Amikor a BMW sem akar keresztbe menni a havon

2018.02.27. 06:09 Módosítva: 2018.02.27. 07:01

Kevéssé köztudott, hogy a Continental teljes termelésének csak harmadát teszi ki a gumiabroncs, javarészt biztonsági berendezéseket, járműdinamikai rendszereket fejleszt és gyárt. Ezeket mutatták be téli körülmények között, a Sarkkör közelében.

Arvidsjaurt nevezhetjük az európai járműgyártás téli tesztközpontjának. A svéd Lappföld mindössze 4500 lakosú kisvárosában télen reggelente -30 foknál is hidegebb van, nappal is -10 alatt marad a hőmérséklet. A 80-as években a Continental épített itt tesztközpontot, elsősorban téli gumik tesztelésére. Ma már a gumik mellett a járműdinamikai rendszerek, menetdinamikai szabályzók, és újabban önvezető járművek téli körülmények közötti tesztelésére használják.

Több európai járműgyártó bérli a létesítményt a saját gyártmányai próbáihoz. A 40 ezer négyzetméteres befagyott tó, és a több mint 140 ezer négyzetméteres simított havas területen tizenkét pályakarbantartó gép dolgozik. A téli tesztidőszakban körülbelül 2000 garnitúra gumit tesztelnek, nyolc speciális pálya áll rendelkezésre a rugalmasan kialakítható nyomvonalak mellett. A Continental a Vision Zero program elhivatott szereplője, az utóbbi időben ezért is egyre gyakrabban tűnnek fel ABS-t, ESC-t és egyéb biztonsági menetdinamikai szabályzókat tesztelő autók.

A Vision Zero program- az élet pénzben nem kifejezhető

A Vision Zero biztonsági program Svédországból indult a 90-es évek végén. Alapeszme: elfogadhatatlan, hogy emberek haljanak, vagy sérüljenek meg közlekedés közben. Később bővítették a svéd parlament által is elfogadott koncepciót, és a célt 1997-ben úgy határozták meg, hogy nulla baleset, nulla sérülés, nulla haláleset az utakon, minden fejlesztésnek ebbe az irányba kell mutatni, és 2020-ra el kell érni a célt.

Ennek megfelelően kell az úthálózatot kialakítani, több biztonságos, elválasztott irányú főutat kell építeni, valamint a járműveket úgy kialakítani, hogy az aktív és passzív biztonsági berendezések is segítsék a vezetőt a cél megvalósításában. Ennek folyományaként értékeli, illetve pontozza le az NCAP (New Car Assessment Program - újautó-értékelő program) biztonsági szempontból az autót, amelyben nincs holttér figyelő, sávelhagyás-figyelmeztető és vészfékasszisztens. A Vision Zero program komplex, több dologra kiterjedő sorozat, amelyben fő elem a járművek aktív biztonsága. Ebben az iparágban az egyik piacvezető a Continental.

A reggeli -36 nem vicces, a szobából kihozott félliteres ásványvíz 15 perc alatt keményre fagy, kesztyű nélkül tíz perc fotózás után a körmünk alatt fáj, az ujjbegyünkkel már nem érzünk. Nem vigasztalt az sem, hogy az erős napsütés miatt hamar felkúszik a hőmérséklet -25 C közelébe, amikor elkezdjük a tesztelést a gumik alatt hangosan nyikorgó havon.

Három fő részre osztja a napot a Continental, az első a menetdinamikai szabályzórendszerek (ESC és kipörgésgátló) és az ABS működése, a második az önvezető autó biztonsága téli körülmények között, a harmadik az új fejlesztésű téli abroncsok tesztelése, objektív és szubjektív összehasonlítása különböző járműveken.

A menetdinamikai szabályzók csoportjába azok a segédberendezések tartoznak, amelyek a jármű mozgását úgy szabályozzák, korlátozzák vagy segítik, hogy a vezető akaratának megfelelően mozogjon. Az egyik ilyen berendezés az ESC, a menetstabilizáló rendszer, vagy elektronikus stabilitáskontroll (máshol ESP, DSC, VDC). Az összetett rendszer különböző szenzorokkal figyeli a jármű mozgását, a gyorsulásokat, a kormányszöget, és a fékeket akár kerekenként külön működtetve a jármű stabilitásának és iránytartásának megtartására törekszik. A rendszert a Continental kiegészítette egy munkanéven side slip controlnak nevezett rendszerrel, amely a jármű hossztengelye és a haladási iránya közötti szögeltérést érzékeli és avatkozik be a szög nullára csökkentésével. A beavatkozás a fékek differenciált és megfelelő működtetésével történik, hasonlóan az ESC-hez.

A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a havas pályán egy piros Ford Mustang GT-t kellett átfűznünk egy szlalomon a kombinált rendszerrel, majd a kikapcsolt side slip controllal, de bekapcsolt ESC-vel. A különbség nem a nehezen érzékelhető kategória, a kezdeti "minden bekapcsolt" állapot 70 km/órás sima szlalomja után csak ESC-vel 60-nál már keresztben driftelve tekertem csapágyasra a kormányt, 65-nél pedig elvesztettem a játékot, letaroltam két bóját. A közel 10 km/órás különbség nagyon sok, a side slip control nagyon finoman, szinte észrevehetetlenül tartotta az autót egyenesben. Érdekes módon még a kormányzásra is jobban reagált a Mustang, amelynek magyarázata egyszerű: a side slip control is nézi a kormányszöget, és ennek megfelelően avatkozik be.

