Még gyártanak navit?!

Teszt: Mio MiVue Drive 50

2017.06.01. 06:54 Módosítva: 2017.06.01. 08:20

Aki azt hitte, az offline navigáció halott, valószínűleg nem vette észre, hogy még mindig van a műszaki áruházakban navis szekció, csak picike. A régről ismert nevek még ott vannak, a Garmin, Tom-Tom, Navon mellett a Mio is küzd még. A Mio Vue Drive például egymaga kivált egy fedélzeti kamerát, egy kihangosítót és még navigál is. Hát nem megér 62-65 ezret?

A szám megemésztéséhez talán segítség, ha kalkulálunk: legyen a kamera 20, a navi harminc, a kihangosító meg tíz, és nagyjából itt is vagyunk, a többi meg annak a felára, hogy mindez egyetlen szivargyújtó-csatlakozót foglal le. Sőt, olyan kiegészítő funkciókat is tud, amit az ilyen készülékek külön nem szoktak. Egészen racionálisnak tűnik a dolog. Íme a videó: a térképen is követhető, hogy a videófelvétel hol készült, milyen sebesség és tengerszint feletti magasság mellett, de még a gyorsulásokat is megnézhetjük.

Mindez nagyon menő, de mire is használnám? Ugye tudjuk, Magyarországon a magánszemélyek fedélzeti kamerázása jogilag ingoványos terület. Bírósági, biztosítási ügyeknél bizonyítékként elfogadhatják a magánautósok felvételeit, de jó tudni: van, hogy a rögzített felvétel akár magunk ellen is fordítható. (Ugyanakkor a fővárosi buszokon teljesen törvényesen dolgoznak a kamerák, rengeteg balesetről szolgáltatva bizonyítékokat.) A rögzített felvételek megosztása  más kérdés, nemigen szabad olvasható rendszámokkal feltölteni a videót a youtube-ra, vagyis az ehhez a cikkhez kapcsolódó tesztvideókon is ki kellett ezeket kockáznunk, plusz a youtube is tömörít valamennyit a képeken – a végeredmény egy picivel mindig jobb, mint ami ebben a cikkben látszik.

Kapcsolódó
Így okoz tömegbalesetet a budapesti autós

Így okoz tömegbalesetet a budapesti autós

Persze a gyalogosok, bringások és motorosok sem jobbak. A busz kamerái mindent rögzítenek, a felvételeket most láthatja először. Okuljon és figyeljen, ha jön a busz!

Egy biztos, eléggé retró dolog egy ilyen navi használata, ha valakinek egy hatévesnél nem régebbi, érintőképernyős mobilja van. Egyrészt a Mio képernyője matt és a fényereje harmatos, másrészt olyan erővel kell böködni, amitől már elszokott az ember: mintha csak át akarnád ütni a display-t. Régen egy ilyen rezisztív kijelzőkhöz adtak böködőpálcikát is. A készülék a klasszikus csippentős-zoomolós-húzogatós világban valódi dinoszaurusz, masszírozós hangerőszabályzással és a szintén plusz-mínuszjeles térképnagyítással.

Ha elvonatkoztatunk az apróságtól, hogy nem 2007, hanem 2017 van, tulajdonképpen kezelhető; a menürendszer magyar, viszonylag logikus, és van benne jó sok opció. Az operációs rendszer a Windows CE, viccesen antik windows-os rendszerhangokkal. Ez önmagában nem lenne baj, de nem szélvészgyors, komótosan, bár nem vészesen lassan történnek a dolgok. A sok funkció közül talán a „behajtani tilos táblák mutatása” tetszett a legjobban, ilyet még nem láttam máshol, bár egy navigáció elvileg amúgy se vigyen be a rossz irányból. Nyilván ennél is ki vagyunk szolgáltatva az offline navigáció legnagyobb hátrányának. Vagyis annak, hogy offline.

Persze a tesztautók navigációi is rendszeresen szolgáltatják az érzést, hogy valami nem úgy van, mint a valóságban. Itt például a szerkesztőség közelében már vagy egy éve megszüntettek egy kis utcácskában a behajtást, a Mio mindenképp itt vitt volna – nem tragédia, de ilyen a Waze-zel vagy a Google Maps-szel nem fordul elő. A lényeg, hogy a fontos, nagy utakat tudja, példaként az „új” (2015 szeptemberi) 445-ös kecskeméti elkerülő utat említeném, ami ugyan idősebb pár hónappal, de azt mondjuk jól ismerte a készülék. A beszédgenerátor kicsit furán beszél, de világos, amit mond, ám esze nincs, így a külföldi neveket is magyarul akarja kimondani. Nekem a McDonalds-ot akarta, képzelhetik.

Útvonaltervezésben azért nem mondanám nagy virtuóznak, az ilyesmit az ember a gyakori útvonalak megterveztetésével teszteli, amilyen például a munkába járás, ami nálam egy Pesterzsébet-Óbuda vonalat jelent. Itt két fontos lehetőség van: a Budai rakpart-Lágymányosi-híd kombó, vagy az Árpád-híd-Hungária körút. A Mio négyféle utat tervez, gyors-gazdaságos-egyszerű-rövid jelszavakkal, de egyikben sem sikerült a Budai rakpartos verzióra rájönnie. Más kérdés, hogy az offline navik is figyelembe szokták venni az adott napszak jellemző forgalmi helyzeteit, a Mio meg belevitt volna a legnagyobb dugóba munkába menet.

