Hány lóerős a motorhibás Ford?

Totalcar Erőmérő: Ford Focus 2.0 Duratec – 2007.

2018.12.21. 13:04

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy hitelesített, profi teljesítménymérő padon korábban regisztrált olvasóink autóit mérjük meg az Autokorbelnél. A sorozat több mint egy éve minden pénteken újabb epizóddal jelentkezik, indulásakor pedig elmondtuk, hogy pontosan mi is a célunk a mérésekkel. Kivételesen olyan autót választottunk, melynek gazdája azután bukkant fel, hogy lezártuk a jelentkezési időszakot. Ez a Ford Focus távolról sem ideális alany a mérésekhez, hiszen motorproblémákkal küzd: ezer kilométerenként több mint egy liter olajat fogyaszt. Látszik mindez a görbéken? Mindjárt kiderül.

A 2007-es Ford Focus tulajdonosa előre jelezte, hogy az autónak napjai vannak hátra a motorfelújításig, mert a család kedvence nagyon rászokott az olajra.

Tudjuk, hogy nagyon sok gyártó éppen 1 l/1000 km értékben maximalizálja a tolerálható olajfogyasztást, sőt, van olyan is, amely másfél litert ad meg ugyanekkora futásteljesítményre. Ez a gyakorlatban már extrém eset, ilyenkor általában már valami műszaki probléma van a háttérben, nem beszélve a jelentős költségtöbbletről.

Gondoljunk csak bele, átlagosan négy-öt liter motorolaj van a mai átlagautók motorjában. Ha ezer kilométerenként fogy egy liter, nem kell olajat cserélni, mert folyamatosan cserélődik, néha csak új szűrőt kell felcsavarni. Persze a helyzet nem ennyire vicces, mert a motor működése során elfogyasztott olaj ekkora mennyiségben már nem ég el maradéktalanul, inkább mindenhol kokszlerakódásokat képez, a katalizátort is tönkreteszi, ráadásul a motor károsanyag-kibocsátása, különösen a szénhidrogének szintje magasra szökik.

A túlzott motorolaj-fogyasztás nagyon sokféle problémára visszavezethető. Az első könnyen kiszűrhető, mégis elég gyakori ok az elfolyás, elcsepegés. Az olaj szivároghat szimmeringeknél, tömítéseknél, ám sokszor mindez néha csak menet közben jellemző, így a garázsban sok esetben nem is nagyon találunk foltot az autó alatt. Az ilyen jellegű olajfogyás megszüntetése egyszerűbb, mert könnyen beazonosítható a forrása. Amikor azonban a motorolajat a motor eszi meg, már nem ennyire egyszerű a helyzet. A mai epizódban szereplő második generációs Ford Focus a második kategóriába sorolható.

A 2007-es gyártású Focusban a Mazdától származó MZR motorcsaládba tartozó LF-DE kódú kétliteres blokk van. Ez egy DOHC tizenhat szelepes, soros négyhengeres szívó benzinmotor. Gyökerei a 90-es évekig nyúlnak vissza, persze azóta számos fejlesztést kapott. Korszerű felépítésű könnyűfém blokkról van szó, de öntöttvas hengerperselyekkel tervezték, amelyek zsugorkötéssel kerültek a hengertömbbe. Két felülfekvő vezérműtengelyét lánc hajtja, hidraulikus feszítővel.

Jó minőségű, pontosan illesztett motor ez, kevés betegséggel, teljesítménye kiviteltől és emissziós besorolástól függően 130 és 145 lóerő között volt. A kevés visszatérő hibalehetőség közül éppen a magas olajfogyasztás az egyik. A probléma megbontás nélkül sajnos pontosan nem meghatározható, mert több tényező is közrejátszik, azonban a legtöbb jel az olajlehúzó gyűrű lekormozódására és megragadására utal. Több általunk megkérdezett szerelő is megerősítette, hogy a szelepszárszimmeringek megkeményedése és a dugattyúgyűrűk megragadása a leggyakoribb jelenség.

Sajnos ez az a probléma, amellyel a korábban sok cikken át tárgyalt olajzabáló 1,33-as Toyota esetében is találkozhattunk és nagyon nehéz kideríteni a valós okot. A Toyota esetében a nem megfelelő olajra gyanakodtunk, ezúttal is erre tippeltünk.

A kérdés az volt, hogy a mérés során tapasztalunk-e bármilyen eltérést az ismert motorprobléma tükrében. Ha például a hengerek lennének elkopva, vagy a dugattyúgyűrűk engednék el a nyomást, nyilvánvalóan megmutatkozna a görbén, pláne kis fordulaton, amikor nagyobb a résveszteség. Ha viszont az olajlehúzó gyűrű van letapadva, esetleg a szelepszárszimmeringek engedik az olajat az égéstérbe, az egyáltalán nem látszik a teljesítményen.

A motornak szép volt a hangja, semmi rendellenesség nem hallatszott, nyugodtan kezdtünk a mérésnek. A kétliteres Focus mintaszerűen meghajtotta a mérőpadot, elforgott 6000/perc fölé és semmi nem utalt a magas olajfogyasztásra. Hogy mit mutatott a teljesítmény- és nyomatékgörbe? Nézzétek meg a videót, ha pedig további érdekes autókat szeretnétek látni az Erőmérő sorozatban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára! Hamarosan ismét egy népszerű szocialista típus következik.

Szétszerelés után

A mérést követő második napot a Focus Guru műhelyében kezdte a zöld kombi. Teljesen szétszerelték a motorját és a műhelyvezető, Saáry Zoltán hamarosan megtalálta a magas olajfogyasztás okát. Mind a négy dugattyú felülete olajkokszos volt, az olajlehúzó gyűrűk is teljesen beragadtak a hornyaikba. A Duratec-HE motor egyéb részei, például a hengerek és a forgattyús mechanizmus hibátlan volt, így a motort hengerfej-felújítással és a gyűrűsor cseréjével javították meg. Zoltán szerint, ha valaki a gyárilag előírt 5W30-as viszkozitású szintetikus motorolajjal használja az érintett motorral szerelt autókat, illetve rendszeresen elvégezteti a szükséges karbantartásokat, az is számíthat a rendellenes olajfogyasztás kialakulására. Legfeljebb az a kérdés, százötvenezer kilométernél jelentkezik-e, vagy csak háromszázezer után. Ha az autót jellemzően rövid utakra használják és nem autópályáznak vele, az előbbi, ha viszont csak autópályán használják, utóbbi valószínűbb. Egy ilyen javítás költsége körülbelül 300-350 ezer forint.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.