Biztos tipp a használtautó-piacról?
Totalcar Erőmérő: Skoda Octavia II 2.0 FSI – 2005.
A Totalcar Erőmérőben most egy Skoda Octavia II kerül mérőpadra, azonban ritka motorral: A kétliteres FSI blokkból nem sok fut itthon, ezért kíváncsiak vagyunk, hogy mit mutat több mint 270 ezer kilométer után, úgyhogy megmértük az Autokorbelnél.
Ha megbízhatóságra, hosszú élettartamra vágyunk egy egyszerű szívó benzinmotornál elvileg nincs biztonságosabb választás a mai kínálatban. A Volkswagen-csoport kétliteres, közvetlen befecskendezéses motorja 2003-ban jelent meg, akkor még Euro 3 környezetvédelmi besorolás alatt, de minimális módosítással a 2005-ös modell már Euro 4-es volt. Olyan műszaki megoldások kerültek bele, melyek a kor színvonalára emelték, de semmi felesleges hókuszpókusz: nincs kompresszor, turbófeltöltő, intercooler és a többi problémákat okozó, tömeget növelő alkatrész. Viszont azért van kétezer köbcenti, változó szelepvezérlés, hangolt, változó geometriájú szívóoldal, úgyhogy a kellemes motorkarakterisztika és a nyomaték ígérete ott van ebben a konstrukcióban is.
A soros, négyhengeres benzinmotor teljesen könnyűfémből készült, de vas perselyek kerültek bele. Vezérlése a szokásos DOHC, vagyis két, felül fekvő vezérműtengellyel oldották meg, melyek közül a szívóoldali fokozatmentesen állítható, így a vezérlési idő az üzemállapotoknak megfelelően változik. Az egész tervezés nagyon átgondolt, mert például a dugattyúk kialakításánál a dugattyúcsapszeg egészen rövid, nem ér el a dugattyú palástjáig, így hatékonyan tudták az alternáló tömeget csökkenteni.
A blokk a Volkswagen-csoportban, ha nem is először, de az elsők között használta a közvetlen befecskendezés elvét, melyet a marketingesek FSI (Fuel Stratified Injection - réteges üzemanyag befecskendezés) betűkkel jelöltek. A megoldás lényege, hogy a befecskendezés nem a szívócsőbe a szelepek elé történik, hanem közvetlenül az égéstérbe, sokkal nagyobb nyomással. A befecskendezési nyomás 40 és 110 bar között tud változni, szintén az üzemi állapotok szerint. Így jobb a porlasztás és a szívócsőben elhelyezett csappantyú segítségével, a beáramló levegő sebessége és iránya módosítható, a réteges befecskendezés és a szegénykeverékes égés hátrányai nélkül. Az eredmény jobb fajlagos fogyasztás és kedvezőbb károsanyag-kibocsátás.
Az FSI motor képes arra, hogy részterhelésen, amikor nem nyomjuk nagyon a gázt, annyira elszegényíti a keveréket, hogy az már csak áramlástani és egyéb trükkökkel képez gyúlékony elegyet az égéstérben. Ekkor, folyamatosan haladva nagyon alacsony lehet a fogyasztás, ha pedig odalépünk, átvált a szívócsőben lévő áramlásmódosító csappantyú, így a teljes szívócső-átmérőben áramlik a levegő, és a motor teljesítményre hangolttá válik. Ennek megfelelően áll át a vezérlés is, ha az egyéb feltételek teljesülnek.
A mai Erőmérő-epizódban mért Skodában több mint 270 ezer kilométer van. Ez a motor is hajlamos kicsit a több cikkünkben bemutatott olajkoksz-lerakódásra, de ezen felül a két vezérműtengely közötti áthajtó egysoros lánc is megnyúlhat, majd zörögni kezd. Hogy a kokszolódás átka ezt a motort is elérte-e már, az hamar kiderül majd a mérés során, a lánc viszont valóban szólt egy kicsit, de ez még nem az a zörgés, amivel azonnal szervizbe kell szaladni.
A mérés legfontosabb tapasztalata, hogy ez egy jól tervezett, jól hangolt motor és éppen ilyen eredményeket vártunk tőle. A nyomatékgörbéje is szép lapos, már egészen alacsony fordulaton 170 Nm fölé megy, majd hosszan fent marad.
Hogy mi történik a teljesítménnyel, az az Erőmérő legújabb videójából kiderül.
Ha tetszik hetente jelentkező sorozatunk, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert további érdekes autók jönnek!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.