Amikor kevés az 575 lóerő

Totalcar Erőmérő: BMW M5 F10 Competition Package – 2014.

2018.02.23. 06:09

Közkedvelt a Totalcar Erőmérő sorozata, dolgozik a profi, hitelesített mérőpad és megdolgoznak az autók is az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit. Ezúttal egy olyan típus kerül fel a mérőpadra, amelynél erősebbet eddig még nem láttunk a görgőkön. A jelentkezést lezártuk, de a sorozat minden pénteken folytatódik.

Ilyen az, amikor egy történelmi autómárka mindent belead, amit szériában gyártott utcai autóban el tudunk képzelni. Az 5-ös sorozat csúcskivitele az M5, és akinek ez is kevés, az vásárolja a mai Erőmérőben szereplő Competition Package-kivitelt. Azoknak készült, akik gyakrabban látogatják a pályanapokat, esetleg a sportosnál is sportosabban vezetnek, vagy egyszerűen csak a legjobbat akarják.

A nyolchengeres motor ezúttal nem 560, hanem egy másik motorvezérlő program miatt 575 lóerős, és az autó futóműve is számos módosítást kapott. Más hangolásúak a rugók, a lengéscsillapítók, 20%-kal feszesebbek a kanyarstabilizátorok, sok apróság, amely a jobb köridőt szolgálja.

Nem meglepetés, hogy a motor sem hétköznapi konstrukció. El tudjuk képzelni, amikor a BMW M GmbH-nál, - ahol az M betű a motorsportból jön, - ötletbörzét tartanak, hogy milyen legyen az új motor. Legyen nagy hengerűrtartalmú V8-as, hogy alul is meginduljon. Legyen turbós, hogy brutális legyen a teljesítménye és nyomatéka. Forogjon 6000 fölé, hogy ne fogyjon el hamar minden fokozatban. Tegyünk mellé egy hétfokozatú sport automatát. És így tovább.

Ezek azonban csak a főbb jellemzők. Akárhová nézünk a motoron, mindenhol különlegességeket találunk. A V8-as hengersoronként kapott egy-egy turbófeltöltőt, a töltőlevegőt vizes hűtővel hűtik vissza, amiből természetesen kettő is van. A turbókat úgy hajtják meg a kipufogógázokkal, hogy a legnagyobb dinamikával, a legkisebb késedelemmel induljanak, ne legyen turbólyuk. Ehhez gyújtási időben két-két távol eső hengert használnak, hogy a gázlengések ne fékezzék a turbinakereket.

A Valvetronic-szelepvezérlés változó idejű, ráadásul a szelepnyitás mélysége is változik. Ezzel még nem is lenne különleges, de a szelepnyitás mértékét egészen nullára tudják csökkenteni az elektromechanikus szerkezettel, így a szelepnyitás szabályozása feleslegessé teszi a hagyományos fojtószelep használatát. Az M5-ösben szereplő, S63B44 motor esetében inkább teljesítményre hangolták a rendszert, de a motor teljesítményéhez mérten a fogyasztás is bravúros.

A mérésre jelentkezett M5-ösön egy Race Chip powerbox is volt, amely a leírása szerint további száz lóerőt ad a szériában sem gyenge motornak. A mérés előkészítése sem volt mindennapi, a mérőpadnak nem probléma akár az 1000 lóerős autó mérése sem, de a gumiabroncsoknak, a tapadásnak ez komoly kihívás. A csomagtartóba körülbelül száz kiló plusz súly került, a hátsó ülésre pedig hárman ültek, további mázsákkal javítva a hajtott kerekek esélyeit a tapadásra.

A mérést úgy kellett elvégezni, hogy a hirtelen felépülő forgatónyomaték ne forgassa el a kerekeket a görgőkön, de az autó ne érje el a 250 km/h-t, mert ekkor az elektronika leszabályoz, a mérés megszakad. Hetedik fokozatban nem tudtunk mérni, mert nagyon hamar elérnénk az M5 korlátozott végsebességét, ezért alacsonyabb fokozatban kell próbálkoznunk, ám ott az áttétel miatt elforgathatta a kereket a BMW, ráadásul a mérés nagyon hamar lefutna, nem lenne pontos.

Már az első próbamérésnél kiderült, hogy most olyasminek vagyunk a tanúi, ami még soha nem fordult elő az Erőmérő történetében. Az M5 drámai módon nekifeszült a mérőpadnak, a V8-as és a kipufogó dobhártyaszaggatóan ordított, a görgők síró hangját is elnyomta.

Remegett a levegő és a mérőteremben és a kezdeti 15-17 fok után hamar nyári meleget varázsolt a sokszáz lóerő. Az autó feneke egyébként is ült a terhelés miatt, de most még jobban megült, mintha egy ragadozó izmai feszülnének sprint közben. Közben a kipufogó hangja leírhatatlanná vált, mélyen és hangosan ordított.

Pár előzetes próba után a negyedik fokozatot találtuk jónak, mert ebben az autó már nem ütközik az elektronikus végsebességhatárolóba, azonban sajnos nem tudtuk úgy terhelni a hátulját, hogy amikor kezdett a töltőnyomás felépülni, ne csússzanak meg a kerekek a görgőn és ne jelezzen hibát azonnal a mérőpad.

Az ötödik sebességi fokozat már jó lett volna, nem forgott el a kerék, azonban az M5 6275-ös fordulaton elérte a végsebességét. Ebben a fokozatban tudtuk a legnagyobb teljesítményt mérni, de még ez is a valós érték alatt maradt. Hogy mi történt ezután, az kiderül az Erőmérő mai epizódjából.

Ha szeretitek a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert rengeteg érdekes autó következik még.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

1 órája
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52