Amikor a BMW sem akar keresztbe menni a havon

2018.02.27. 06:09 Módosítva: 2018.02.27. 07:01

Kevéssé köztudott, hogy a Continental teljes termelésének csak harmadát teszi ki a gumiabroncs, javarészt biztonsági berendezéseket, járműdinamikai rendszereket fejleszt és gyárt. Ezeket mutatták be téli körülmények között, a Sarkkör közelében.

Arvidsjaurt nevezhetjük az európai járműgyártás téli tesztközpontjának. A svéd Lappföld mindössze 4500 lakosú kisvárosában télen reggelente -30 foknál is hidegebb van, nappal is -10 alatt marad a hőmérséklet. A 80-as években a Continental épített itt tesztközpontot, elsősorban téli gumik tesztelésére. Ma már a gumik mellett a járműdinamikai rendszerek, menetdinamikai szabályzók, és újabban önvezető járművek téli körülmények közötti tesztelésére használják.

Több európai járműgyártó bérli a létesítményt a saját gyártmányai próbáihoz. A 40 ezer négyzetméteres befagyott tó, és a több mint 140 ezer négyzetméteres simított havas területen tizenkét pályakarbantartó gép dolgozik. A téli tesztidőszakban körülbelül 2000 garnitúra gumit tesztelnek, nyolc speciális pálya áll rendelkezésre a rugalmasan kialakítható nyomvonalak mellett. A Continental a Vision Zero program elhivatott szereplője, az utóbbi időben ezért is egyre gyakrabban tűnnek fel ABS-t, ESC-t és egyéb biztonsági menetdinamikai szabályzókat tesztelő autók.

A Vision Zero program- az élet pénzben nem kifejezhető

A Vision Zero biztonsági program Svédországból indult a 90-es évek végén. Alapeszme: elfogadhatatlan, hogy emberek haljanak, vagy sérüljenek meg közlekedés közben. Később bővítették a svéd parlament által is elfogadott koncepciót, és a célt 1997-ben úgy határozták meg, hogy nulla baleset, nulla sérülés, nulla haláleset az utakon, minden fejlesztésnek ebbe az irányba kell mutatni, és 2020-ra el kell érni a célt.

Ennek megfelelően kell az úthálózatot kialakítani, több biztonságos, elválasztott irányú főutat kell építeni, valamint a járműveket úgy kialakítani, hogy az aktív és passzív biztonsági berendezések is segítsék a vezetőt a cél megvalósításában. Ennek folyományaként értékeli, illetve pontozza le az NCAP (New Car Assessment Program - újautó-értékelő program) biztonsági szempontból az autót, amelyben nincs holttér figyelő, sávelhagyás-figyelmeztető és vészfékasszisztens. A Vision Zero program komplex, több dologra kiterjedő sorozat, amelyben fő elem a járművek aktív biztonsága. Ebben az iparágban az egyik piacvezető a Continental.

A reggeli -36 nem vicces, a szobából kihozott félliteres ásványvíz 15 perc alatt keményre fagy, kesztyű nélkül tíz perc fotózás után a körmünk alatt fáj, az ujjbegyünkkel már nem érzünk. Nem vigasztalt az sem, hogy az erős napsütés miatt hamar felkúszik a hőmérséklet -25 C közelébe, amikor elkezdjük a tesztelést a gumik alatt hangosan nyikorgó havon.

Három fő részre osztja a napot a Continental, az első a menetdinamikai szabályzórendszerek (ESC és kipörgésgátló) és az ABS működése, a második az önvezető autó biztonsága téli körülmények között, a harmadik az új fejlesztésű téli abroncsok tesztelése, objektív és szubjektív összehasonlítása különböző járműveken.

A menetdinamikai szabályzók csoportjába azok a segédberendezések tartoznak, amelyek a jármű mozgását úgy szabályozzák, korlátozzák vagy segítik, hogy a vezető akaratának megfelelően mozogjon. Az egyik ilyen berendezés az ESC, a menetstabilizáló rendszer, vagy elektronikus stabilitáskontroll (máshol ESP, DSC, VDC). Az összetett rendszer különböző szenzorokkal figyeli a jármű mozgását, a gyorsulásokat, a kormányszöget, és a fékeket akár kerekenként külön működtetve a jármű stabilitásának és iránytartásának megtartására törekszik. A rendszert a Continental kiegészítette egy munkanéven side slip controlnak nevezett rendszerrel, amely a jármű hossztengelye és a haladási iránya közötti szögeltérést érzékeli és avatkozik be a szög nullára csökkentésével. A beavatkozás a fékek differenciált és megfelelő működtetésével történik, hasonlóan az ESC-hez.

A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a havas pályán egy piros Ford Mustang GT-t kellett átfűznünk egy szlalomon a kombinált rendszerrel, majd a kikapcsolt side slip controllal, de bekapcsolt ESC-vel. A különbség nem a nehezen érzékelhető kategória, a kezdeti "minden bekapcsolt" állapot 70 km/órás sima szlalomja után csak ESC-vel 60-nál már keresztben driftelve tekertem csapágyasra a kormányt, 65-nél pedig elvesztettem a játékot, letaroltam két bóját. A közel 10 km/órás különbség nagyon sok, a side slip control nagyon finoman, szinte észrevehetetlenül tartotta az autót egyenesben. Érdekes módon még a kormányzásra is jobban reagált a Mustang, amelynek magyarázata egyszerű: a side slip control is nézi a kormányszöget, és ennek megfelelően avatkozik be.

