Az olcsó nyári gumi is lehet jó
ADAC nyárigumi-teszt 2017.
A felhők közül épp csak utat törtek maguknak az első tavaszi napsugarak, egy kicsit még korai is lenne a nyári gumik felszereléséről beszélni. A német ADAC tesztje viszont menetrend szerint érkezett, így azok sem késnek le semmiről, akik szeretik alaposan átrágni a kérdést. Az eredmények komoly meglepetéseket is hoztak: neves márkák szerepeltek le, a legjobbak közé pedig egy-egy olcsó abroncs is odafért.
Így teszteltek
Bár a meteorológiai tavasz már beköszöntött, a nyári gumik felszerelése a legenda szerint csak 7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet fölött lesz esedékes. A német ADAC minden évben kétszer végez átfogó tesztet – most a nyári abroncsokat próbálgatták, két méretben. Az egyik szokás szerint a kompakt autókra jellemző 195/65 R15, amelyből 16 mintázatot próbáltak ki. A másik pedig az egyre növekvő hobbiterepjáró-szegmensben elterjedt 215/65 R16 volt – ebből 15 mintázatot teszteltek.
Az ADAC tesztje igen összetett: száraz úton a mindennapos manőverek mellett a határon autózva is nyúzzák a gumikat, nedves úton pedig a felúszást (aquaplaning) is vizsgálják. Zajt a járműben és azon kívül is mérnek, a fogyasztási adatok pedig háromszor két kilométernyi 100 km/órás autózás átlagát tükrözik. Az értékelés során az egyes tényezőket az alábbiak szerint súlyozzák (a nyári gumik esetében):
- száraz aszfalt: 20%
- nedves aszfalt: 40%
- zaj: 10%
- fogyasztás: 10%
- kopás: 20%
195/65 R15 méretű gumik
A kompakt kategória egyik jellemző méretében 16 gyártó abroncsait tesztelte az ADAC, amelyeket egy 7-es Golfra szereltek fel. Ezek közül öt kapta meg a nagyon jó minősítést. Az élen a Pirelli Cinturato P1 Verde végzett 2,1-es osztályzattal (a legjobb a 0,5, a legrosszabb az 5,5), mindössze egy tizeddel megelőzve a Bridgestone Turanza T001-et, a Continental PremiumContact 5-öt és a Goodyear EfficientGrip Performance-t. Jól szerepelt az itthon kevésbé ismert, de már tavaly is kiemelkedő eredménnyel záró Esa-Tecar Spirit 5 HP mintázata is – ez volt a legolcsóbb a maga 50 eurós darabonkénti árával. Általánosságban elmondható, hogy a zöld plecsnihez kiegyensúlyozott teljesítményre volt szükség, ezeknél a gumiknál gyengeséget nem jegyeztek fel a tesztelők.
Hogyan olvassuk a táblázatot?
Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak.
Ha az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll.
A középmezőnyt csoportját tíz mintázat alkotja, és bár egyik mintázat sem hasalt el, azért a GT Radialnál rezgett a léc. Az összértékelés 4-es (elégséges) lett a Champiro FE1 nevű gumijuknál, amit elsősorban a nedves aszfalton mutatott rossz teljesítménynek köszönhet. Szárazon is a leggyengébbek között volt, viszont a legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztást ezzel érték el.
215/65 R16 méretű gumik
A hobbiterepjáróknál gyakori 215/65 R16-os méretben 15 gyártó gumijait vetettek alá a tesztnek. Ezek többsége 98-as terhelési indexszel bír, a 102-es indexű abroncsokat külön jelöli a táblázat. A tesztkerekek Volkswagen Tiguanra kerültek. A Continental és a Dunlop az ADAC indoklása szerint azért hiányzik, mert ők ebben a kategóriában csak régebbi fejlesztésű, illetve terepesebb gumikkal rendelkeznek.
Ebben a méretben már jóval kevesebb volt a nagyon jó minősítésű abroncs. A tesztgyőztes Goodyear EfficientGrip SUV kiegyensúlyozottsága mellett a nedves úton mutatott teljesítményével vívta ki az első helyet, és a 2,1-es osztályzatot. A második helyre 2,5-es összértékeléssel – talán némi meglepetésre – a Cooper Zeon 4XS Sport fért oda, amely a legtöbb területen jól teljesített, csupán a gyorsabb kopást rótták fel neki. A közepes minősítést a mezőny többsége, 11 mintázat azért még kiérdemelte. ezek közül szárazon a Bridgestone Dueler H/P Sport, a Firestone Destination HP és a Pirelli Scorpion Verde XL kiemelkedett – ebben az összevetésben a tesztgyőztest is lenyomták. Nedves aszfalton viszont csak az Uniroyal tudott villantani – ők meg vízen hasaltak el.
Némi meglepetésre a Michelin Latitude Tour HP mintázata az utolsó előtti helyet csípte meg, ezzel még elégségesre teljesített, de nedves úton kimondottan rosszul viselkedett. A teszten mindössze egy gumit buktattak meg az ADAC ítészei: a Yokohama Geolandar SUV a lehető legrosszabb, 5,5-es osztályzatot kapta. Ezt a vizes aszfalton mutatott kirívóan gyenge teljesítménynek tudhatjuk be. Hiába volt a legjobbak közt fogyasztásban és kopásban is – elég egy nagyon rossz részeredmény, az elviszi az egészet.
Mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?
Ebben a körben az ADAC szakemberei nem teszteltek négyévszakos abroncsokat. Legutóbb a téli időszakban vizsgáltak meg hét ilyen mintázatot. Bár ezek a gumik is folyamatosan fejlődnek, összességében még mindig leginkább azoknak jelentenek jó megoldást, akik viszonylag keveset autóznak.
Most akkor melyiket vegyem?
Az ADAC teszteredményeit érdemes összevetni a gumicímkéken szereplő adatokkal. Utóbbiakat ugyanis a gyártók adják meg, így adódhatnak eltérések a tényleges tesztekhez képest. Jó példa erre a SUV-kategóriában szereplő Yokohama gumi, amely „C” jelzéssel az átlagosnál valamivel jobb tapadást ígér vizes útra – miközben a teszten éppen itt vérzett el. Ha ezeket az eredményeket a pénztárcánk nyújtotta lehetőségekkel is összevetjük, akkor nyugodtabban választhatunk.