A Golf, amiről talán még nem hallottál
Igazi ritkaság ez a Volkswagen Golf. A negyedik generációval ugyan tele vannak az utak, mindenki jól ismeri az 1,6-ost, és a TDI-ket, de kevesebben tudják, milyen egy öthengeres v-motor. Az Erőmérő mai epizódjában egy V5-ös Golfot gurítunk az Autokorbel hitelesített mérőpadjára, hogy pótoljuk az ismerethiányt.
A Totalcar Erőmérő újabb epizódjaihoz kiválasztott autók mindig érdekesek valamiért. Vagy a motorjuk mérnöki műremek, vagy a futott kilométerek alapján hitetlenkedünk, hogy még önerőből járni képes az autó. Ezúttal az előbbivel van dolgunk: egy öthengeres v-motorral szerelt Volkswagen Golfot hívtunk teljesítménymérésre.
A Golf IV-et senkinek nem kell bemutatni. Nagyon sok fut az országban, itthon is sikerrel forgalmazták a modellt, újként főként az 1.6-os benzinmotorral volt sikeres Magyarországon, használtként pedig százával zúdulnak most is a dízelek. Megbízható, remekül összerakott autó a négyes Golf, nem véletlenül tartja jól az árát.
A benzines verziók közül nem a V5-ös volt a legerősebb, mert a VR6 jelölésű, a soros, hathengeres változat, pláne az R32 kivitel jelentették a csúcsot, de az öthengeres blokk kétségtelenül a legérdekesebb.
Magyarázatra szorul a soros hathengeres elnevezése is, mert a VR6 valójában egy olyan kis hengerszögű V motort formáz, amelyen a két hengersor, illetve a hengerfej közös öntvényekben található, mint egy normál soros motor esetében. Itt azonban a soros motor hengerei egymással szöget zárnak be. A V5-öst valamiért még a marketinganyagokban sem jelölték VR5-ként, pedig az elv azonos: kis hengerszög, közös hengerfej, de csak öt henger és ez is egy soros motor a forgattyúscsap elrendezését tekintve.
Ez még érdekesebbé teszi a konstrukciót, mert az öt páratlan szám, és a v-motorok közt nincs példa arra, hogy az egyik hengersor kevesebb hengerből áll, mint a másik. Ez a motor 3+2 hengeres, 15 fokos hengerszöggel.
Ez a felépítés felvet pár olyan érdekességet, amit VR6-os testvérénél is megtalálunk. Például a dugattyútetők 15 fokos szögben döntöttek, valamint a henger középvonala nem megy át a főtengely középpontján, hanem mellette található egy kicsivel. Ennek következtében a dugattyúk a két holtpont között az egyik irányban gyorsabban mennek a forgattyús hajtómű geometriája miatt.
Ehhez adódik még, hogy a blokk a páratlan hengerszám miatt nem szimmetrikus felépítésű, így kiegyensúlyozása is felvetett néhány mérnöki kérdést. Ezzel még nincs vége, az eltérő szívó-, és kipufogócsatornák hosszúságát is kompenzálni kellett, ráadásul az eltérő hosszon a hőleadás, és hőátvétel is eltér, így nem egyforma hőfokú, azaz sűrűségű levegő kerül a hengerekbe.
A Volkswagen azonban megoldotta a nagy feladatot, sőt, szoftverrel is kompenzálta amit lehetett, és az idők folyamán bizonyítottak a VR-elrendezésű motorok. Mi is látjuk és halljuk, hogy a 2,3 liter lökettérfogatú blokk elég nyomatékos, és a hangja is gyönyörű. Eleve jellegzetesen szólnak a v-motorok, és az öthengeres erre még rátesz egy lapáttal, ráadásul csak a Volkswagen-csoportnak van ilyen blokkja mind a mai napig.
A mai Erőmérőben szereplő Golf 2001-készült, motorja hússzelepes, 170 lovas, míg korábban csak hengerenként kétszelepes volt a V5, teljesítménye pedig 150 lóerő. Kíváncsian vártuk a mérés eredményét, és nem is csalódtunk. Nézzétek meg a videót, hallgassátok meg a csodamotor hangját, a végén pedig elemezzük együtt a furcsa alakú görbéket!
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!
Az Erőmérő mai epizódját a Carvertical támogatta. Ha szeretnétek használni az autótörténeti lekérdezőrendszert, erre a linkre kattintva 20% árkedvezménnyel tehetitek meg. (x)
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.