Aki azt hitte, az offline navigáció halott, valószínűleg nem vette észre, hogy még mindig van a műszaki áruházakban navis szekció, csak picike. A régről ismert nevek még ott vannak, a Garmin, Tom-Tom, Navon mellett a Mio is küzd még. A Mio Vue Drive például egymaga kivált egy fedélzeti kamerát, egy kihangosítót és még navigál is. Hát nem megér 62-65 ezret?
A szám megemésztéséhez talán segítség, ha kalkulálunk: legyen a kamera 20, a navi harminc, a kihangosító meg tíz, és nagyjából itt is vagyunk, a többi meg annak a felára, hogy mindez egyetlen szivargyújtó-csatlakozót foglal le. Sőt, olyan kiegészítő funkciókat is tud, amit az ilyen készülékek külön nem szoktak. Egészen racionálisnak tűnik a dolog. Íme a videó: a térképen is követhető, hogy a videófelvétel hol készült, milyen sebesség és tengerszint feletti magasság mellett, de még a gyorsulásokat is megnézhetjük.
Mindez nagyon menő, de mire is használnám? Ugye tudjuk, Magyarországon a magánszemélyek fedélzeti kamerázása jogilag ingoványos terület. Bírósági, biztosítási ügyeknél bizonyítékként elfogadhatják a magánautósok felvételeit, de jó tudni: van, hogy a rögzített felvétel akár magunk ellen is fordítható. (Ugyanakkor a fővárosi buszokon teljesen törvényesen dolgoznak a kamerák, rengeteg balesetről szolgáltatva bizonyítékokat.) A rögzített felvételek megosztása más kérdés, nemigen szabad olvasható rendszámokkal feltölteni a videót a youtube-ra, vagyis az ehhez a cikkhez kapcsolódó tesztvideókon is ki kellett ezeket kockáznunk, plusz a youtube is tömörít valamennyit a képeken – a végeredmény egy picivel mindig jobb, mint ami ebben a cikkben látszik.
Így okoz tömegbalesetet a budapesti autós
Persze a gyalogosok, bringások és motorosok sem jobbak. A busz kamerái mindent rögzítenek, a felvételeket most láthatja először. Okuljon és figyeljen, ha jön a busz!

Egy biztos, eléggé retró dolog egy ilyen navi használata, ha valakinek egy hatévesnél nem régebbi, érintőképernyős mobilja van. Egyrészt a Mio képernyője matt és a fényereje harmatos, másrészt olyan erővel kell böködni, amitől már elszokott az ember: mintha csak át akarnád ütni a display-t. Régen egy ilyen rezisztív kijelzőkhöz adtak böködőpálcikát is. A készülék a klasszikus csippentős-zoomolós-húzogatós világban valódi dinoszaurusz, masszírozós hangerőszabályzással és a szintén plusz-mínuszjeles térképnagyítással.

Ha elvonatkoztatunk az apróságtól, hogy nem 2007, hanem 2017 van, tulajdonképpen kezelhető; a menürendszer magyar, viszonylag logikus, és van benne jó sok opció. Az operációs rendszer a Windows CE, viccesen antik windows-os rendszerhangokkal. Ez önmagában nem lenne baj, de nem szélvészgyors, komótosan, bár nem vészesen lassan történnek a dolgok. A sok funkció közül talán a „behajtani tilos táblák mutatása” tetszett a legjobban, ilyet még nem láttam máshol, bár egy navigáció elvileg amúgy se vigyen be a rossz irányból. Nyilván ennél is ki vagyunk szolgáltatva az offline navigáció legnagyobb hátrányának. Vagyis annak, hogy offline.

Persze a tesztautók navigációi is rendszeresen szolgáltatják az érzést, hogy valami nem úgy van, mint a valóságban. Itt például a szerkesztőség közelében már vagy egy éve megszüntettek egy kis utcácskában a behajtást, a Mio mindenképp itt vitt volna – nem tragédia, de ilyen a Waze-zel vagy a Google Maps-szel nem fordul elő. A lényeg, hogy a fontos, nagy utakat tudja, példaként az „új” (2015 szeptemberi) 445-ös kecskeméti elkerülő utat említeném, ami ugyan idősebb pár hónappal, de azt mondjuk jól ismerte a készülék. A beszédgenerátor kicsit furán beszél, de világos, amit mond, ám esze nincs, így a külföldi neveket is magyarul akarja kimondani. Nekem a McDonalds-ot akarta, képzelhetik.

Útvonaltervezésben azért nem mondanám nagy virtuóznak, az ilyesmit az ember a gyakori útvonalak megterveztetésével teszteli, amilyen például a munkába járás, ami nálam egy Pesterzsébet-Óbuda vonalat jelent. Itt két fontos lehetőség van: a Budai rakpart-Lágymányosi-híd kombó, vagy az Árpád-híd-Hungária körút. A Mio négyféle utat tervez, gyors-gazdaságos-egyszerű-rövid jelszavakkal, de egyikben sem sikerült a Budai rakpartos verzióra rájönnie. Más kérdés, hogy az offline navik is figyelembe szokták venni az adott napszak jellemző forgalmi helyzeteit, a Mio meg belevitt volna a legnagyobb dugóba munkába menet.

