Erőmérő TOP 10: ezek a mi kedvenceink

2018.12.27. 13:10

Akármit csinálsz, ha sokáig csinálod, munkává válik – mondta Hindenburg marsall vagy Misi bácsi a szomszédom, nem emlékszem már pontosan, az azonban biztos, hogy addig tud valami jó lenni, amíg lelkesen csinálod, amíg szereted azt amit csinálsz. Mi szeretjük a Totalcar Erőmérőt, és eddig ezek a mérések voltak a kedvenceink.

erom

Ez nem egy sorrend, nehéz is lenne sorrendbe rakni őket, mert minden mérés jó valami miatt. Jó a különleges oldtimer mérése, jó a népautó mérése, jó, ha ötszáz lóerő felett van és jó, ha pont eléri az ötvenet. Nagyon jó, amikor a tulajdonos szereti az autóját és sok kalandban volt már részük. Ha visszatekintünk az Erőmérőre, ezek a mérések voltak a kedvenceink, el is mondjuk, hogy miért:

1. Land Rover Defender 300 Tdi

Kapcsolódó
Ha keményen használják akkor pusztul

Ha keményen használják akkor pusztul

Sok szép és különleges autó megfordult már az Erőmérőben, most azonban egy igazi munkagép tekeri meg a teljesítménymérő pad görgőit, egy kemény terepen használt Land Rover Defender.

Kicsit koszos, kicsit horpadt, és már az összes szomszédos, valamint azóta megszűnt országokban is lerobbant párszor. Mégis szereti a gazdája, és azt várta tőle, hogy az autó kibírja a mérést. Ki is bírta. Egy sok kalandot átélt, sok örömöt szerzett, szeretett autó mérése volt ez.

2, Trabant 601 Universal

Kapcsolódó
Hány lovas egy 30 éves Trabant?!

Hány lovas egy 30 éves Trabant?!

Eddig viszonylag kevesen állítottak be a 26 ló megszámolására, de most megérkezett az Erőmérő egy 601 Universallal.

A lenézett papír-Jaguar, az örökös viccek tárgya, a szocializmus szégyene simán tudta a gyári adatokat, és egy nagyon jó mérés lett belőle. Megint elgondolkozhattunk, hogy az 50-es évek végéről származó konstrukció valójában nagyon modern volt, az nem az ő hibája, hogy a szocializmus kicsit túlhordta a konstrukciót, és évtizedekig gyártották. A Trabi megint bizonyított.

3, Alfa Romeo 156 2,5 V6

Kapcsolódó
Az Alfa Romeo most bizonyított

Az Alfa Romeo most bizonyított

Talán a legjobb olasz hathengeres a 156-os orrában. Őszinte, régimódi és nem kell szégyenkeznie a mérőpadon sem.

Ebbe az autóba konkrétan beleszerettem, és a mérés után elkezdtem a használtautó-kínálatot nézegetni. Ez a motor, ez a hang, ezek a formák... Méretben is megfelelő, nem nagy, nem kicsi, nem nehéz, de azért már masszív autó. A megbízhatóság kérdéses, de ezeket soha nem a racionalitás oldaláról kell közelíteni. Az Alfa nagy kedvencem azóta is.

4, BMW M5 F10 Competition Package

Kapcsolódó
Amikor kevés az 575 lóerő

Amikor kevés az 575 lóerő

Az eddigi legdrámaibb Erőmérő főszereplője egy négyéves M5 és gazdája. A műhelyben minden remegett, amikor hétezren trombitált a kétturbós V8-as, de valami mégsem stimmelt.

Ez a mérés volt a brutalitás maga. Elmondhatatlan az M+ módba állított motor és kipufogó ordító hangja, valamint az iszonyatos hő, amit a mérés alatt termelt. Technikai okok miatt nem tudtuk pontosan lemérni, de bőven 600 lóerő felett teljesített. Remegett a levegő, ordított a motor, ez a mérés minden tekintetben emlékezetes maradt.

5, Porsche 911 964

Kapcsolódó
Igazi Porsche a mérőpadon

Igazi Porsche a mérőpadon

A 3,6 literes, hathengeres bokszer nekifeszült a görgőknek, a 911-es segge szépen leült, s közben felcsendült a motorhang, amire hónapok óta vártunk.

Erről azt hiszen nem kell sokat mondjak. A kedvenc autóm, ráadásul már aktív aerodinamikai elemmel, spoilerrel, ami ki is nyílt a mérés közben. Fantasztikus, mechanikus motorhang, csodálatos formák, nagyon jó mérés volt. Tudta is simán az értékeket, az eminens jól vizsgázott. A léghűtéses 911-esek ára hihetetlen tempóban megy felfelé, nem véletlenül. Egy igazi különlegesség a hathengeres, léghűtéses, nagy lökettérfogatú motorral. Pedig mai szemmel nézve ez egy nagyon kicsi és könnyű autó.