Az önvezető autók témaköre nagyon megosztja az autós társadalmat. Az autonóm járművek még jogilag is részben tisztázatlan közegben mozognak, azonban a biztonság szempontjából a közeljövőben objektíven értékelve is kevesebb hibával (balesettel) tudnak majd közlekedni, mint humán vezérlésű társaik.

A biztonság egyik alappillére az útfelület felmérése, a megfelelő sebesség megválasztása. A Continental szisztémája a jármű kamerarendszerével, a kerék előtt pásztázó lézernyaláb és a kerekek esetleges szlipje segítségével pontos képet ad a járműnek az útfelület minőségéről, és a korábban programozott értékeknek megfelelően választ sebességet. Szintén nem utópia a mért és meghatározott adatok a többi közlekedő számára történő továbbadása, az úton haladó többi autó tájékoztatása. Sokat elmond a cég körültekintéséről és precizitásáról, hogy az ilyen jellegű adattovábbítások, adattárolások és jelfeldolgozások kiberbiztonságával a Continental külön osztálya foglalkozik. Foglalkoznak az adatfelhők hekkelhetőségével, az adatok megváltoztathatóságával, biztonsági kódolásával.

Két autót próbálhattunk ki, egy Mercedes S osztályt, amely a másodperc tört része alatt határozta meg a kerekek alatt futó útfelület várható súrlódási együtthatóját, és hiba nélkül írta ki a belső kijelzőre, hogy hó, jég, nedves vagy száraz úttesten haladunk. Meghatározta azt a szenzort is, amelytől az adatot kapta.

A második autó egy zárt, havas és csúszós pályán teljesen magától, önvezető módban végigmenő Passat volt. Az autó a méteres hófalak között 40 centiméteres pontossággal követte az előre beprogramozott útvonalat egy növelt pontosságú GPS adatai alapján. A rendszer még kezdeti fázisban van, a 40 cm-es pontosság elfogadhatatlan, mégis megdöbbentő volt, ahogy a Passat hóban, csúszáshatáron körözött elengedett kormánnyal. A rendszer egyelőre GPS-alapú, előreprogramozást igényel, de kamerákkal és radarokkal könnyen bővíthető, pontosabbá és biztonságossá tehető.

A gumiabroncs biztosítja a kapcsolatot a jármű és az út között, nagyon sok paraméter múlik rajta, közvetlen biztonságot befolyásoló egység. Legyen az önvezető jármű, vagy a ma autója a megfelelő gumiabroncs alapjaiban határozza meg a viselkedését, a stabilitását. Két új fejlesztést mutattak be, az egyik a középkategóriás autókra való, legújabb Conti VikingContact 7 gumiabroncs, a másik a kimondottan sportos, nagy teljesítményű autókra fejlesztett Continental WinterContact TS 860 S.

Talán megérezte az előadó, hogy az önvezető autó és a hozzá kapcsolódó rendszerek nem dobogtatták meg a konzervatív autós újságírók szívét, ezért egy felütéssel kezdte: mi itt a Continentalnál nem gondoljuk, hogy a sportkocsikat télen a garázsban kell tárolni. A legújabb fejlesztések és különleges gyártási technológiák segítségével tudunk olyan gumiabroncsot gyártani, amely a sportos autók által támasztott követelményeknek is megfelel.

A TS 860 S bevezetőjére többen riadtan ébredtek fel a félálomból. A különleges mintázat, a kicsi, de egymáshoz az oldalukon is kapaszkodó mintablokkok, a hiányzó hosszirányú csatornák a korszerű mintázat jellemzői lesznek. A különleges kialakítású mintázat elkészítéséhez 3D fémnyomtatóval készítettek sablonokat, mert préseléssel nem készíthető ilyen jellegű, többdimenziós alakító fém forma.

A teszt során minden hajtáselrendezésű autóval kipróbálhattuk a TS 860 S-t, nyilván az Audi S4 Quattro volt a legmeggyőzőbb, azonban a kedvenc egyértelműen a a BMW 440i volt, általában kikapcsolt elektronikákkal, minden kanyarban keresztben. Az elsőkerekes Mini Countryman S néha árván maradt, mert a sofőr inkább a melegedőt választotta, ahol az S4-re vagy a BMW-re várakozott.

Kapcsolódó
Akár ronda is lehetne

Akár ronda is lehetne

Az új kedvenc BMW, de magamnak sem tudnám bedumálni, hogy szükségem van rá.

Ez volt az a pont, ahol többen szerettek volna kicsit csúszósabb gumit tenni a BMW-re, és nem mindenki értékelte a jól tapadó, az Audi Quattrót szinte sínautóvá változtató, jövőre megjelenő, új fejlesztésű gumit. De ezek az autós újságírók mindig is ilyen felelőtlenek voltak.

Az oldalról ajánljuk

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

5 órája
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38