Az utolsó védvonal
Szerszám szombat: csőfogó
A csőfogó az utolsó védvonal a begyógyult izé elleni háborúban. Az utolsó mentsvár, amikor már a szakszerű szerszámok mind cserben hagytak. Amikor kifordult a csavarhúzó, lenyalódott a hatlap, berágódott a csap. Amikor már feladtuk a reményt, hogy épen kibányásszuk az alkatrészt, és nem érdekes, hogy szétgányoljuk, még egyszer utoljára nekifeszülünk, hátha. Ezért kell jónak lennie. Mert néha egy utolsó utáni próbálkozásnál kihúz a nyakig érő szarból.

Persze, van szakszerű felhasználási módja a csőfogónak, például amikor csöveket kell tekerni, de tapasztalataim alapján ez a ritkább eset. Minden szaki szerszámos ládájában ott van, minden autószerelőnél ott figyel a fiókban, még ha sosem állnak csőszerelésnek, akkor is. Aki nem vallja be, az is tekert már ki csavart csőfogóval, noha barbárság. De az élet néha felülírja az illemszabályokat.
A vacak csőfogó egy forintot sem ér. Messziről kerülöm például azt a típust, amit egy csavar fog össze a forgáspontnál, és két fele között egy íves pálya adja át az erőt. Lehet, hogy ebből is gyártanak jó minőségűt, de az én kezemben még sosem volt ilyen. Amelyiknél pontatlan öntvények karistolják egymást, a két fél az összeszorításnál szét akarja feszíteni egymást, kóvályog a két pofa, nem lehet vele rendesen megfogni semmit.

Felépítésénél fogva jobb konstrukció, amelyiknél egy lelapolt csap köti össze a fogó két szárát. Ez szimmetrikusan viszi át az erőt, és már a közepesen jól megmunkált példányokkal is egészen komoly feladatokat meg lehet oldani. A csőfogók Porschéja a fogazott verzió, ez lötyög általában a legkevésbé. Általában meg is látszik az árán.

Mint minden szerszámnál, az ár alapján féloldalasan be lehet lőni a minőséget. Vagyis: ami olcsó, az egészen biztosan hulladék, ami drága, az lehet, hogy jó. Ha kézbe vesszük a fogót, megnézzük a megmunkált felületeket, megmozgatjuk a két szárát, nagyjából meg lehet ítélni, hogy megéri-e a pénzét. Az anyagba persze nem látunk bele, de a látványosan fényesre polírozott silány minőségű öntvényektől inkább óvakodjunk. Lakossági használatra alkalmas csőfogót akár egy-kétezer forinttól lehet már kapni, a közepesen súlyos barkácsoláshoz érdemes e fölött keresgélni.

Már csak azért is megéri minőségi csőfogót venni, mert annak rendszerint lassabban kopik a pofája. Amikor eltompul a recézés, akkor válik igazi gyilkossá a fogó, sokkal könnyebben elcsúszik a szorítani kívánt tárgyon, és bekövetkezik az, amiért nem illik sérülékeny alkatrészhez csőfogóval nyúlni.

Amíg nem hagyott rózsaszín nyomot kifehéredett tenyerünkön egy csőfogó szára, amikor összeszorított foggal próbáltunk teljes testi erőnk mozgósításával megoldani egy makacs problémát, nem tudjuk kellőképpen értékelni a nyelére húzott műanyagot. Előfordul, hogy a fájdalomküszöbünket pont nem érte volna el a húsba hasító fém, ha az amatőrnek tűnő műanyag nyél harmadára osztotta volna el a felületre eső erőt, és mielőtt sziszegve feladtuk volna, megmozdult volna a nyomorult csavar. No meg akkor is hasznos a védőműanyag, ha véletlenül feszültség alatt álló alkatrészt érintünk, és szigetelőként megvéd az áramütéstől, vagy amikor lecsúszik a fogó, és a fogunknak ütjük a szárát.

Amikor fogóval gányolunk, különben is érdemes megszívlelni az örök igazságot: magunktól elfelé nyomjuk a szerszámot, ne magunk felé húzzuk. A csőfogó esetében fontos tudnivaló még, hogy akkor harap rá jól a pofái közé fogott akármire, ha a külső ívén, vagyis a papagáj hátánál nyomjuk, és nem a hasánál szorongatjuk. A szerkezet erőjátékánál fogva ilyenkor a forgatóerővel fokozzuk a szorítóerőt is, ami sokat javít a sikerességi arányon.

Nem véletlenül került szóba a papagáj, népi nevén ugyanis nem ritkán papagájfogónak vagy vízpumpafogónak is hívják a csőfogót. Nekem mindegyik tetszik; bár a vízpumpa tömszelencéjének meghúzása eléggé hajánál előrángatott felhasználásnak tűnik, mégis állítólag innen származik a kifejezés. Lehet, hogy egy mesterember a vízpumpa gányolását szakszerűnek akarta elsütni, ezért nevezte a kezében szikrázó szerszámot vízpumpafogónak.
Alapszabály, hogy fogóval nem oldunk, nem húzunk meg csavart. Ez amatőrizmus, gányolás, roncsolással jár. Hiszen minden csavart a hozzá való kulcshoz, csavarhúzóhoz találták ki, legyen az hatlap fejű, kereszthornyú vagy belső kulcsnyílású. De ki ne került volna még olyan helyzetbe, hogy nem volt más megoldás?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