Ezeket a kihívásokat ilyen készülék már nem tudja leküzdeni, ráadásnak ott vannak az online navigációk és az olcsó adatforgalom. Igaz, akad szituáció, amikor csakis az navigációs készülék, más néven a PNA a megoldás: aki sokat jár külföldre, és nincs valami jó adatroamingos csomagja, annak előnyös, csakhogy a magas roamingdíjakat hamarosan eltörlik. Marad még az a szitu, ha gyakran olyan vidékeken jár, ahol gyér a mobiltelefon-lefedettség, kénytelen valami ilyesmit venni – nem minden ország olyan lapos, mint egy tányér, megesik a hegyekben az ilyesmi, nálunk sokkal fejlettebb országokban is. Ez tartja életben a navik műfaját, no meg az EU-n kívüli navigálás, de változatlanul az a véleményem, ha már offline, az legyen iGo, mert az sokkal ügyesebb.

Visszetérve a kiegészítő funkcióhoz: a kamera van olyan jó, mint egy minőségi dashcam? Próbaként betettem egy noname, A118 típusú, kétéves kínai fedélzeti kamerát és egy szintén kínai, Elephone Explorer Elite akciókamerát, hogy megnézzük, mire is képes a Mio. Az alapvető probléma, hogy a navigációt nem szoktuk a szélvédő tetejére pattintani, hiszen kezelni is kell. A kamerának nem kedvez ez a helyzet, bár utólag, annyira nem gáz nézőpont, mint hittem. A Mio látószöge is elég nagy (130 fok), viszont veszettül torzít, ám itt csupán dokumentálásról van szó, nem színhűségről, szép arcról, vagy épületfotózásról, ahol a párhuzamosnak párhuzamosnak kell lennie, az egyenesnek meg egyenesnek.
Viszont meglepett, hogy az estéből is kék órát varázsolt a kamera, amely, ha úgy állítjuk be, folyamatosan vesz mindent, 3 vagy 5 perces szeletekre vágva a felvételeket, és ha fogytán a hely, ciklikusan felülírja a régieket, ha nem történt semmi, vagy nem védtük le mi magunk. A történés itt ütközést jelent, ezt gyorsulásszenzor érzékeli, ennek köszönhető az is, hogy a gyári PC-szoftver olyan remekül bemutatja a rossz útminőséget.
A videón olyan erős a HDR-hatás, hogy azt a magyar Facebook legismertebb HDR-lovagja, a mindenre felmászó fotós-mozonyvezető, Rizsavi Tamás is megirigyelhetné. Ám emiatt, na meg a túlzó élesítés miatt a villanyvezetékek, faágak körül fura szellemkép képződik, de itt ugye nem a jó kép a cél, hanem a felismerhető rendszámok rögzítése. Ez nappal megy is, este is elég jók az esélyek erre, bár nem tuti, hogy mindent le lehet olvasni, ha megállítjuk a lejátszást. A két másik kamera este nem nyújt ilyen jó teljesítményt, az akciókamera képe gyakorlatilag használhatatlan, az A118 videóin kevesebb az olvasható rendszám. Viszont nappal mindkettő normálisabb képet ad, a színviláguk is realistább.

A kamera legérdekesebb tudása az autófelismerés és a sávelhagyás-figyelmeztetés. Az ember azt hinné, ugyanazt tudja, amit az autók vészfékező-figyelmeztető rendszerei, de nem. Valójában ez az a funkció, amit legelőször kell kikapcsolni. A szoftver ugyanis random ismer fel autókat, és ezt boldogan jelzi, zavar a navigációban és minden másban. Nem érdekli, hogy parkol, két sávval arrébb van, vagy épp távolodik, tehát semmiképp sem kell fékezni. Tulajdonképpen teljesen véletlenszerűen viselkedik, mondjuk ki: egy kalap hajítófát sem ér. Aki ezért venné meg, nyugodtan spóroljon meg úgy 62-65 ezer forintot.
A kamera üzemeltetése, a HDR-kódolás és a navigálás jobban igénybe veszi a készüléket, mint a szokásos navikat, úgyhogy szinte csak percekre tud eltávolodni az ember a szivargyújtó-csatlakozótól - ha nincs szükség rá, érdemes kilőni a kamerát. Mindezzel együtt sem hiszem, hogy ez a készülék, pláne ennyiért, az évszázad vétele lenne. És nem azért, mert Kínából maximum 120 dollárért, de inkább kevesebbért ígérnek kamerás navikat a különféle webáruházak (+áfa elvileg). Ezek egy része vagy androidos, és csak a Google Maps-et kínálja, vagy a szintén ügyetlen útvonalakat tervező Sygic-ot, a Win CE alapú készülékek még olcsóbbak, de ott a fene se tudja megállapítani, milyen térképet kapunk. A Mio élettertam-frissítést ígér, és ezzel nem lehet versenyezni.

Ugyanakkor azt kell mondjam, a végtelenül elavult oprendszert egyszerűen el kéne már felejteni, a készülék fedélzeti kamerának jobb, mint navigációnak, márpedig ez lenne inkább az alapfunkció. Ám halkan hozzáteszem: van ennél rosszabb gyári navi autóba építve, újonnan, százezrekért, szóval minden relatív.

Amíg a nagyvárosi közlekedésben nem teljesít jól, csak azoknak ajánlható a Mio, akik főleg külföldön használnák egy-egy útra, de ehhez meg nem elég olcsó – amíg élettartam-frissítéssel iGo-s cuccot vagy 20-25 ezerrel olcsóbban is lehet kapni teljesen legálisan, addig nem azt kell nézni, hogy a készülékben van-e kamera vagy nincs. A többire meg ott a Waze, ingyen, és elfut egy ennél olcsóbb telefonon is, jobb képernyővel, gyorsabb útvonaltervezéssel és a TMC-nél százszor hasznosabb, közösségi forgalmi adatokkal.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
