Fólia az ablakra és az autóra: mit szabad és mennyibe kerül?

2018.10.11. 16:05

Ha autófóliázásról volt szó, nekem először mindig a mindenféle lehetetlen színben pompázó tuningköltemények jutottak eszembe, na, meg persze a sárga taxik. Ennek megfelelően porig ültetett Calibrákra, megvalósíthatatlan álmokra és besárgulásra váró Priusokra számítottam, amikor meglátogattam egy fóliázó műhelyt. Előítéleteim csak félig igazolódtak be.

A helyiség egyik oldalán Ámon Olivér Mercedes C600-as driftautója várta az átvedlést, de a másikon két teljesen hétköznapi autó, egy fiatal 3-as BMW és egy H-Astra várja, hogy lefóliázzák az ablakait.

Karosszériát fóliázni nemcsak azért érdemes, hogy a gyáritól eltérő színt varázsoljunk az autónknak a költségesebb és macerásabb átfényezés nélkül. A műfaj minden ágával foglalkozó Orosz Tamás (Thomy Folia) munka közben mesélte el, hogy manapság a megrendelők nagyobb hányada a védőrétegek gyakorlati haszna miatt keresi fel a céget. „Esztétikailag továbbra is fontosnak tartják az ablaksötétítő fóliát, de sokakat már az is érdekel, hogy milyen egyéb funkciói lehetnek a fóliáknak. Amellett, hogy nehezebb kívülről belátni az utastérbe, az ablakfólia véd az UV-A sugárzástól, ami a bőrrákért felelős. Az autók üvegei általában csak az UV-B-t szűrik, ami a leégést okozza. Ha hosszú sorban, például a határon vagy dugóban kell akár órákon át várakoznunk, egy jó fóliának köszönhetően nem kell az ablakra teríteni valamit, a fólia véd és még rendesen ki is látunk majd. Ez különösen kisállatok szállításakor, vagy akkor hasznos ha gyerekek is utaznak az autóban, mert ők a napszemüveget sem tűrik meg magukon.” – mondja Tomi, a műhely vezetője. 

Közben megkezdjük a 3-as Touring hátsó szélvédőjének fóliázását. A legfontosabb a tisztaság, hiszen bármilyen ujjlenyomat, porszem, vagy sérülés a felületen megakadályozhatja, hogy a fólia megfelelően tapadjon az üvegre. A sok tisztítás miatt a környező felületeket letakarják, hogy a samponos víz ne okozzon kárt a beltérben. Egy ilyen E91-es BMW ablaküvegeinek a fóliázása fajtától függően 50-60 ezer forintba kerül.

Arra számítottam, hogy az egyes ablakokra, karosszériaelemekre való fóliák már készen, méretre vannak vágva amikor megérkezik az autó műhelybe, de a folyamat ennél sokkal manuálisabb. Egy feltekert állapotban lévő fóliahengerből vágnak le nagyjából akkora darabot, ami az adott felülethez szükséges. Minden egyes ablakfelületre olyan fóliát raknak, amiben már szerepel az anyag engedélyszáma is. Ez azért fontos, mert a munka végeztével a tulajdonos műbizonylatot kap az autóüveg fóliájáról, ami műszaki vizsgánál szükséges és a rendőr is kérheti egy ellenőrzés alkalmával.

Az első szélvédő és a fólia együttes fényáteresztő-képessége a törvényi szabályozások szerint nem lehet kevesebb, mint 75%, az első oldalablakok esetében ez az érték 70%. A 'B' oszlop mögötti üvegek (hátsó oldalablakok és a hátsó szélvédő) lehet akár teljesen sötét, 3-5%-os is, de csak akkor ha a pótféklámpát nem fedi a fólia.

