Volkswagen félmillió km-ről visszatekerve: lemértük!

Totalcar Erőmérő: Volkswagen Lupo 3L – 2000.

2019.08.23. 15:27

A hitelesített és professzionális teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Többször elmondtuk, hogy mi ez, az olvasók jelentkezhettek a mérésre, most egy világrekorder állt a görgőkre. A meglepetés nem maradt el.

A takarékoskodás nagyjából egyidős az emberiséggel, azonban a járművek kényszerű fogyasztáscsökkentése az 1973-as olajválság óta látványosabb, ráadásul körülbelül ekkor egészült a környezetvédelem szempontjával, és mára ezek a legfontosabb, gyártást meghatározó tényezők az autóiparban.

A Volkswagen próbált úttörő lenni mindkettőben, 2002-ben mutatták be első dízel hibridjüket, a limitált darabszámban gyártott Volkswagen XL-1, ezt azonban megelőzte egy nagyon alulértékelt dízel econo-car, a Lupo 3L.

A 3L jelölés nem a háromezres motorra utalt, hanem a száz kilométerenként háromliteres elméleti átlagfogyasztásra. A hangzatos ígéret nem volt alaptalan: jelenleg is a Lupo 3L vezeti a sorozatgyártású autók közúti, nem hitelesített fogyasztási rekordját.

A rendkívüli takarékosság érdekében nemcsak hozzá kellet nyúlni a hagyományos Lupo konstrukciójához, hanem teljesen átdolgozták azt, hiszen még a karosszéria jelentős része is más anyagokból készült, mint a köznapi kiviteleké.

A VW koncepciója tisztán látható: kicsi és takarékos motor, tömegcsökkentés, illetve a gördülési- és légellenállás csökkentése. Más gumikkal, könnyebb felnikkel jött ki a 3L, kisebb ellenállású kerékcsapágyakkal, más hűtőmaszkkal, más hátsó ajtóval, mely ráadásul alumíniumötvözet, magnéziumötvözet a kormánykerék, sokáig nem volt szervokormány sem, szóval mindent alárendeltek az eredeti célnak.

Az Erőmérő szempontjából minket a motor érdekel leginkább. A 3L-t kis lökettérfogatú, háromhengeres PD TDI dízelmotorral szerelték, látszólag az építőszekrény elvet követve, de ha közelről megvizsgáljuk, sok érdekességet találunk ezen a konstrukción. A PD-elemek (nagynyomású adagoló fúvókák) mások, mint a többi PD TDI motorban, a hengertömb magnéziumötvözetből készült, és a motor teljes tömege segédberendezések nélkül alig haladja meg a 80 kilót, ami az egy liter feletti dízelmotornál kevésnek tekinthető.

Az 1,2 literes PD teljesítménye mindössze 61 lóerő, csúcsnyomatéka is csak 140 Nm. Ez azt jelenti, hogy a motor normál üzemben is sokszor kap teljes terhelést. Az ilyen kis motorok méretezésénél ezt figyelembe kell venni, ennek megfelelően kell átgondolni a mechanikus és termikus méretezést is. Ezeknél az autóknál nem extrém eset, hogy egy emelkedőn, az Alpokban percekig padlógázon mennek, a motor pedig pörög rendesen. Egy 3,0 TDI motor esetében, amikor van 400+ Nm és 200+ lóerő, ilyesmi már sokkal ritkábban fordul elő.

Így aztán mindenkiben felmerül a kérdés, hogy mennyire tartós a kis 3L dízelmotor, illetve hogyan bírja a turbója az igénybevételt, és meddig tudja a 61 lóerőt, mikor kezd annyira elhasználódni, hogy mindenképpen bele kell nyúlni, fel kell újítani vagy lecserélni.

A teljesítménymérés nagyon jó képet ad erről, mert ugyan nem mutatja meg a motor minden hibáját, de abban szinte biztosak lehetünk, hogy ha a névleges teljesítményt tudja a motor, nem lehet nagy baja. Ettől még folyhat az olaj belőle és hangos is lehet, de a torka nem véres. Pont a teljesítmény maximális kihasználása miatt a kis motorok teljesítménymérése nagyon beszédes, mert itt várható hamarabb, hogy esni fog a maximális érték, esetleg nem forog addig, mint kéne, esetleg laposabb a görbe.

Erre gondoltunk az ezerkettes Lupó esetében is, hiszen az autó kilométerszámlálója bőven 300 ezer fölött jár, de gazdája szerint valójában félmilliót tettek meg összesen a kis Volkswagennel.

Nézzétek meg a Totalcar Erőmérő legújabb epizódját, a végén ezúttal is elemezzük a görbéket!

Nekünk nagyon tetszett a mérés, ha további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.