Az önvezető autók témaköre nagyon megosztja az autós társadalmat. Az autonóm járművek még jogilag is részben tisztázatlan közegben mozognak, azonban a biztonság szempontjából a közeljövőben objektíven értékelve is kevesebb hibával (balesettel) tudnak majd közlekedni, mint humán vezérlésű társaik.

A biztonság egyik alappillére az útfelület felmérése, a megfelelő sebesség megválasztása. A Continental szisztémája a jármű kamerarendszerével, a kerék előtt pásztázó lézernyaláb és a kerekek esetleges szlipje segítségével pontos képet ad a járműnek az útfelület minőségéről, és a korábban programozott értékeknek megfelelően választ sebességet. Szintén nem utópia a mért és meghatározott adatok a többi közlekedő számára történő továbbadása, az úton haladó többi autó tájékoztatása. Sokat elmond a cég körültekintéséről és precizitásáról, hogy az ilyen jellegű adattovábbítások, adattárolások és jelfeldolgozások kiberbiztonságával a Continental külön osztálya foglalkozik. Foglalkoznak az adatfelhők hekkelhetőségével, az adatok megváltoztathatóságával, biztonsági kódolásával.

Két autót próbálhattunk ki, egy Mercedes S osztályt, amely a másodperc tört része alatt határozta meg a kerekek alatt futó útfelület várható súrlódási együtthatóját, és hiba nélkül írta ki a belső kijelzőre, hogy hó, jég, nedves vagy száraz úttesten haladunk. Meghatározta azt a szenzort is, amelytől az adatot kapta.

A második autó egy zárt, havas és csúszós pályán teljesen magától, önvezető módban végigmenő Passat volt. Az autó a méteres hófalak között 40 centiméteres pontossággal követte az előre beprogramozott útvonalat egy növelt pontosságú GPS adatai alapján. A rendszer még kezdeti fázisban van, a 40 cm-es pontosság elfogadhatatlan, mégis megdöbbentő volt, ahogy a Passat hóban, csúszáshatáron körözött elengedett kormánnyal. A rendszer egyelőre GPS-alapú, előreprogramozást igényel, de kamerákkal és radarokkal könnyen bővíthető, pontosabbá és biztonságossá tehető.

A gumiabroncs biztosítja a kapcsolatot a jármű és az út között, nagyon sok paraméter múlik rajta, közvetlen biztonságot befolyásoló egység. Legyen az önvezető jármű, vagy a ma autója a megfelelő gumiabroncs alapjaiban határozza meg a viselkedését, a stabilitását. Két új fejlesztést mutattak be, az egyik a középkategóriás autókra való, legújabb Conti VikingContact 7 gumiabroncs, a másik a kimondottan sportos, nagy teljesítményű autókra fejlesztett Continental WinterContact TS 860 S.

Talán megérezte az előadó, hogy az önvezető autó és a hozzá kapcsolódó rendszerek nem dobogtatták meg a konzervatív autós újságírók szívét, ezért egy felütéssel kezdte: mi itt a Continentalnál nem gondoljuk, hogy a sportkocsikat télen a garázsban kell tárolni. A legújabb fejlesztések és különleges gyártási technológiák segítségével tudunk olyan gumiabroncsot gyártani, amely a sportos autók által támasztott követelményeknek is megfelel.

A TS 860 S bevezetőjére többen riadtan ébredtek fel a félálomból. A különleges mintázat, a kicsi, de egymáshoz az oldalukon is kapaszkodó mintablokkok, a hiányzó hosszirányú csatornák a korszerű mintázat jellemzői lesznek. A különleges kialakítású mintázat elkészítéséhez 3D fémnyomtatóval készítettek sablonokat, mert préseléssel nem készíthető ilyen jellegű, többdimenziós alakító fém forma.

A teszt során minden hajtáselrendezésű autóval kipróbálhattuk a TS 860 S-t, nyilván az Audi S4 Quattro volt a legmeggyőzőbb, azonban a kedvenc egyértelműen a a BMW 440i volt, általában kikapcsolt elektronikákkal, minden kanyarban keresztben. Az elsőkerekes Mini Countryman S néha árván maradt, mert a sofőr inkább a melegedőt választotta, ahol az S4-re vagy a BMW-re várakozott.

Kapcsolódó
Akár ronda is lehetne

Akár ronda is lehetne

Az új kedvenc BMW, de magamnak sem tudnám bedumálni, hogy szükségem van rá.

Ez volt az a pont, ahol többen szerettek volna kicsit csúszósabb gumit tenni a BMW-re, és nem mindenki értékelte a jól tapadó, az Audi Quattrót szinte sínautóvá változtató, jövőre megjelenő, új fejlesztésű gumit. De ezek az autós újságírók mindig is ilyen felelőtlenek voltak.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
  • Hírek

Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!

Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.

2 órája
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45