A legolcsóbban fenntartható autó?

Totalcar Erőmérő: Maruti 800 DX – 1993.

2019.04.26. 14:46

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy már majdnem elfeledett modell hajtja meg a profi teljesítménymérő padot az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ennek persze nagyon örültünk, meg is nyitottuk ismét a jelentkezéseket, erre a második körre jelentkezett egy már majdnem elfeledett, korábban a Merkur által is értékesített modell, a Maruti 800-as. Mit tud az indiai kisautó a mérőpadon?

India nem Európa, még csak nem is Japán, ennek megfelelően az indiai piac igénye is teljesen más. Amikor nézegetjük a sok kis motort, a 125-ösöket és a sok kis teljesítményű személyautót, eleinte nem értjük a céljukat. Aztán rájövünk, hogy a helyi városi úthálózat, a zsúfoltság, illetve a közlekedés szerény tempója mellett ezek a legpraktikusabbak. A japán gyártmányok között is vannak hasonló elgondolás alapján tervezett és gyártott modellek, azonban a fejlettebb szervizháttér miatt ott nem kell annyira törekedni az egyszerűségre. Indiában viszont az a megfelelő, ami kicsi és otthon, vagy az út szélén is olcsón javítható.

Kézenfekvő, hogy ha japán autók közül választanak Indiában gyártott licensz-modellt,  valami régebbi konstrukció lesz megfelelő. Ez volt a fő ok a Suzuki Fonte, később pedig a Suzuki Alto indiai gyártására. Utóbbi Európa több országába is eljutott, mint indiai importcikk. A szocializmus hivatalos magyar gépjárműimportőre, a Merkur is forgalmazta a Marutit, az Erőmérő mai epizódjában szereplő példányt szintén az állami vállalat hozta az országba, 1993-ban.

Mivel annak idején Indiában eleve elavult konstrukciót kezdtek gyártani, nem pedig az aktuális Suzuki miniautót, a később hozzánk érkezett Marutik szintén elavultak voltak a nemzetközi kínálatban. Még 1993-ban is megszakítós, mechanikus szabályzású gyújtással és karburátorral készült a 800 DX, az utastérben felhasznált műanyagok gyenge minőségűek. Sem az anyagválasztás, sem az autó felszereltsége nem volt baráti, mindenből az egyszerűt és olcsót választották.

Motorja háromhengeres, vízhűtésű OHC-konstrukció, mely nélkülöz minden technikai trükköt, tényleg minimalista. Mindezek ellenére - bár az összeszerelési minőség inkább gyenge-közepes volt -, a felhasznált anyagok minősége nem problémás, és a Maruti 800 megbízható városi autó. Kicsi a karosszéria, de ötajtós, könnyen pakolható, és a fogyasztása sem magas, még városban sem. Mivel a karosszériát semmiféle korrózióvédelemmel nem látták el, a rozsda a Maruti igazi ellensége. Vigaszt nyújt, hogy a karosszériaelemek, ahogy az összes alkatrész is, nagyon olcsón rendelhető az internetről.

A mérésre érkezett autóban mindössze 84 ezer kilométer van, ami tekintetbe véve, hogy a kis motor gyakran üzemel maximális teljesítménye közelében, nem kifejezetten kevés. Már csak ezért is nagyon kíváncsiak voltunk, mit mutat majd a 800 DX a teljesítménymérő padon. A szokásos előkészületek után, kis motormelegítést követően ellenőriztük az előgyújtást, mert a tulajdonos megszakítócsere után csak nagyjából állította be az alap-előgyújtást. Stroboszkópos gyújtásállító lámpával ellenőriztük a rendszert, kicsit állítottunk rajta, majd elkezdtük a mérést.

A motor egyik szelepe kicsit kopogott, talán a szelephézag nagyobb a kelleténél, ez azonban könnyen állítható, hiszen kulcsos rendszerű, nem hidrotőkés vagy lapkás. A Maruti végül szépen elforgott 5000/perc fölé, és meglepő értékeket produkált. Ha kíváncsiak vagytok az eredményre, nézzétek meg a videót, a végén ezúttal is elemezzük a görbék alakját, illetve megtudhatjátok, milyen erős a huszonhat éves Maruti 800 DX. Ha tetszett az Erőmérő mai epizódja, és további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.