Erőmérő TOP 10: ezek a mi kedvenceink
Akármit csinálsz, ha sokáig csinálod, munkává válik – mondta Hindenburg marsall vagy Misi bácsi a szomszédom, nem emlékszem már pontosan, az azonban biztos, hogy addig tud valami jó lenni, amíg lelkesen csinálod, amíg szereted azt amit csinálsz. Mi szeretjük a Totalcar Erőmérőt, és eddig ezek a mérések voltak a kedvenceink.
Ez nem egy sorrend, nehéz is lenne sorrendbe rakni őket, mert minden mérés jó valami miatt. Jó a különleges oldtimer mérése, jó a népautó mérése, jó, ha ötszáz lóerő felett van és jó, ha pont eléri az ötvenet. Nagyon jó, amikor a tulajdonos szereti az autóját és sok kalandban volt már részük. Ha visszatekintünk az Erőmérőre, ezek a mérések voltak a kedvenceink, el is mondjuk, hogy miért:
1. Land Rover Defender 300 Tdi
Kicsit koszos, kicsit horpadt, és már az összes szomszédos, valamint azóta megszűnt országokban is lerobbant párszor. Mégis szereti a gazdája, és azt várta tőle, hogy az autó kibírja a mérést. Ki is bírta. Egy sok kalandot átélt, sok örömöt szerzett, szeretett autó mérése volt ez.
A lenézett papír-Jaguar, az örökös viccek tárgya, a szocializmus szégyene simán tudta a gyári adatokat, és egy nagyon jó mérés lett belőle. Megint elgondolkozhattunk, hogy az 50-es évek végéről származó konstrukció valójában nagyon modern volt, az nem az ő hibája, hogy a szocializmus kicsit túlhordta a konstrukciót, és évtizedekig gyártották. A Trabi megint bizonyított.
Ebbe az autóba konkrétan beleszerettem, és a mérés után elkezdtem a használtautó-kínálatot nézegetni. Ez a motor, ez a hang, ezek a formák... Méretben is megfelelő, nem nagy, nem kicsi, nem nehéz, de azért már masszív autó. A megbízhatóság kérdéses, de ezeket soha nem a racionalitás oldaláról kell közelíteni. Az Alfa nagy kedvencem azóta is.
4, BMW M5 F10 Competition Package
Ez a mérés volt a brutalitás maga. Elmondhatatlan az M+ módba állított motor és kipufogó ordító hangja, valamint az iszonyatos hő, amit a mérés alatt termelt. Technikai okok miatt nem tudtuk pontosan lemérni, de bőven 600 lóerő felett teljesített. Remegett a levegő, ordított a motor, ez a mérés minden tekintetben emlékezetes maradt.
Erről azt hiszen nem kell sokat mondjak. A kedvenc autóm, ráadásul már aktív aerodinamikai elemmel, spoilerrel, ami ki is nyílt a mérés közben. Fantasztikus, mechanikus motorhang, csodálatos formák, nagyon jó mérés volt. Tudta is simán az értékeket, az eminens jól vizsgázott. A léghűtéses 911-esek ára hihetetlen tempóban megy felfelé, nem véletlenül. Egy igazi különlegesség a hathengeres, léghűtéses, nagy lökettérfogatú motorral. Pedig mai szemmel nézve ez egy nagyon kicsi és könnyű autó.
Ez a mérés volt a meglepetés számomra. Nem azért, mert egy nagyon szép állapotú, megkímélt autó volt az alany, hanem mert nem számítottam arra, hogy ennyire különleges hangja lesz az öthengeres turbómotornak, és ennyire szép görbéket rajzol. Mély, erős öthengeres hang, szép értékek, ez egy nagyon klassz autó, biztos vagyok benne, hogy az ilyen jó állapotú példányoknak teljesen érthető módon, dinamikusan fog az ára növekedni a piacon.
7, Honda NSX
Ilyen, amikor egy magas műszaki színvonalú cég meg akarja mutatni mit tud. Amikor a pénz nem annyira számít, csak mindenből a legjobb kell. Hihetetlen, hogy már majdnem 30 éves, és még mindig fantasztikus a külseje. Ne tévesszen meg senkit, hogy ma ekkora teljesítményű a családi dízel kombi, az NSX nem abban a ligában játszik, a pályákon sokkal hamarabb körbeér. Egy fantasztikus autó, ráadásul ritka is, befektetésnek is kiváló.
Ez volt a második meglepetésautó számomra. Hallottam róla, tudtam a létezéséről, de soha nem igazán figyeltem erre a négyhengeres majdnem-Lexus IS 200 modellre. Ilyen hangú négyhengeres motor nem hiszem, hogy van még egy a piacon, nehéz szavakba foglalni azt az érces, kétezer fordulatonként más tónusba váltó fantasztikus motorhangot. Ez az autó döbbentett rá, hogy a négyhengeres motor mennyire szép hangú tud lenni, talán szebb, mint a hathengeres.
2018-ból nézve ez az autó egy UFO. V4-es léghűtéses farmotor, benzinkályhás fűtés, furcsa formák, sok fém, kevés műanyag. Volt ilyen autóm, szereltem is, utaztam vele, ismertem a vicceket róla, de fogalmam sem volt, hogy mit tudhat a mérőpadon. Most megtudtuk: a Zaporozsec kitörölhetetlen része a KGST-országok motorizációjának.
10, Nissan GT-R
Ez egy chiptuningos GT-R volt, meg is lett a közel 600 lóerő, de egy kicsit többre számítottunk. Ennek ellenére a V6-os feltöltött motor keményen nekifeszült a mérőpadnak, fütyült a turbó és egy különleges mérést csináltunk. Kiderült, hogy ezek általában nem tudják a gyári adatokat, csak nagyon ideális körülmények között.
Ez a mérés kis csalódást jelentett, mert vezettem ezt az autót, és többre számítottam. Azóta már több is, mert a karburátorok további finomhangolást kaptak, ekkor még nem voltak pontosan beállítva. Ha azonban azt nézzük, hogy eredetileg ez egy 40 lóerős autó volt, a több mint háromszoros teljesítmény azért nem kevés. Az amerikai profik által épített tuningmotoros Bogár különleges mérése emlékezetes marad.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.