Automata vagy kézi váltó kell?

2013.08.27. 12:09

Azért is butaság kijelenteni, hogy az automata váltós autó annak való, aki nem tud váltani, vagy aki nem szereti az autót, mert ma már legalább három fajta, alapvetően különböző automatikus váltóműről beszélhetünk. Az egyik pedig egyenesen a versenysportból jött.

Autó? Mata?

Automata váltó vagy automatikus váltó? Ha nyelvtannácik szeretnénk lenni, akkor automatikus váltómű, vagy automatikus nyomatékváltó a helyes elnevezés. A köznyelv azonban egyszerűsít, az automata váltó terjedt el, így használja majdnem mindenki. Ez persze kicsit sántít, ahogy az egyszerűsítések általában, mert nem az automatát váltjuk, hanem automatikusan vált a váltó. Akárhogy használjuk, legyünk ezzel tisztában.

Megdöbbentő, de az első generációs automata váltó szerkezeti elemeit, a bolygóművet, a szalagféket már a Ford T modell kézi váltójában alkalmazták. Semmi újdonságot nem hozott műszakilag, amikor a németek először alkalmaztak automata váltót hajókban az 1900-as évek legelején. Ez gyakorlatilag pontosan azt tudta, mint 1937-ben a Cadillac és Oldsmobile autókban alkalmazott hidrodinamikus (folyadék) kuplunggal ellátott háromfokozatú automata váltó. Általában ezt tekintik az első autókban alkalmazott automata váltónak, de ezen is folytonos a vita, hiszen egyesek szerint csak 1948-ban, az Oldsmobile alkalmazott igazi, hidraulikus tengelykapcsolós automata váltót, a korábbiak nem voltak teljesen automaták, csak a váltást megkönnyítő szerkezetek.

Az biztos, hogy az 1948-as Oldsmobile váltóval szerkezetileg azonos folyadékkuplungos automata váltót használt mindenki a 2000-es évek elejéig. Természetesen a váltók fejlődtek, az ős-ATF hidraulika folyadék, a Hydromatic folyamatosan fejlődött, a váltó a hagyományosnak tekinthető nyomásvezéslésesből elektronikus vezérléses lett. Voltak próbálkozások sorozatgyártásban más rendszerekkel is, például a DAF 1958-ban megcsinálta a Variomaticot, minden CVT, azaz a folyamatosan változó áttételű váltónak az ősét. Ezt aztán az Audi 2000-ben felkarolta és Multitronic néven ismét piacra dobta az azonos elvű, de természetesen az ős CVT-re csak nyomokban emlékeztető váltót.

A bolygóműves és a CVT váltók mellé a harmadik rendszer a duplakuplungos DCT váltó, amely – köszönhetően a Volkswagen csoport marketing munkájának – szinte mindenki DSG váltóként ismer. A DSG valójában Direkt Schalt Getriebe szavakból áll össze és a VW csoport ilyen váltóit jelölik ezzel.

A duplakuplungos váltó sem a 2000-es években született, hiszen már az ötvenes években használták hadászati célokra, harcjárművekben. A feltalálója a 40-es években egy francia mérnök volt, akitől a Volkswagen megvette a szabadalmat és évtizedekig ült rajta.

1980-as években aztán előrántották a fiókból és a BorgWarner segítségével csináltak egy versenyváltót a Porsche 956-oshoz, az 1982-es Le Mans-i versenyre. Aztán az Audi Quattro Sport S1-be. Figyeljük meg, hogy a duplakuplungos váltó előbb jött a versenysportba, aztán az első sorozatgyártású ilyen váltómű a Golf IV R32-es modellbe volt rendelhető, hatalmas felárért.

A hagyományos, folyadékkuplungos váltó a kényelmet szolgálta, a CVT az egyszerűséget és a kényelmet, a DSG pedig a sportosságot. Ezért is vicces, amikor valaki kijelenti, hogy az automata váltó ilyen, meg olyan, hiszen alapvetően is három fő típusról beszélhetünk. Ha pedig jobban a mélyére nézünk, akkor a szerkezeti megoldásokon belül is eltérő jellegűek tudnak lenni ezek az elektronikusan vezérelt, korszerű váltók.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egyes földrészeken mások az emberek elvárásai az automata váltókkal.

