Mérőpadon a magyar népautó
Totalcar Erőmérő: Suzuki Swift 1.3 – 1998.
Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítmény mérése folyik, ezúttal egy igazi szürke kisegér jelent meg. Kiderült, hogy a régi Swift több megbecsülést érdemelne.

Nem akarok hazudni: én sem veszem észre az utcán a régi Suzuki Swifteket. Ez a sorsa a népautóknak, melyekből mindenhol sokat látni és nem is érnek igazán sokat. Az egyes Swiftet, amely valójában nem is az első, hanem a második generációhoz tartozik, mi magyarok azért tekintjük ősmodellnek, mert az esztergomi gyártás kezdetekor találkoztunk először a típussal. A magyarországi gyártás tizenkét éves története során számos ráncfelvarrást és apróbb módosítást végeztek rajta, de a lényeg mindvégig változatlan maradt.
Ez teszi különlegessé.
Amikor 1992-ben, Esztergomban megkezdődött a termelés, a második generációs Swift már négyéves volt, valójában ideje lett volna leváltani. Ráadásul, ha kicsit szigorúbbak vagyunk, az első generáció több szerkezeti megoldását is örökölte ez az autó, úgyhogy 1988-ban sem volt már teljesen korszerű és akkor hol volt még a gyártás 2004-es befejezése? Persze az idők során igyekeztek valamennyire korszerűsíteni a kis Suzukit, így kapott légzsákokat, ABS-t, többször feljebb lépett környezetvédelmi normában, újabb motorváltozatok jelentek meg benne.
Hiába más a hűtőmaszk, az eltérő lámpák, illetve a japánosan tarka kárpitozás, a Swift egyszerűen túl sokáig maradt a piacon, és ez sokak fejében nem tesz jót a megítélésének. Ha csak egy példát említhetünk, az a sokszor kritizált utasbiztonság, hiszen már a kilencvenes, de főként a kétezres években is sokkal biztonságosabb autókarosszériák készültek ebben a szegmensben. Ma meg aztán végképp, de ezek az autók nem kopnak ki a köztudatból, még mindig több tízezer példány jár-kel körülöttünk nap mint nap.

A swiftesek számára manapság a korrózió a legnagyobb probléma, mert az autó amúgy műszakilag hihetetlenül kiforrott. A motorok és a váltók több százezer kilométer után is állják a sarat, az alkatrészek nagyon olcsók, így a régi-Swift fenntartási költsége minimális. Én az egyik Belsőség-posztomnál döbbentem rá, hogy más szemszögből is lehet a Swiftre nézni.

Ekkor hosszan dicsértem a frissen vásárolt 127-es Fiatomat, hogy mennyire könnyű és pörgős motorja van és egy kommentelő csak ennyit írt: „Nekem is ilyen van, csak megbízható is, úgy hívják, hogy Suzuki Swift.”
És valóban! A Suzuki Swift motorja pörgős, karosszériája könnyű, ráadásul ezt a motort szét sem lehet ütni, meg amúgy is: minden japánosan precíz benne. Nem mellesleg minden szerelő ért hozzá.

A kis tömeg és a jó befecskendezés miatt a fogyasztása is alacsony, és kategóriájában valóban nagyszerű autó. Csak ne kövessük el a hibát, hogy azonos korú Volkswagen Polóhoz hasonlítjuk, mert árban sem egy kategória, és az utóbbi konstrukciója is jóval frissebb!
Az Erőmérőben ezúttal egy 1998-as 1,3-as, háromajtós Swiftet mutatunk be. Az autó nagyon szép állapotú, 157 ezer kilométer van benne, ami a részleteket látva elég hihető. A motor fogazottszíj-hajtású egy vezérműtengelyes SOHC konstrukció, hengerenként két szeleppel, vagyis semmi extra. Persze anyagminősége kimagasló, megmunkálásai pontosak így nem eszi meg magát belülről, mint rengeteg korszerűbb és bonyolultabb utódja.

De mit produkál egy ilyen autó a mérőpadon? Oké, hogy az úton fürge a kevesebb mint egy tonnás bódé, de közben lehet, hogy a gyári 68 lóerőből már csak 55 maradt, vagy annyi sem. A kis tömeg általában is becsapós, hiszen a kevés lóerőt is többnek érezzük, ha nem 1300 kilót kell cipelnie.
A mérés ezúttal szépen lefutott, az 1998-as Swift csendben elforgott 6500-ig, és nagyon szép görbét rajzolt. Az adatokat megnézhetitek a videóban, ahol a görbe alakjáról is beszélünk. A mérés után mi is kicsit máshogy néztünk a „mi autónkra”.
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert még sok érdekes autó következik!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