A teljes karosszériafóliázás nem olcsó dolog


Ha az átlátszó fóliákat kevesellné, és feketéből fehér autót csináltatna, az azért már zsebbe nyúlósabb lesz. Ahhoz, hogy a végeredmény tartós legyen, az autó teljes felületét elő kell készíteni egy szakszerű takarítással. Ez már önmagában felemészthet 20-30 ezer forintot, és akkor még nem beszéltünk a szétszedésről. A szép munkához le kell szedni a tükröket és a kilincseket, de Szebeni József (Vill-Ker Kft.) dolgozott már BMW i8-assal is, amiknek a szárnyelemeit 250 ezerért szedték le és tették vissza a márkaszervizben.

Megdobhatja az árat az is, hogy bizonyos elemeket nem arra terveztek, hogy leszedegessék őket, így a legnagyobb odafigyelés mellett is törhetnek a patentok. Viszont a fényezetlen műanyag elemeket nem szokták fóliázni, úgyhogy kamuterepjárók, Allroad, Stepway modellek előnyben.

Persze, nem egy i8-asból kell kiindulni, hisz egy taxit már nettó 160 ezer forintért besárgítanak (a tömeggyártás miatt olcsóbb), egy átlagos kompaktot (pl egy hatos Golfot) nettó 200-220 ezer forintért színeznek át, de különleges fóliákkal akár duplázódhat is az ár. Fontos, hogy a munka végeztével az okmányirodában be kell íratni a forgalmi megjegyzés rovatába, hogy az autó színe megváltozott. Ahogy az ablakoknál, úgy itt sem engedélyezettek a tükörfényű fóliák balesetvédelmi szempontok miatt. A matt fehér fóliák jól néznek ki, de a forgalomban akár néhány hónap alatt be tudnak szürkülni és utána a tisztítás sem olyan egyszerű.

József kiemeli, hogy különösen az autók illesztési hézagainál kell óvatosan bánni a gőzborotvával, mert felszedheti a fóliát. Főleg télen okozhat meglepetéseket ez az olcsó tisztítási mód, mert sokkal nagyobb lehet a kinti hőmérséklet és a borotva közötti hőmérséklet-különbség. Gépi mosóba lehet vinni a fóliázott autót, de a kockázatok ugyanazok lesznek, mint a normál fényezésnél. Az öngyógyuló fólia persze itt is segít megóvhat az apróbb karcolódásoktól. Jó minőségű fóliát polírozni is lehet, akár többször is.

Az elkészülési idő szétszedésekkel, mosással együtt 2-2,5 nap. A munka lényegi része hamarabb is kész van, de ahhoz, hogy tartós is legyen, meg kell várni, hogy a ragasztó megszáradjon.

Két további szabály van: az autóüvegfólia nem lehet színátmenetes és tükröződő felületű sem. Persze, renitens próbálkozók mindig akadnak.

Volt olyan ügyfelünk, aki azt mondta, nem baj, menjen a teljesen sötét fólia mindenhová, majd megoldja. Az sem érdekelte, hogy megbüntethetik. Két hét múlva aztán visszahozta, hogy szedjük le, mert este nem látott ki az autóból.” - meséli Tomi.

A fólia levágása után a szakember kézzel szabja ki az ablak alakjának megfelelő mintát. Először csak elnagyoltan, utána pedig előkerül a hőlégfúvó is. Erre azért van szükség, mert a modern autók szélvédői (elsősorban a hátsók, de egyre többször az oldalablakok is) két ívben is hajlanak. Ha ezt a lépést kihagynák, a fóliát később nem lehetne szépen felhelyezni. A hőlégfúvó lassan elhallgat, nekem pedig kikerekednek a szemeim: csattan a snitzer Tomi kezében – a mester nekilát a munkának.

