Kockalada: most kiderül az igazság!

Totalcar Erőmérő: Lada 2107 – 1989.

2019.08.16. 15:36 Módosítva: 2019.08.16. 15:38

A Totalcar Erőmérő sorozatában megint egy szocialista autó került mérőpadra az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, ezúttal egy 1989-es Lada 2107-es kap lehetőséget, hogy bebizonyítsa, a nagy Lada erősebb 15 lóerővel az ezerkettesnél.

Szeretjük a Ladákat. Azt gondolom a szerkesztőségben mindenki kicsit másért, de többen kedveljük ezeket az orosz autókat. A fiatalabbak már szinte valódi veteránt látnak benne, mi, az idősebbek meg nosztalgiát. A piacon is kezdi elfoglalni a méltó helyét az ezerkettes (VAZ 2101) és az ezerötös is (VAZ 2103) azonban a 2107-esnek, a "Mercedes elejű"-nek kicsit mostoha a sorsa. Nem véletlenül.

Ez a modell valójában a korábbi ezerötös (2103-as modell) faceliftelt változata, szerkezetileg nem hozott túl sok újdonságot, de alaposan megváltozott. Más lett az eleje, szinte minden karosszériaeleme, belseje és a műszerfala is, de maradt a motor, a hajtáslánc és tulajdonképpen minden műszaki dolog. Azonban a probléma nem ezzel volt. Igyekeztek a komfortját növelt hangszigeteléssel növelni, később ötfokozatú váltót is kapott, azonban már a modellciklus elején sem volt olyan a minősége, mint a korábbi ezerötösnek. Ennek leginkább az volt az oka, hogy a gyártógépek nem kapták meg a megfelelő karbantartást, a piac már nem dübörgött úgy, mint korábban, anyagi gondok is kezdtek jönni, ahogy közeledett a rendszerváltás.

A mesterségesen életben tartott piac is kezdett megrogyni, az emberek már pontosan tudták, hogy bizony a nyugati autók, az Opel Asconák, Volkswagen Golf II-esek, Audi 80-asok jobb autók, mert a meg-megnyíló vasfüggöny mögé már pár darab bizony beszökött. A korabeli pártsajtó büszkén hirdette a kicsit más felszereltségű exportmodellek sikerét Angliában és Nyugat-Európában, azonban az eladások csak a nyomott árnak voltak köszönhetők, a spártai felszereltségű modellek mindig a lesajnált kategóriába estek. Később, amikor a károsanyag-kibocsátási normákat tovább szigorították, a katalizátoros, de még karburátoros modellek teljesen kiszorultak Európa nyugatibb részéről, ekkor és a rendszerváltáskor indult meg igazán a modell és a teljes márka hanyattlása.

A 2107-es ennek ellenére sokáig presztízsmodellnek számított a Ladák között, hiszen a csúcsmodellje volt a márkának. A motor a korábbi ezerötösből ismert láncos vezérlésű OHC - klasszikus Lada motor motor volt, azonban sokkal több problémával. A vákuummal, nem pedig mechanikusan nyitó karburátor kettes torokkal is voltak problémák, a vákuumos előgyújtásszabályzó sem volt olyan pontos, mint a korábbi röpsúlyos, az alapjárati mágnesszelep is problémásabbnak bizonyult, mint a korábbi karburátor egyszerűbb alapjárati rendszere. Ehhez még jött, hogy a Weber-másolat karburátorok minősége is romlott, egyes darabok között nagy volt a szórás, igaz lett a Ladára is, hogy ki kell fogni. A szerencsésebbeknek jobb darabok jutottak, mások többet szenvedtek a 2107-essel.

Talán ezek miatt is alakult ki sokunkban, hogy az igazi jó Lada az ezerkettes, és a növelt lökettérfogat  ezerötösök valahogy nem hozták a várt 15 lóerőnyi többletet. Az általános nézet az volt, hogy egy jól belőtt, jó karban tartott 1200-es meg tudja fogni a papíron 15 lóerővel erősebb, nagyobb lökettérfogatú bátyját. Valahogy úgy volt, hogy lent még érezhető volt a nagyobb motor nyomatéka, azonban ahogy elhagyta a fordulatszámmérő a 4500-at, az ezerötös nem akart nagyon forogni, a kisebb löketű, jobb furat-löket arányú ezerkettes pedig szinte leforogta a 6000-et, és megszorongatta a nagy testvért.

Ez a legenda és némi tapasztalat, most azonban meglátjuk, hogy az autó mit tud a mérőpadon. Ha 70 lóerő felett lesz, akkor nem panaszkodhatunk, ha azonban alatta, akkor ez is alátámasztja a korábbi tapasztalatokat.

A mérésre érkezett autó nem bemutatóterem ragyogású, de folyamatosan karbantartott és megbízható autó, amire vigyáz és figyel a gazdája. A motorjának hangja szép, szelepek nem szólnak, szépen forog, nem füstöl. Nem volt okunk feltételezni, hogy nem tudja a névleges teljesítményét, azonban csalódást okozott.

Nézzétek meg a videót, kicsit elemezzük majd benne a kapott görbéket, ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára. Ha azt gondoljátok nektek van egy jobb ezerötös a birtokotokban, jelentkezzetek az Erőmérőre vele!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.