K.I.T.T. hallasz? Gyere értem!

2013.05.16. 07:04

Pajti hallasz? Gyere értem, és közben tartsd nyitva az érzékelőidet! A legtöbben valószínűleg egyből rávágják, hogy ezek a szavak csak David Hasselhoff, pontosabban Michael Knight szájából hangozhattak el. És, hogy kihez beszél? Persze, hogy K.I.T.T.-hez, az átlag embernél is sokkal intelligensebb Pontiac Trans Amhez. A Jogért és Igazságért alapítvány megbízásait 1982 és '86 között végezte a világhírű páros, azaz huszonhét év telt el azóta, hogy K.I.T.T. utoljára teljesítette Michael utasításait. Persze, akkor ez csak a képernyőn fordulhatott elő, de hol tart ma a technika? Léteznek-e már igazi K.I.T.T.-ek?

Idén tizedik alkalommal rendezte meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara a Simonyi Konferenciát. A konferencia során évről-évre egyetemisták, cégvezetők, multinacionális cégek magyar munkatársai tartanak előadásokat a jövő villamosmérnöki és informatikai vívmányairól. Így került a meghívottak közé Vékony Attila, az NNG Kft vezető fejlesztője is. Akinek az NNG név nem mondd semmit, annak elárulom, ők fejlesztették ki, az iGOt. A világszerte használt navigációs szoftver, az iGO My way 2006-os bemutatása óta vezető szerephez jutottak az autós navigációk piacán.

Ma már semmi meglepő sincs abban, hogy a grafikus felületet egy hangalapú rendszer egészíti ki, azaz, hogy Bori, Eszter, vagy az ízesen beszélő Isti igyekszik minket a helyes irányba terelni. Az autós navigációk világában ez kifejezetten fontos, hogy minél kevesebbet kelljen a sofőrnek levennie a tekintetét az útról, de a címet még mindig nekünk kell beírnunk az érintőfelületen. Van, ahol folyóírással, van ahol a felkínált virtuális billentyűzeten. Pedig mennyivel könnyebb lenne, ha csak meg kéne mondanunk, hogy hová irányítson minket a szoftver.  Ezzel el is jutottunk az előadás témájához, a beszédfelismerés tudományához, ami létezik, és nincs is olyan távol, mint a Knight Rider sorozat bemutatásakor tűnhetett.

Leírva nagyon egyszerűnek tűnhet a tudomány: belebeszélünk a mikrofonba, a hang byte-okká alakul, a byte-ok írásjelekké, pontosan C++ kódokká változnak, amiket már egyértelműen tud kezelni a szoftver, és azonosítani egy tárolt mintával, mintha csak begépeltük volna. Érdekesség nördöknek: a grafikus felület nem C++ban, hanem Lua Scriptben van.

Más típusú navigációkkal ellentétben van előnye is annak, hogy pont az autós rendszerekre való adoptálás az első számú cél: nincs akkumulátorprobléma, kompaktsági kényszer, és ebből kifolyó kapacitásgond. A könnyebbségeket ezzel ki is végeztük, jöhetnek a nehézségek. A beszédfelismerés egyik legkomolyabb problémája mi magunk vagyunk, azaz, hogy még nem vagyunk felkészülve rá. Ameddig a billentyűzettel és az egérrel konkrét utasításokat adunk, a hangunkkal nem biztos, és ezért félünk is a technikától. A másik nagy problémát az utasítások jelentik, pontosan az utasítások szűkössége.

Két típusú navigációt különböztetünk meg: online és offline. Az online navigációk előnye, hogy a mintákat nem kell az autóban tárolni, és folyamatosan bővíthető a készlet, ilyen például a Google rendszere. Az offline navigációknál behatároltak a lehetőségeink, sőt állandó szoftverfrissítési kényszer alatt állunk, ilyen az iGO. Ez általában úgy működik, hogy a megrendelő hardvergyártó cég megmondja, hogy milyen utasítások közül választhasson a jövőbeni felhasználó. Ezeket mind előre egy hangstúdióban rögzítik. Nagyon fontos az anyanyelv, a kiejtés, és a hangsúly, pontosabban a hangsúlytalanság. Csak egy átlagos menürendszer 150 felvett parancsszóból áll. Ezen kívül még sok mindenre meg kell tanítani a szoftvert, például egy adott parancsszó alternatíváira, a fonetikusan hasonló szavakra való visszakérdezésre, vagy a kulcsszavak keresésére. Ha elmondjuk az úti célunk a rendszernek, a szoftver sorba rendezi a lehetséges címeket, a leginkább egyezőnek találtat előre véve. Ilyenkor jön általában a visszakérdezés, hogy helyes-e az azonosított cím. Ez azért nagyon fontos, mert csak az Egyesült Államokban 4,3 millió választható cím van.

Választ adva a bevezetésben feltett kérdésre, hogy léteznek-e már igazi K.I.T.T.-ek? Egy kis túlzással a válasz igen. Sőt, a felsőkategóriás sorozatgyártásban lévő autók nagyon kis százalékában ugyan, de a navigáció már beszédfelismerő . Ebből azt hihetnénk, hogy megint egy megfizethetetlen úri kiváltságról beszélünk, pedig nem. A szoftveres rész egészen kis ráhatást gyakorol csak a navigációk áraira, hardveresen pedig nincs újdonság a folyamatban.

Akkor miért nincs beszédfelismerés az alsóbb kategóriában? Mert az autógyárak visszatartják. Ennek egyszerű oka van. Egy modellt átlagosan öt évig tartanak a piacon, amit két-három éves méregdrága fejlesztés előz meg, tehát nagyjából nyolc éves csúszásban van az autóipar a napról-napra rohamosan fejlődő informatikai megoldásokhoz képest. Kidobni a kifejlesztett konstrukciót pedig pazarlás lenne.

Nézzük a dolog jó oldalát, mire a családi kompaktokat is elöntik a beszédfelismerő navigációk még okosabbak lesznek a szoftverek, és akár több nyelven is szólhatnak hozzánk. Az iGO beszédfelismerője most még csak angolul ért, de a Volánbusz hangszóróiból ismert Eszter már szorgosan mondja az utasításkészletet a stúdióban.

Az oldalról ajánljuk

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

46 perce
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11