6, Ford Focus ST

Kapcsolódó
Ezt az autót én is megkívántam

Ezt az autót én is megkívántam

Ilyen is ritkán fordul elő, de ez az öthengeres Ford Focus ST megnyomja a gombot az emberen. Kérdés: szétszéledt-e már a ménes?

Ez a mérés volt a meglepetés számomra. Nem azért, mert egy nagyon szép állapotú, megkímélt autó volt az alany, hanem mert nem számítottam arra, hogy ennyire különleges hangja lesz az öthengeres turbómotornak, és ennyire szép görbéket rajzol. Mély, erős öthengeres hang, szép értékek, ez egy nagyon klassz autó, biztos vagyok benne, hogy az ilyen jó állapotú példányoknak teljesen érthető módon, dinamikusan fog az ára növekedni a piacon.

7, Honda NSX

Kapcsolódó
A Honda, amely kilépett a Ferrari árnyékából

A Honda, amely kilépett a Ferrari árnyékából

Igazi mérföldkő a japán autógyártásban és az Erőmérő eddigi legfontosabb szereplője: a Honda NSX.

Ilyen, amikor egy magas műszaki színvonalú cég meg akarja mutatni mit tud. Amikor a pénz nem annyira számít, csak mindenből a legjobb kell. Hihetetlen, hogy már majdnem 30 éves, és még mindig fantasztikus a külseje. Ne tévesszen meg senkit, hogy ma ekkora teljesítményű a családi dízel kombi, az NSX nem abban a ligában játszik, a pályákon sokkal hamarabb körbeér. Egy fantasztikus autó, ráadásul ritka is, befektetésnek is kiváló.

8, Toyota Altezza RS 200 Z

Kapcsolódó
Ez tényleg nem várt meglepetés volt

Ez tényleg nem várt meglepetés volt

Az autó ami talán az utolsó JDM tuningautónak tekinthető visszahozza a sportos négyhengeres szívómotor becsületét. Váratlan meglepetés az Erőmérőben!

Ez volt a második meglepetésautó számomra. Hallottam róla, tudtam a létezéséről, de soha nem igazán figyeltem erre a négyhengeres majdnem-Lexus IS 200 modellre. Ilyen hangú négyhengeres motor nem hiszem, hogy van még egy a piacon, nehéz szavakba foglalni azt az érces, kétezer fordulatonként más tónusba váltó fantasztikus motorhangot. Ez az autó döbbentett rá, hogy a négyhengeres motor mennyire szép hangú tud lenni, talán szebb, mint a hathengeres.

9, ZAZ 968 Zaporozsec

Kapcsolódó
Zaporozsec, a

Zaporozsec, a "legenda"

Tényleg tank-indítómotor volt a a levegős V4-es? Netán stabilmotor? És tudja még az irtózatos 40 lóerőt?

2018-ból nézve ez az autó egy UFO. V4-es léghűtéses farmotor, benzinkályhás fűtés, furcsa formák, sok fém, kevés műanyag. Volt ilyen autóm, szereltem is, utaztam vele, ismertem a vicceket róla, de fogalmam sem volt, hogy mit tudhat a mérőpadon. Most megtudtuk: a Zaporozsec kitörölhetetlen része a KGST-országok motorizációjának.

10, Nissan GT-R

Kapcsolódó
A japánok büszkesége, a Nissan GT-R

A japánok büszkesége, a Nissan GT-R

A nagy japán sportkupé már gyárilag sem kispályás, ez itt viszont egy tuningolt példány. Lássuk, mit hozott ki belőle a Red Sun csapata!

Ez egy chiptuningos GT-R volt, meg is lett a közel 600 lóerő, de egy kicsit többre számítottunk. Ennek ellenére a V6-os feltöltött motor keményen nekifeszült a mérőpadnak, fütyült a turbó és egy különleges mérést csináltunk. Kiderült, hogy ezek általában nem tudják a gyári adatokat, csak nagyon ideális körülmények között.

10+1 Volkswagen 1300 Bogár

Kapcsolódó
Aztán jött a pofára esés...

Aztán jött a pofára esés...

Ez a Bogár valójában egy amerikai tuningmotoros szörnyeteg, nem az a kedves kis Dudu kocsi – ez az Erőmérő tuningszériájának első epizódja.

Ez a mérés kis csalódást jelentett, mert vezettem ezt az autót, és többre számítottam. Azóta már több is, mert a karburátorok további finomhangolást kaptak, ekkor még nem voltak pontosan beállítva. Ha azonban azt nézzük, hogy eredetileg ez egy 40 lóerős autó volt, a több mint háromszoros teljesítmény azért nem kevés. Az amerikai profik által épített tuningmotoros Bogár különleges mérése emlékezetes marad.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.