A legendák szerint erősebb, mint papíron

Totalcar Erőmérő: Mitsubishi Lancer EVO VI

2019.10.25. 14:18 Módosítva: 2019.10.26. 15:05

Az Erőmérőben a profi teljesítménymérő padon minden kiderül az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit. Most a legendás, ralipályákon is jól ismert modell, a Mitsubishi Lancer EVO VI kerül mérőpadra.

A Mitsubishi sikeresen szerepelt a raliversenyeken, és hosszú évekig meghatározó tagja volt a mezőnynek, sőt gyártói világbajnokságot is nyert. Mindezek ellenére a Mitsubishi Lancer Evolution - általában simán Evónak nevezik - nem valamiféle homologizációs modellváltozatként készült, hanem japán belpiacos hobbiautónak.

A japán piac nagyon érdekes, az ottani vevők kedvelik a motorizációt, a különlegességeket, ezért a gyártók gyakran dobnak piacra olyan modellt, amely máshol nem kapható. Így kezdődött a Lancer EVO-val is, amit 1992-ben mutattak be.

Nagyon hamar népszerű lett, és megindult a nem hivatalos importja főleg a "jobbkormányos" országokba, végül szinte mindenhová. Feltűnt a hivatalos európai Mitsubishi forgalmazóknak is, így a gyár kérésre készített európai homologizációval ellátott, balkormányos Evókat is. Ezeket már a Mitsubishi márkakereskedői árusították korlátozott darabszámban, ami tovább növelte a modell presztízsét.

A mérésre érkezett autó egy hatodik generációs kivitel, tehát EVO VI. 1999-es gyártású, alapját az akkori Lancer képezi, motorja pedig a jól ismert 4G63 blokk, átépítve 4G63T jelöléssel. Ez egy klasszikus felépítésű DOHC konstrukció, fogazottszíj-hajtású vezérműtengelyekkel és egy nagy fordulatú, de relatíve kicsinek számító turbófeltöltővel. Bár sok műszaki trükkel próbálták a turbó felpörgését gyorsítani - például könnyített tengely és kerekek - azonban a motor igazi turbós karakterű maradt, vagyis akkor éled fel igazán, amikor a fordulatmérő elhagyja a 3500/perc értéket.

Egyéb mechanikus problémákat okozó dolgok, mint változó szelepvezérlés vagy változó geometriájú feltöltő nem találhatók az Evo motorjában, így ez egy klasszikus, tizenhat szelepes turbós, négyhengeres. Talán ebben rejlik nagy előnye, a megbízhatósága.

Hasonló legenda az is, hogy a gyárilag megadott 280 lóerő teljesítmény valójában több, mert ez a 280 lóerő egyfajta íratlan megállapodás volt a Subaru, a Mitsubishi, illetve a Nissan közt. Papíron mindenki be is tartotta ezt akkoriban, azonban a legyártott autók valamiért rendre erősebbek voltak, egészen 320 lóerő körüli teljesítményeket mértek a tulajdonosok.

A Mitsubishi motor megbízhatósága miatt a tuningolók is szívükbe zárták ezt az autót, hiszen nagyobb átalakítások nélkül, szinte csak szoftveres beavatkozással 400 lóerő közelébe lehet tekerni, és még ekkor is tartós marad.

Az Erőmérő mai epizódjában látható EVO VI szerepelt már a Totalcaron, ott is megállapítottuk, hogy nagyon jó állapotban van, de nem tudtuk, hogy milyen erős. Most megmérjük, így kiderül, hogy igaz-e a legenda, valóban jóval erősebbek-e ezek az autók a valóságban, mint papíron.

A szép állapotú, japán belpiacos Evo VI mérésével nem volt probléma, hiába erős, a jól megtervezett összkerékhajtással le tudta tenni teljesítményét a mérőgörgőkre. Meglepődtünk, hogy a turbó ellenére magas fordulatig pörög és kívánja is a pörgetést. Nézzétek meg az Erőmérő mai epizódját, a mérés végén elemezzük a görbéket! Ha érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.