Így mentik meg a felnidet a pusztulástól
Padkázás, szennyeződés, rozsdásodás? Csak néhány a legjellemzőbb felnisérülések közül, melyek javítását hajlamosak vagyunk elhalasztani, pedig az esztétikainak tűnő sérülések később komoly károkat okozhatnak.
Lassan itt az ideje ledobni a nyári gumikat az autóról, és felszerelni a téli szettet, így az abroncsok állapotának ellenőrzése mellett aktuálissá válik a felnik vizsgálata is. Hontvári Attila kollégáival a Szereldmagad műhelye mellett felnifelújítással is foglalkozik.
Attiláék általában klasszikus Mercedesek és BMW-k könnyűfém felnijét újítják fel, de ez nem jelenti, hogy kisebb sérülések javítása gazdasági totálkár. Sőt, apróbb sérüléseket kifejezetten érdemes mihamarabb kijavíttatni. A felniknek alapvetően három komoly ellensége van: a sérülés, a szennyeződés és a nedvesség.
Előbbi tiszta sor: a használat során a rossz utakon könnyen deformálódik a felni alakja, de akár egy-egy ügyetlenebb parkolás során megsérülhet a felni oldalpereme is. Ez enyhébb esetben csupán felületi karcokat jelent, de akár konkrét darabok is leválhatnak a felniről, ami rögtön meg is nyitja az utat a nedvességnek, ezzel láthatatlan, mégis súlyos károkat okozva a felni belső részeiben. De nézzük a különböző eseteket szépen sorjában.
Ütnek a felnik, ráz a kormány
A felnibajok leggyakoribb formája a felütés, amelynek kártékony hatásait a sofőr menet közben is érezheti. Fura zörejek, rezonanciák vezetés közben, amelyeket érezhetünk a kormányon vagy akár a futómű felől is. A felniken lévő hibákat egy géppel, egyengetéssel, centrírozással javítják ki.
A szakember egy állványon krétával jelöli meg a javítási pontokat, majd hidraulikahenger segítségével varázsolja gyári formájúra a felnit. Ezt még megúszhatjuk néhány ezer forintból, persze csak akkor, ha idejében észrevettük a hibát, és a gumiabroncs vagy a futómű nem károsodott. Egy új, olcsóbb kategóriás, 15-16 colos felni 20-25, egy 17-es vagy 18-as már inkább 30-40 ezer forintba kerül darabonként, tehát megérheti a dolog.
Ha már szemmel látható a sérülés
Ez már súlyosabb ügy, semmiképpen sem érdemes halasztani a javítást. A kisebb karcokat bőven elég az időszakos garnitúracserekor megvizsgáltatni, de a szabad szemmel is látható lepattanásokat érdemes mielőtt javíttatni. A megrongálódott peremű felni károsíthatja a gumiabroncsot, így súlyos esetben defektet is okozhat. A kisebb horzsolásokat, felületi problémákat csiszolással, vagy esztergálással javítják, a nagyobbakat előbb hegesztéssel pótolják ki.
A másik közvetlen probléma, amit egy rongálódott felni okoz az maga a tény, hogy a sérülés helyén szabadon áramolhat be a szennyeződés és a nedvesség a felni belsejébe. Ez különösen télen problémás, hiszen így sokszor kívülről láthatatlanul indul meg a felni korrodálódása.
A csúnya sérülések után gyakran újra is kell festeni a felnit. Ezt olcsóbb megoldás esetén a javítás után homokszórással és csiszolással, drágább megoldás esetén vegyszeres festékoldásos módszerrel készítik elő. Utóbbi előnye, hogy nincsen anyagvesztés, a felnin nem tompulnak a gyári motívumok, feliratok. Ezután jöhet az olcsó, ellenállóbb porfestés, más néven szinterezés, vagy a drágább, többrétegű, az autók fényezéséhez hasonló, oldószeres festés. Utóbbi előnye, hogy a választható színek szinte korlátlanok, és azzal az eljárással általában a felni gyári kinézetét is vissza lehet állítani.
Legrosszabb esetben akár meg is repedhet a felni. Erre azért ritkán kerül sor, de fontos tudni, hogy repedés, vagy a felni peremvédőjénél nagyobb mértékű letörések a hatályos törvények szerint már nem javíthatók. Ilyenkor már nincs visszaút, a felni kukába kerül.
Hogyan tároljuk a nem használt könnyűfém felnijeinket?
„Főleg tavaszi csere esetén gyakori hiba, hogy a tulajdonosok tisztítás nélkül rakják el a leszerelt téli kerekeiket, és a tél során rájuk rakódott piszkos, sós lé egészen a következő hideg szezonig roncsol mindent, amit ér. Ha csak annyit tesz a tulajdonos, hogy elrakás előtt nagynyomású mosóval áttakarítja őket, majd hagyja rendesen kiszáradni, már rengeteget tett a felnikért.” – meséli Attila.
Van azonban egy szezontól függetlenül gyakori, főleg sokéves használt autókat érintő szennyeződés, amelynek tisztítását el szokták hanyagolni az autósok. Ez a fékezések során keletkező fékpor-lerakódás, melyet nem tudunk lemosni egy közönséges magasnyomású mosóval. Az autómosókban foszforsav-alapú, speciális oldószerrel távolítják el ezt a fajta szennyeződést.
Ha az évenként kétszer esedékes, téli-nyári gumicserekor a felnik állapotát is leellenőriztetjük, megúszhatjuk a nagyobb költségeket. Az idejében észrevett, apróbb peremdeformálódásokat egyengetéssel általában felninként bőven tízezer forint alatti összegekből megjavítják, de később, ha már festésre és hegesztésre is szükség van, több pénzünk is bánthatja, így érdemes idejében szakemberhez fordulni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.