Mikor jelzem, hogy ezt rossz nézni, Tomi csak annyit mond: „Nekem is rossz, ha más vág így, mert tudom, milyen következményekkel járhat.” – aztán elárul néhány titkot is. „Rozsdamentes pengét használok, és olyan szögben tartom a kést, hogy ne tudjam megkarcolni az üveget. Minden művelet előtt letörök egy darabot a snitzerből, máskülönben a tompább pengét önkéntelenül rányomnám a felületre és kész a baj. Azért csinálom ilyen precízen, mert ha belülről valaki ránézne azt lássa, hogy nem olyan, mint egy ökörhugyozás, hanem szép formája van.” – aha, így már mindjárt más.

Tomi végtelenül precíznek és elhivatottnak tűnik, ahogy ő mondja, erre a szakmára tette fel az életét. Habár hiszem, hogy minden tevékenységben meg lehet találni a flow-t, azért mégis érdekelt, mi vesz rá valakit arra, hogy ezzel foglalkozzon, sőt eljárogasson fóliázó versenyekre is.

Befóliáztattam az autómat, de nem éreztem díjnyertesnek a végeredményt, úgyhogy fogtam magam és megcsináltam újra. Az máris sokkal jobb lett. Ezután az ismerőseim meglátták a művemet, és mondták, hogy csináljam meg az ő autóikat is. Ez adott akkora inspirációt, hogy egyik este nekiálltam kézzel írott szórólapokat gyártani, amiket másnap a közeli lakótelepeken szétszórtam. Harmadik nap azt figyeltem meg, hogy egész nap szól a telefon. Amit ekkor kerestem, azt arra költöttem, hogy a következő adag szórólapot már fénymásoló szalonban készítessem el, pihenésre tudtam fordítani a korábban szórólapírással eltelt időmet. – mesél a kezdetekről, aminek most már több, mint húsz éve.

Az anyag pihentetése közben Ámon Olivér Mercedese is szabadulgat a régi fóliájától. Nem könnyű feladat ez, mert melegíteni kell ahhoz, hogy ne apró darabokban szakadozva jöjjön le az anyag, viszont ha túlmelegítik, a speciális karosszériaelemek is sérülhetnek. Ennél az autónál a felület-előkészítés akár két napba is telhet.

A méretre vágott fólia végül az ablak belső oldalára kerül. Ott nincs kitéve az időjárás viszontagságainak. Hogyha egy belső felhasználásra kifejlesztett fóliát kívülre ragasztanánk fel, akkor rövid időn belül (kb. 6 hónap), a karcálló réteg elkezdene felválni, pikkelyesedni. Ettől függetlenül épületeken az ablaküveg-fóliázások alkalmával speciálisan erre a célra (külső felhasználás) kifejlesztett fóliákat alkalmazunk, melyek erősített karcálló réteggel valamint szennyeződéstaszító – vízlepergető (NANO) réteggel vannak ellátva.

Így, beszélgetve is nagyjából 40 perc volt a hátsó üvegek fóliázása. A felület teljes kiszáradására általában harminc napot kell várni, amikor általában vissza is rendelik a megrendelőt, hogyha szükséges akkor rásimítsanak a fólia széleire, mert a karosszériába beragasztott üvegek (első - hátsó szélvédő, fix és háromszög) szélein látható pöttyök (raszter) eltartják a fóliát az üvegtől és miután onnan kiszáradt a víz, szépen rá lehet nyomni.

Látható, hogy a fóliázás egyáltalán nem csak a tunerek lázálma, hanem nagyon is logikus és hasznos megoldás lehet. Egy jól fóliázott autó tovább marad szép, a fólia védi a káros napsugaraktól és a klímát is ritkábban kell használni. A napsugárzás, a hővédelem és a privát szféra mellett személyi- és vagyonvédelmi funkciója is lehet egy fóliának. A betörésbiztos és kavicsfelverődés ellen védő fóliák persze vastagabbak és előbbiek felrakásához ki kell szedni a teljes ablaküveget. Utána viszont egy balesetnél kevésbé kell majd attól tartani, hogy az üvegszilánkok sérülést okoznak az utasoknak és dugóban sem törik fel az autót pillanatok alatt, mert a fólia egyben tartja a felületet.