Egy automata váltót tervező és programozó mérnök világított rá, hogy a földrészenkénti elvárások valójában az eltérő történelmi háttér eredménye. Az 50-es évektől az automata váltók Amerikában kezdtek rohamosan elterjedni. Ezek általában három fokozatú egységek voltak, egy nagy lökettérfogatú, nagy nyomatékú motorhoz párosítva. A cél a kényelem volt, a rántás nélküli fokozatváltás és finom elindulás, ezért a folyadékkuplungon nagy szlipet, azaz csúszást engedélyeztek. A motor itt veszett nyomatékot, ami a fogyasztást is növelte, a munkafolyadékot is nyírta, de nem számított. Mindenből volt elég, nyomatékból, benzinből és munkafolyadékból is, lényeg a kényelem.

Az első CVT váltók programozása is úgy történt, hogy a munkafordulat arra az értékre álljon be, ahol a motor jól dolgozik, jó a hatásfoka és nyomatéka. Ez jó volt az amerikaiaknak, hiszen a CVT-vel pörgő motor nem sokban különbözött az ők nagy szlippel működő hagyományos váltóiktól. Ezek a váltók viszont dinamikusabb és takarékosabb autókat eredményeztek, megkedvelték.

Európa azonban más világ. Itt a kiindulás a hagyományos váltós autó volt, ami fokozatváltáskor megszakítja az erőátvitelt, azaz ránt, attól függően, hogy ki milyen ügyesen kezeli a kuplungot. Ha a motor felordít, csúszni kezd a kuplung, az meghibásodás, az európai ember összerezzen, nem szereti. Az első CVT váltók fordulatra állása is ilyen (szlip jellegű) fordulatszám-emelkedést eredményezett, így például az Audi átprogramozta a CVT rendszerű Multitronic váltóit úgy, hogy a váltások, a fordulatszám beállások egy diszkrét fokozat kiosztású váltóra hasonlítsanak, mert az emberek ezt szeretik. Mintha lenne egy piros rózsánk, de olyan festékkel festenénk be, hogy fehérnek látszódjon, mert bár a piros illatosabb, de a fehéret szeretik az emberek.

Egyes gyártók, például a Nissan, aki alkalmaz CVT váltót Európában és Amerikában is, ugyanazt a váltót máshogy programozza fel még azonos motorhoz is. Ezzel a vásárlók kapcsolási igényeit jobban ki tudja elégíteni, az adott váltót jobbnak érzik.

A versenysportban született, onnan az utcai használatra került duplakuplungos automata váltó az, amit az európaiak leginkább szeretnek. Ez durván leegyszerűsítve két darab váltó, két kuplunggal és amíg az egyik hajt, a másik fokozatot vált, majd átkapcsol és akkor a másik cserél fogaskerékpárt. A váltások időpontját sok jel alapján a vezérlőegység dönti el és az erőfolyam megszakadása szinte észrevehetetlen. Akár kevesebb, mint egy tizedmásodperc alatt fokozatot vált. Ennyi idő alatt senki nem tud egy hagyományos váltóval váltani. Ezért is alkalmazták Le Mans-ban először, mert gyorsabb, mint Jacky Ickx vagy Derek Bell.

A Volkswagen csoport 2003-tól annyira nagy számban kezdte értékesíteni a DSG váltóművet Európában, hogy a konkurensek is előálltak a duplakuplungos váltókkal, de nem nevezhették a levédett DSG néven. Bár a BorgWarner kezdte a duplakuplungos váltó gyártását, de ma már sok gyártó gyárt hasonló elvű automata váltót.

Sokak szerint az egyik legjobb a műfajban a Porsche PDK-t (Porsche Doppel Kupplung) is gyártó német ZF. Az elv szinte mindnél azonos, de apróságok, valamint az elektronika és a beavatkozó szervek gyorsasága megteszi a különbséget.

Egy azonban biztos, a kormányról manuálisan is kapcsolható duplakuplungos váltó sokkal gyorsabb a hagyományos manuális váltónál és már az alsóbb szegmensekbe is beférkőzött. Lassan, de biztosan szorítja ki a kézi váltókat, bizonyos modellek és típusok már nagyobb részben értékesítik, mint a kézi váltót. Egyesek szerint a munkafolyadékos, folyadékkuplungos automatát is vissza fogja szorítani, amennyiben a gyártási költsége visszaesik. Mert a költségek miatt még sok szegmensben a bolygóműves, hidrokuplungos automata a nyerő.

Az oldalról ajánljuk

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

3 órája
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35