Ezeket a kihívásokat ilyen készülék már nem tudja leküzdeni, ráadásnak ott vannak az online navigációk és az olcsó adatforgalom. Igaz, akad szituáció, amikor csakis az navigációs készülék, más néven a PNA a megoldás: aki sokat jár külföldre, és nincs valami jó adatroamingos csomagja, annak előnyös, csakhogy a magas roamingdíjakat hamarosan eltörlik. Marad még az a szitu, ha gyakran olyan vidékeken jár, ahol gyér a mobiltelefon-lefedettség, kénytelen valami ilyesmit venni – nem minden ország olyan lapos, mint egy tányér, megesik a hegyekben az ilyesmi, nálunk sokkal fejlettebb országokban is. Ez tartja életben a navik műfaját, no meg az EU-n kívüli navigálás, de változatlanul az a véleményem, ha már offline, az legyen iGo, mert az sokkal ügyesebb.

Visszetérve a kiegészítő funkcióhoz: a kamera van olyan jó, mint egy minőségi dashcam? Próbaként betettem egy noname, A118 típusú, kétéves kínai fedélzeti kamerát és egy szintén kínai, Elephone Explorer Elite akciókamerát, hogy megnézzük, mire is képes a Mio. Az alapvető probléma, hogy a navigációt nem szoktuk a szélvédő tetejére pattintani, hiszen kezelni is kell. A kamerának nem kedvez ez a helyzet, bár utólag, annyira nem gáz nézőpont, mint hittem. A Mio látószöge is elég nagy (130 fok), viszont veszettül torzít, ám itt csupán dokumentálásról van szó, nem színhűségről, szép arcról, vagy épületfotózásról, ahol a párhuzamosnak párhuzamosnak kell lennie, az egyenesnek meg egyenesnek.

Viszont meglepett, hogy az estéből is kék órát varázsolt a kamera, amely, ha úgy állítjuk be, folyamatosan vesz mindent, 3 vagy 5 perces szeletekre vágva a felvételeket, és ha fogytán a hely, ciklikusan felülírja a régieket, ha nem történt semmi, vagy nem védtük le mi magunk. A történés itt ütközést jelent, ezt gyorsulásszenzor érzékeli, ennek köszönhető az is, hogy a gyári PC-szoftver olyan remekül bemutatja a rossz útminőséget.

A videón olyan erős a HDR-hatás, hogy azt a magyar Facebook legismertebb HDR-lovagja, a mindenre felmászó fotós-mozonyvezető, Rizsavi Tamás is megirigyelhetné. Ám emiatt, na meg a túlzó élesítés miatt a villanyvezetékek, faágak körül fura szellemkép képződik, de itt ugye nem a jó kép a cél, hanem a felismerhető rendszámok rögzítése. Ez nappal megy is, este is elég jók az esélyek erre, bár nem tuti, hogy mindent le lehet olvasni, ha megállítjuk a lejátszást. A két másik kamera este nem nyújt ilyen jó teljesítményt, az akciókamera képe gyakorlatilag használhatatlan, az A118 videóin kevesebb az olvasható rendszám. Viszont nappal mindkettő normálisabb képet ad, a színviláguk is realistább.

A kamera legérdekesebb tudása az autófelismerés és a sávelhagyás-figyelmeztetés. Az ember azt hinné, ugyanazt tudja, amit az autók vészfékező-figyelmeztető rendszerei, de nem. Valójában ez az a funkció, amit legelőször kell kikapcsolni. A szoftver ugyanis random ismer fel autókat, és ezt boldogan jelzi, zavar a navigációban és minden másban. Nem érdekli, hogy parkol, két sávval arrébb van, vagy épp távolodik, tehát semmiképp sem kell fékezni. Tulajdonképpen teljesen véletlenszerűen viselkedik, mondjuk ki: egy kalap hajítófát sem ér. Aki ezért venné meg, nyugodtan spóroljon meg úgy 62-65 ezer forintot.

A kamera üzemeltetése, a HDR-kódolás és a navigálás jobban igénybe veszi a készüléket, mint a szokásos navikat, úgyhogy szinte csak percekre tud eltávolodni az ember a szivargyújtó-csatlakozótól - ha nincs szükség rá, érdemes kilőni a kamerát. Mindezzel együtt sem hiszem, hogy ez a készülék, pláne ennyiért, az évszázad vétele lenne. És nem azért, mert Kínából maximum 120 dollárért, de inkább kevesebbért ígérnek kamerás navikat a különféle webáruházak (+áfa elvileg). Ezek egy része vagy androidos, és csak a Google Maps-et kínálja, vagy a szintén ügyetlen útvonalakat tervező Sygic-ot, a Win CE alapú készülékek még olcsóbbak, de ott a fene se tudja megállapítani, milyen térképet kapunk. A Mio élettertam-frissítést ígér, és ezzel nem lehet versenyezni.

Ugyanakkor azt kell mondjam, a végtelenül elavult oprendszert egyszerűen el kéne már felejteni, a készülék fedélzeti kamerának jobb, mint navigációnak, márpedig ez lenne inkább az alapfunkció. Ám halkan hozzáteszem: van ennél rosszabb gyári navi autóba építve, újonnan, százezrekért, szóval minden relatív.

Amíg a nagyvárosi közlekedésben nem teljesít jól, csak azoknak ajánlható a Mio, akik főleg külföldön használnák egy-egy útra, de ehhez meg nem elég olcsó – amíg élettartam-frissítéssel iGo-s cuccot vagy 20-25 ezerrel olcsóbban is lehet kapni teljesen legálisan, addig nem azt kell nézni, hogy a készülékben van-e kamera vagy nincs. A többire meg ott a Waze, ingyen, és elfut egy ennél olcsóbb telefonon is, jobb képernyővel, gyorsabb útvonaltervezéssel és a TMC-nél százszor hasznosabb, közösségi forgalmi adatokkal.

Az oldalról ajánljuk

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

21 perce
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21