Az Erőmérőben színt vallanak a hitelesített, profi teljesítménymérő padon a járművek az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, és bizony nagyon vegyes a felhozatal, van választék. Most egy ritkaságnak számító, első szériás Renault Sport Clio tekeri meg a pad görgőit.
A Renault Sport a Renault autógyártó sportrészlege, mely 1976-ban alakult azzal a céllal, hogy az élre tegye a franciákat a versenypályákon. Minden autósport-műfajjal foglalkoztak a Formula 1-től a ralin keresztül a túraautó bajnokságokig. Az első, hivatalosan az elnevezésében is megjelölt a Renault Sport által fejlesztett személyautó az 1999-es Clio 2.0 16V RS volt, ahol at RS rövidítés utalt a Renault Sportra. A Korábbi 16V és Williams Clio I-esek gyártását is a Renault Sport koordinálta, de elnevezésükben nem jelent meg.
A modellt Renault Sport Cliónak is nevezik, a gyártása- ahogy a többi RS Renault modellé is - több kézi munkával, kisebb robotizáltsággal folyt egy teljesen elkülönített soron.
A Clio RS tizenhatszelepes, kétliteres dupla vezérműtengelyes motorja a Lagunából származik, kódja az F4R, de a Renault Sport rábízta a szintén francia Mecachrome cégre az átdolgozását. A Mecachromnál a blokk tervei jó helyen voltak, ugyanis a cég 1937-ben alakult, először speciális, könnyű repülőgépek nagy teljesítményű motorjaival foglalkozott, majd később egyedi megrendelésre a motorsportban is számos konstrukciót fejlesztett. Ők fejlesztették és gyártották a motorokat például az F1 Red Bull Racing csapatnak, amellyel Sebastian Vettel lett a világbajnok.
A Clio motorjához választott alapot több ponton megerősítették, más főtengelyt és erősebb blokköntvényt kapott, illetve a változó szelepvezérlést is módosították. A szívó oldali vezérműtengely nagyobb szögben tud elfordulni az állandó kipufogó oldali tengelyhez képest, ezért a motor szélesebb fordulatszám tartományban használható, és alul is nyomatékos maradt a 7000-es maximális fordulat ellenére.
A Sport Clio blokkja jellemzően fordulatra van hangolva, hiszen a maximális 200 Nm-es nyomatéka csak a viszonylag magas 5250-es fordulaton jön elő, ehhez képest már nem is sokat kell forgatni, hogy a 182 lóerő is megérkezzen 6500-as fordulatszámon.
Érdemes még megjegyezni, hogy ezek az első szériás Clio II-es RS modellek 172 és 182 lóerős változatban is piacra kerültek, a mai Erőmérőben szereplő példány, a forgalmi szerint az utóbbi volt. A különbség mindössze szoftveres a különböző piacra gyártott változatok között ebben az évjáratban.
A mért autó 196 ezer kilométerrel érkezett az Autokorbelhez, teljesen gyári állapotban, mindenféle módosításoktól mentesen. Karosszériája és belseje is szép volt, motorja csendesen járt.
A méréskor megint rácsodálkozhatunk ezeknek a fordulatra hangolt négyhengereseknek az orgánumára, ugyanis a vezérlés átváltásakor a nagyobb szelepösszenyitás miatt jellegzetesen mélyebb lett a hangja, majd körülbelül 6000-es fordulatnál egészen ércesre váltott a Clio és 7000 fordulatnál vetett véget az elektronika a hangversenynek.
A kirajzolt görbéken tisztán látszik, hogy az RS motor 4000 és 6000 közé van hangolva, itt szép laposak a görbék, ebben a kétezres tartományban húz legjobban és ha sietünk, itt kell tartani a fordulatot.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy alul halott lenne, hiszen már kétezernél 150 Nm körüli nyomatékunk van, ami megmozdítja már ezt a nem túl nehéz autót.
Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok kihegyezett motoros és néhány futásteljesítmény-bajnok autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.