Így mentik meg a felnidet a pusztulástól
Padkázás, szennyeződés, rozsdásodás? Csak néhány a legjellemzőbb felnisérülések közül, melyek javítását hajlamosak vagyunk elhalasztani, pedig az esztétikainak tűnő sérülések később komoly károkat okozhatnak.

Lassan itt az ideje ledobni a nyári gumikat az autóról, és felszerelni a téli szettet, így az abroncsok állapotának ellenőrzése mellett aktuálissá válik a felnik vizsgálata is. Hontvári Attila kollégáival a Szereldmagad műhelye mellett felnifelújítással is foglalkozik.
Az igazság a kopott gumik ügyében
Addig jó egy gumiabroncs, amíg a polcon van, legalábbis a gumis szerint. A tesztek során kiderült, hogy a jó gumi használtan sem rossz, sőt: akár rövidebb lehet vele a fékút.
Attiláék általában klasszikus Mercedesek és BMW-k könnyűfém felnijét újítják fel, de ez nem jelenti, hogy kisebb sérülések javítása gazdasági totálkár. Sőt, apróbb sérüléseket kifejezetten érdemes mihamarabb kijavíttatni. A felniknek alapvetően három komoly ellensége van: a sérülés, a szennyeződés és a nedvesség.
Előbbi tiszta sor: a használat során a rossz utakon könnyen deformálódik a felni alakja, de akár egy-egy ügyetlenebb parkolás során megsérülhet a felni oldalpereme is. Ez enyhébb esetben csupán felületi karcokat jelent, de akár konkrét darabok is leválhatnak a felniről, ami rögtön meg is nyitja az utat a nedvességnek, ezzel láthatatlan, mégis súlyos károkat okozva a felni belső részeiben. De nézzük a különböző eseteket szépen sorjában.
Ütnek a felnik, ráz a kormány
A felnibajok leggyakoribb formája a felütés, amelynek kártékony hatásait a sofőr menet közben is érezheti. Fura zörejek, rezonanciák vezetés közben, amelyeket érezhetünk a kormányon vagy akár a futómű felől is. A felniken lévő hibákat egy géppel, egyengetéssel, centrírozással javítják ki.
A szakember egy állványon krétával jelöli meg a javítási pontokat, majd hidraulikahenger segítségével varázsolja gyári formájúra a felnit. Ezt még megúszhatjuk néhány ezer forintból, persze csak akkor, ha idejében észrevettük a hibát, és a gumiabroncs vagy a futómű nem károsodott. Egy új, olcsóbb kategóriás, 15-16 colos felni 20-25, egy 17-es vagy 18-as már inkább 30-40 ezer forintba kerül darabonként, tehát megérheti a dolog.
Ha már szemmel látható a sérülés
Ez már súlyosabb ügy, semmiképpen sem érdemes halasztani a javítást. A kisebb karcokat bőven elég az időszakos garnitúracserekor megvizsgáltatni, de a szabad szemmel is látható lepattanásokat érdemes mielőtt javíttatni. A megrongálódott peremű felni károsíthatja a gumiabroncsot, így súlyos esetben defektet is okozhat. A kisebb horzsolásokat, felületi problémákat csiszolással, vagy esztergálással javítják, a nagyobbakat előbb hegesztéssel pótolják ki.

A másik közvetlen probléma, amit egy rongálódott felni okoz az maga a tény, hogy a sérülés helyén szabadon áramolhat be a szennyeződés és a nedvesség a felni belsejébe. Ez különösen télen problémás, hiszen így sokszor kívülről láthatatlanul indul meg a felni korrodálódása.
A csúnya sérülések után gyakran újra is kell festeni a felnit. Ezt olcsóbb megoldás esetén a javítás után homokszórással és csiszolással, drágább megoldás esetén vegyszeres festékoldásos módszerrel készítik elő. Utóbbi előnye, hogy nincsen anyagvesztés, a felnin nem tompulnak a gyári motívumok, feliratok. Ezután jöhet az olcsó, ellenállóbb porfestés, más néven szinterezés, vagy a drágább, többrétegű, az autók fényezéséhez hasonló, oldószeres festés. Utóbbi előnye, hogy a választható színek szinte korlátlanok, és azzal az eljárással általában a felni gyári kinézetét is vissza lehet állítani.
Legrosszabb esetben akár meg is repedhet a felni. Erre azért ritkán kerül sor, de fontos tudni, hogy repedés, vagy a felni peremvédőjénél nagyobb mértékű letörések a hatályos törvények szerint már nem javíthatók. Ilyenkor már nincs visszaút, a felni kukába kerül.
Hogyan tároljuk a nem használt könnyűfém felnijeinket?
„Főleg tavaszi csere esetén gyakori hiba, hogy a tulajdonosok tisztítás nélkül rakják el a leszerelt téli kerekeiket, és a tél során rájuk rakódott piszkos, sós lé egészen a következő hideg szezonig roncsol mindent, amit ér. Ha csak annyit tesz a tulajdonos, hogy elrakás előtt nagynyomású mosóval áttakarítja őket, majd hagyja rendesen kiszáradni, már rengeteget tett a felnikért.” – meséli Attila.

Van azonban egy szezontól függetlenül gyakori, főleg sokéves használt autókat érintő szennyeződés, amelynek tisztítását el szokták hanyagolni az autósok. Ez a fékezések során keletkező fékpor-lerakódás, melyet nem tudunk lemosni egy közönséges magasnyomású mosóval. Az autómosókban foszforsav-alapú, speciális oldószerrel távolítják el ezt a fajta szennyeződést.
Ha az évenként kétszer esedékes, téli-nyári gumicserekor a felnik állapotát is leellenőriztetjük, megúszhatjuk a nagyobb költségeket. Az idejében észrevett, apróbb peremdeformálódásokat egyengetéssel általában felninként bőven tízezer forint alatti összegekből megjavítják, de később, ha már festésre és hegesztésre is szükség van, több pénzünk is bánthatja, így érdemes idejében szakemberhez fordulni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Belsőség
340 millió forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
