2014.02.06. 06:04 Módosítva: 2014.02.06. 13:38

Az utóbbi évtizedben elterjedt műanyag fényszóróburákkal együtt megjelent a tökéletesen lemattult fényszóróbura-jelenség is. Különösen érinti ez a probléma a kevésbé ápolt, dédelgetett autókat. Sokan sokféle megoldással próbálkoznak, hogy megint átlátszóvá tegyék a fényszóróikat.

Már írtunk a hagyományos polírozós eljárásról, amikor szakemberhez visszük a lámpást. A műhelyben mechanikai úton tisztítják meg, és polírozzák fényesre az általában polikarbonát burákat. Nincs minden sarkon műhely, meg előfordul, hogy az ember maga szeretné megoldani a problémáit. Vagy csak egyszerűen sajnál/nem tud annyi pénzt kiadni, amennyit egy szakember ezért elkér. Mert vannak, műhelyek, ahol ez a művelet 4-8000 Ft/db.

A napokban érdekes megoldással találkoztam valamelyik netes fórumon. Az a szerző állítása, hogy 30 másodperc alatt újjá lehet varázsolni egy fényszórót. Nix polírozás, nix szerelés, csak mikroszálas törlőruha meg festékhigító kell hozzá. Sokat modelleztem, így nagyjából ismerem a különböző műanyagok és az agresszív oldószerek egymáshoz való viszonyát, ezért egyszerre voltam szkeptikus és bizakodó. Tehát ki kellett próbáljam.

Egy bontóból vettem egy pár Daewoo Matiz meg egy Ducato fényszórót, hogy ne csak egyféle anyagon teszteljünk. A Matiz-lámpák botrányos állapotban voltak, a Ducatóé még a messziről nézve vállalható kategóriába esett. A baj ezekkel a műanyag burákkal az, hogy kívülről (illetve egyes típusoknál belülről is) egy UV-védő lakkréteggel vonják be. Ami idővel, a nap, illetve a fényforrások (különösen a xenon izzók) UV sugárzásának hatására besárgulnak. Azok a burák, amik belülről is megsárgultak, illetve elkezdtek anyagukban repedezni, gyakorlatilag menthetetlenek.

Első lépés a tisztítás volt, majd a kétféle oldószerrel való kezelés. A szimpla nitrohigítóban nem bíztam, ezért vásároltam acetont is, ha valami megoldja a műanyagot, majd ez. Mert az eljárás lényege az lenne, hogy az agresszív oldószer megmarja a műanyag felületét, és mivel jó sok oldószert kenünk fel a burára, a feloldott műanyagot nemcsak megmarja a kemikália, de meg is folyasztja, majd a folyékony oldat szépen kiterül.

A videó tanulsága szerint a dolog működik, de nem tökéletes. Illetve nitróval gyakorlatilag egyáltalán nem működik, tisztább lesz ugyan, de homályos marad.  Az aceton viszont a bura egyenetlenségeit tényleg elsimítja, de sajnos a törlőrongy szálainak nyoma is meglátszik. Ami nagyobb baj, hogy a lakkréteget bár megoldja az aceton, de a műanyagot jobban marja, ezért mire a lakkot letörölnénk, tönkretesszük a burát. Így viszont csúnyán foltos marad ott, ahol még maradt a védőlakkból.

Ha viszont a hagyományos polírozással próbálkozunk, nagyságrendekkel szebb lesz a végeredmény. Még akkor is, ha kézzel csiszolja meg az ember a burát (excenteres csiszológéppel sokkal egyenletesebb felületet kapunk), és csak pár percig polírozzuk egy alapvetően fényezők által használt géppel. Nem tökéletes, de vállalható így is, és ha pár perccel tovább simogatjuk a szivacskoronggal, abszolút hibátlan felületet lehet elérni.

De nincs otthon mindenkinek polírozógépe. Meg polírozó szere sem. Egyelőre úgy tűnik, ha tartós megoldást akarunk, érdemes egy kimondottan erre a feladatra szakosodott műhelybe vinni a fényszórókat. A bontós, akitől a burákat vettem, elmesélte, hogy neki egy vidéki műhely újítja fel a fényszórókat, darabját 1500 forintért, ráadásul új védőlakk-réteggel is ellátja azokat. Ennyiért már tényleg nem biztos, hogy megéri vesződni otthon (igaz, a neten én csak ennél magasabb árakkal találkoztam).

Önöknek van titkos tippjük, házilagosan kivitelezhető megoldásuk?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.