébként, hogy a "felmászás" valahogy egyikben sem szerepel. Hólánc fel, autó megy egy kicsit, vágás, lánc a helyén.
Több megkérdezett ismerősünk viszont agyba-főbe dícsérte, és megerősítette, hogy bizony, felmegy az magától. Megkérdeztünk hát egy Thule-szakértőt, hol ronthattuk el. Kiderült.
A használati útmutató az utolsó fázisnál csupán annyit mutat, hogy MENJ! Helyesen ez úgy hangzana, hogy MENJ, GYORSAN, SOKAT! A szerkezet ugyanis úgy működik, hogy indulás után 20-30 km/h tempóval haladva a kerék forgása által keltett centrifugális erő kifelé feszíti a láncot, a karmokhoz vezető acélrudak pedig a futófelületre nyomják azt. Így a lánc néhány száz méter alatt a helyére kerül.
Ezért bénáztunk hát, egyszerűen túl lassan, és főleg túl keveset mentünk az autóval. A "tudás" birtokában újra próbáltuk, és hoppá, működik. Erről a próbáról sajnos nem tudtunk értékelhető videót készíteni, de szerencsére helyettünk megtették mások. Itt van például ez a remek E90 330d, türelmetleneknek mondom, hogy a felmászós rész 1:40 körül kezdődik.
Általános tanulság persze a fentiekből nem következik. A spray gyors, olcsó, de csak szükségmegoldás, ahogyan a hókarom is. A normál hólánc költséghatékony, és kis rutinnal gyorsan felszerelhető. A K-Summitot pedig az Armani öltönyben síelni igyekvő, erre anyagiakat áldozni képes rétegnek ajánljuk, bár egy jó kesztyűt azért ők is vigyenek magukkal, a szett ezt nem tartalmazza.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
A Riviérán kezdődött, és Peugeot-val végződött – az 5500 kilométeres próbaköröm naplójaPeugeot 205 1.1 (1993)
Ahogy a steak mellé jól esik valami könnyű, a Bálna mellé is kellett egy falatnyi Peugeot. Megvettem.
- Égéstér
Hogyan tovább az autóiparban?
Szó lesz az Automotive Summit 2025-ről, aminek a célja, hogy párbeszédet indítson a piaci szereplők és a szakmabeliek között.
- Hírek
Az ablakon kilógatva szállította a vasrudakat a rendkívül eszes sofőr, több autóban is kárt okozott
Személyi sérülés valószínűleg nem történt.
- Hírek
Az F1-es Miami Nagydíj legnagyobb kérdései
Működnek a McLaren fejlesztései? Meddig maradhat versenyképes a Williams? Mi lesz a 2026-os motorszabályokkal?
- Hírek
Gigantikus szívás a közlekedés a hosszú hétvégén: balesetek és torlódások mindenfelé
Az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályán is torlódásra lehet számítani. Van, ahol 4 kilométeres a kocsisor.
- Hírek
Trump enyhít az importvámokon, de még korai ünnepelni
A 25 százalékos vám marad, csak kreditrendszerrel enyhítenek rajta.
- Gumidoktor
El se hinnéd mennyit számít 4,5 centi
Ajándékba kaptam egy nyári szettet, de nem teljesen olyan méret, mint a gyári. Mehet?
- Hírek
Eladó Elvis Presley 12,5 méteres, gitár alakú Cadillacje
Most került elő, de rejtély, hogy miként került Franciaországba.
- Hírek
Szolnokon kipróbálta, mit tud a Porsche – a rendőrség egy húsos csekkel válaszolt
Közel ötszáz sofőrt mértek a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei rendőrök. Bemutatjuk a csoport rekorderét.
- Közélet
Szavazz Magyarország legrosszabb megyei útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025.
Húsz vidéki útszakasz jutott a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
660 milliárd forintos spórolásba kezd a Volvo
A svéd-kínai márka is nehéz időszakot él.
- Hírek
A Volkswagen németországi üzemeiben gyárthatnak kínai elektromos autót Európának
A Volkswagennek most nem kellenek azok a gyáregységek, ezért egy kínai márka lecsapna rájuk.
- Tesztek
50 az új 35? Vezettük az elektromos Suzuki Vitarát!
Az elektromos Vitara könnyed, légies és jól vezethető, mint a benzines változatai, de érződik rajta, hoy frissebb, modernebb konstrukció.
- Hírek
Figyelmeztetés érkezett a Volkswagentől a büntetővámok miatt
Az Audi és a Porsche van nagyobb bajban.
- Hírek
Itt az újabb Toyota-terv, most a Google lesz a partner
Két nagyágyú szeretne összefogni.
- Események
A veteránokat felújítjuk, az európai autógyártókat féltjük – a vasárnapi Parkoló Parádé előadásai!
Karotta és Ákos egy kínai autószalon árnyékából, Juhász Dani pedig veterán BMW-k alól meséli el tapasztalait mindannyiunk okulására.
- Vélemény
Magyar filmek ikonikus járművei
A magyar film napja alkalmából összegyűjtöttünk 13+1 klasszikust, amikre autós szemmel is jó szívvel emlékezünk.
- Közélet
Szavazz Budapest legrosszabb útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025
Tíz budapesti útszakasz került a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
Hiánypótló: megérkezett a legerősebb Aston Martin SUV
A jelek szerint a lóerőkből sosem elég.
- Hírek
Hatótávnövelőt fejlesztenek, ami jobb, mint a tölthető hibridek (a gyártó szerint)
A ZF szerint sok vásárlóban még mindig jelen van a hatótáv miatti kétely, amit hatótávnövelőkkel lehetne eloszlatni.
- Hírek
6 milliós, nagy elektromos szedánt mutatott a Nissan
A Nissan az N7-et a Dongfenggel közösen fejlesztette, így sok benne a kínai alkatrész.
- Hírek
700 ezer autót hív vissza a GM motorprobléma miatt
Csak V8-as motorral szerelt autóknál fordulhat elő a probléma, amit gyártási hiba okoz.
- Hírek
Az Üllői úton bizonyították: itt mindenki hülye
Ezért sem ajánlott úgy vezetni, hogy az előttünk levőt követjük.
