Az olcsó nyári gumi is lehet jó

ADAC nyárigumi-teszt 2017.

2017.03.16. 06:06

A felhők közül épp csak utat törtek maguknak az első tavaszi napsugarak, egy kicsit még korai is lenne a nyári gumik felszereléséről beszélni. A német ADAC tesztje viszont menetrend szerint érkezett, így azok sem késnek le semmiről, akik szeretik alaposan átrágni a kérdést. Az eredmények komoly meglepetéseket is hoztak: neves márkák szerepeltek le, a legjobbak közé pedig egy-egy olcsó abroncs is odafért.

Így teszteltek

Bár a meteorológiai tavasz már beköszöntött, a nyári gumik felszerelése a legenda szerint csak 7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet fölött lesz esedékes. A német ADAC minden évben kétszer végez átfogó tesztet – most a nyári abroncsokat próbálgatták, két méretben. Az egyik szokás szerint a kompakt autókra jellemző 195/65 R15, amelyből 16 mintázatot próbáltak ki. A másik pedig az egyre növekvő hobbiterepjáró-szegmensben elterjedt 215/65 R16 volt – ebből 15 mintázatot teszteltek.

Az ADAC tesztje igen összetett: száraz úton a mindennapos manőverek mellett a határon autózva is nyúzzák a gumikat, nedves úton pedig a felúszást (aquaplaning) is vizsgálják. Zajt a járműben és azon kívül is mérnek, a fogyasztási adatok pedig háromszor két kilométernyi 100 km/órás autózás átlagát tükrözik. Az értékelés során az egyes tényezőket az alábbiak szerint súlyozzák (a nyári gumik esetében):

  • száraz aszfalt: 20%
  • nedves aszfalt: 40%
  • zaj: 10%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 20%

195/65 R15 méretű gumik

A kompakt kategória egyik jellemző méretében 16 gyártó abroncsait tesztelte az ADAC, amelyeket egy 7-es Golfra szereltek fel. Ezek közül öt kapta meg a nagyon jó minősítést. Az élen a Pirelli Cinturato P1 Verde végzett 2,1-es osztályzattal (a legjobb a 0,5, a legrosszabb az 5,5), mindössze egy tizeddel megelőzve a Bridgestone Turanza T001-et, a Continental PremiumContact 5-öt és a Goodyear EfficientGrip Performance-t. Jól szerepelt az itthon kevésbé ismert, de már tavaly is kiemelkedő eredménnyel záró Esa-Tecar Spirit 5 HP mintázata is – ez volt a legolcsóbb a maga 50 eurós darabonkénti árával. Általánosságban elmondható, hogy a zöld plecsnihez kiegyensúlyozott teljesítményre volt szükség, ezeknél a gumiknál gyengeséget nem jegyeztek fel a tesztelők.

Hogyan olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak.

Ha az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll.

tests sommerreifen-mittelklasse-HU
Fotó: A teljes táblázatért kattintson a képre! ADAC

A középmezőnyt csoportját tíz mintázat alkotja, és bár egyik mintázat sem hasalt el, azért a GT Radialnál rezgett a léc. Az összértékelés 4-es (elégséges) lett a Champiro FE1 nevű gumijuknál, amit elsősorban a nedves aszfalton mutatott rossz teljesítménynek köszönhet. Szárazon is a leggyengébbek között volt, viszont a legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztást ezzel érték el.

215/65 R16 méretű gumik

A hobbiterepjáróknál gyakori 215/65 R16-os méretben 15 gyártó gumijait vetettek alá a tesztnek. Ezek többsége 98-as terhelési indexszel bír, a 102-es indexű abroncsokat külön jelöli a táblázat. A tesztkerekek Volkswagen Tiguanra kerültek. A Continental és a Dunlop az ADAC indoklása szerint azért hiányzik, mert ők ebben a kategóriában csak régebbi fejlesztésű, illetve terepesebb gumikkal rendelkeznek.

A teljes táblázatért kattintson a képre!
A teljes táblázatért kattintson a képre!

Ebben a méretben már jóval kevesebb volt a nagyon jó minősítésű abroncs. A tesztgyőztes Goodyear EfficientGrip SUV kiegyensúlyozottsága mellett a nedves úton mutatott teljesítményével vívta ki az első helyet, és a 2,1-es osztályzatot. A második helyre 2,5-es összértékeléssel – talán némi meglepetésre – a Cooper Zeon 4XS Sport fért oda, amely a legtöbb területen jól teljesített, csupán a gyorsabb kopást rótták fel neki. A közepes minősítést a mezőny többsége, 11 mintázat azért még kiérdemelte. ezek közül szárazon a Bridgestone Dueler H/P Sport, a Firestone Destination HP és a Pirelli Scorpion Verde XL kiemelkedett – ebben az összevetésben a tesztgyőztest is lenyomták. Nedves aszfalton viszont csak az Uniroyal tudott villantani – ők meg vízen hasaltak el.

Némi meglepetésre a Michelin Latitude Tour HP mintázata az utolsó előtti helyet csípte meg, ezzel még elégségesre teljesített, de nedves úton kimondottan rosszul viselkedett. A teszten mindössze egy gumit buktattak meg az ADAC ítészei: a Yokohama Geolandar SUV a lehető legrosszabb, 5,5-es osztályzatot kapta. Ezt a vizes aszfalton mutatott kirívóan gyenge teljesítménynek tudhatjuk be. Hiába volt a legjobbak közt fogyasztásban és kopásban is – elég egy nagyon rossz részeredmény, az elviszi az egészet.

Mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

Ebben a körben az ADAC szakemberei nem teszteltek négyévszakos abroncsokat. Legutóbb a téli időszakban vizsgáltak meg hét ilyen mintázatot. Bár ezek a gumik is folyamatosan fejlődnek, összességében még mindig leginkább azoknak jelentenek jó megoldást, akik viszonylag keveset autóznak.

Most akkor melyiket vegyem?

Az ADAC teszteredményeit érdemes összevetni a gumicímkéken szereplő adatokkal. Utóbbiakat ugyanis a gyártók adják meg, így adódhatnak eltérések a tényleges tesztekhez képest. Jó példa erre a SUV-kategóriában szereplő Yokohama gumi, amely „C” jelzéssel az átlagosnál valamivel jobb tapadást ígér vizes útra – miközben a teszten éppen itt vérzett el. Ha ezeket az eredményeket a pénztárcánk nyújtotta lehetőségekkel is összevetjük, akkor nyugodtabban választhatunk.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40